Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 01 Jun 2020, 08:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Telenor snubla i ledningen?
InnleggSkrevet: 08 Nov 2019, 15:52 
Avlogget

Tjenestene til Telenor har hatt nettproblemer siden i åttetida i dag og konsernet melder at det er noe galt med det interne kontornettverket.
Og folk klager over at mobiltelefoner og digitale sentralbord rundt om i landet ikke fungerer. Noen har problemer med TV-signaler og folk med online.no-epost får ikke logga på for å sjekke mail. I Nord-Norge mener noen at hele områder av nettet til Telenor Mobil er nede.
Er det noen som tror på at problemet skyldes internt kontornettverk? Noen har snubla i ledningen, liksom?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2019, 08:23 
Avlogget

Uansett hva som er årsaken så avslører det både holdninger, og sikkerheten vi "skal stole på".
Dette kalles utvikling og markedstilpasning.

Som representant for markedet må jeg vel da tilpasse meg så godt jeg kan, og være forberedt på at noe slikt kan ramme her også, f.eks. at butikkene på en eller annen måte ikke kan ta imot betaling p.g.a. problemer med kassa, eller manglende mulighet til å komme i kontakt med lege.. nødnummer....

Worst case: strømsystemet blir ramma på en eller annen måte.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2020, 02:57 
Avlogget

Det skjer jo av og til at de forskjellige nettverkene på mobilfronten er nede for telling...kan det være en tanke at husstandene har telefon fra forskjellige teleoperatører...bare en tanke

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2020, 10:44 
Avlogget

Goben skrev:
Det skjer jo av og til at de forskjellige nettverkene på mobilfronten er nede for telling...kan det være en tanke at husstandene har telefon fra forskjellige teleoperatører...bare en tanke

Det er ingen dum tanke, men da må man passe på at de også bruker ulike nettverk. https://www.tek.no/mobilabonnement/
Her kan man se hvem som bruker Telia, Telenor og ICE's nettverk. Alle disse har stort sett dekning i bymessige områder, men eller så kan det variere. Vet om flere som har byttet fordi de ikke fikk dekning på hytta.

De ulike operatørene har dekningskart på nettet, men de er i beste fall veiledende.

Det er også stor forskjell på mobiltelefoner. I disse Coronatider har jeg testet ut en Samsung fra jobben med teliakort. Fikk rett og slett ikke dekning nok til samtaler, men rota frem en utgammal Motorola Defy og flytta simkortet, og da går det helt fint. Den takler ikke MMS men SMS og tale går helt topp og batteriet varer og varer.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2020, 13:39 
Avlogget

Har gått over fra Smart Telefon til en enkel telefon: Nokia 3310.
Deilig med 3-4 ukers batteritid :-)

En av grunnen til at jeg byttet er fordi jeg ikke ønsker apper og diverse sporing, men også fordi jeg ikke ønsker å sitte med nesa i telefonen hele tiden å sjekke Facebook, Instagram etc (bare eksempler, jeg har ingen sosiale medie-kontoer).
Ja, jeg vet teleselskapene kan "spore" meg ved at det registreres hvilke basestasjoner jeg er tilkoblet etc, men det kan jeg leve med. Jeg har ikke noe kriminelt jeg skal skjule.
Det jeg derimot ikke ønsker er masse apper som deler mine persondata og posisjon til selskaper som selger det videre, reklame etc. PS! Det er ingen GPS på Nokia 3310 så blir det uansett ingen deling av posisjon.

Må si dette er et utrolig deilig valg å ha tatt.

Men beside the point: på denne telefonen er det plass til to kort. Jeg har et Telia abonnment dekket via jobben, meg jeg har også et privat Telenor kontaktkort som jeg har kjøpt selv (koster ingenting). Dermed er jeg dekket både på Telia og Telenors mobilsystem.
PS! Begge nummerene har jeg fått registrert skjult pga min jobb så de dukker ikke opp i noen gulesider.no eller noe slikt. I tillegg så har jeg kun delt nummeret på mitt private Telenor kontantkort med nærmeste familie og en håndfull venner.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2020, 13:58 
Avlogget

West skrev:
Har gått over fra Smart Telefon til en enkel telefon: Nokia 3310.
Deilig med 3-4 ukers batteritid :-)

Heh, jeg bruker også 3310. ;) Dog, har bare et sim-kort i da...

Men jeg har óg en Samsung S5 uten sim-kort jeg bruker endel som en ren datamaskin (mest Norgeskart osv.), og går bare på nett med den når det er wifi i nærheten. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2020, 13:00 
Avlogget

West skrev:
Ja, jeg vet teleselskapene kan "spore" meg ved at det registreres hvilke basestasjoner jeg er tilkoblet etc, men det kan jeg leve med.

Jeg har sett hva det er mulig mulig å hente ut fra slik sporing, og kan ikke si det bekymrer meg heller ;)

Jeg har også "dum" telefon (tre år gammel kineser som skal tåle vann og slag), bruker nettbrett om jeg trenger internett på farten. Deilig å slippe å bekymre seg for strøm på telefonen og slippe maset fra smart-dingsene hele tiden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: