Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 18:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 16:12 
Avlogget

Er det noen her som har gjort gjenbruk av gamle rammemadrasser?

Vi skal på kort sikt bytte seng til stor glede for ryggen min, og av flerfoldige grunner har jeg tenkt litt på å "resirkulere" sengene her hjemme. Derfor lurer jeg på om noen har gjort slikt tidligere.

Det jeg forestiller meg er å sprette av trekket og fjerne alt stoff som sitter på ramma.
Ta ut fjærene, kanskje dusje de i avfetting og hive de i ei balje klor e.l for å de rene for drit. De har kanskje en mer dekorativ nytte (sett noen vinstativ a la det samme).
Resten i madrassen tenker jeg går i søplesekker og havner på fyllinga. Hadde jeg hatt bikkje kunne det kanskje vært en ide å fordele stopping/fyll i gamle putevar og gi det noen runder i vaskemaskin for å bruke det det til underlag i hundehus e.l. Ideer til bruk av stopping og fjærer mottas med takk.

MEN, grunnen til at jeg nå la tråden i dyrking og sanking. Er at jeg har tenkt å bruke rammene, så sant madammen tillater, som flyttbare bed til ulike vekster. Forestiller meg å kle yttersiden med "panel" fra demonterte paller. Skal se om jeg får tegnet en skisse å legge ut på hvordan det ser ut inni hodet mitt.

Det jeg lurer på, kjære hobbygartnere og mer erfarne dyrkere. Oppi ramma må jeg kle den for å holde på jorda.
Ser f.eks Europris har noe fiberduk. Snakker jo ikke om rakettforskning her, men gode ideer er gull verdt for disse rammene kan bli ganske så praktiske og kjekke om jeg får det til. Særlig siden vi slipper å spørre huseier om tillatelse til å grave ut bed, samtidig som de vil bli såpass lave og anonyme at de ikke er skjemmende.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 17:05 
Avlogget

Har du vurdert pallekarmer?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 17:31 
Avlogget

Tambarskjelve skrev:
Har du vurdert pallekarmer?

Som flyttbart bed? Jo da, men litt av tanken her var om jeg kunne få noe ut av rammemadrassene. Mye fordi jeg da slipper å leie henger for å kjøre det på dynga ;-) Og fordi gjenbruk er en filosofi jeg prøver å leve etter.

Lommeur skrev:
Har nå sett litt på madrassen, og skal det bli gjennomførbart blir det et bed. Ikke to som jeg hadde tenkt meg. Rammene er såpass lave fra tverrstengene til bunnen(fremtidig topp) av ramma slik at jeg må fjerne tverrstengene i den ene madrassen og bruke den ramma som forhøyning på den andre madrassen.

Da blir det en ramme som er 75 cm bred og 200 cm lang, utvendig ca 20 cm med rom for 12-15 cm jord i beddet. Så tenker jeg å dele og modifisere noen paller og bruke de som "påkledning". En halv Europall i hver ende dekker ramma såvidt. Så fjerne midtplankene i to paller, kutte ca 12-13 cm i lengden på begge, skjøte de samme og feste de på endepallene. Endepallene blir da ca 94 cm og dekker ganske greit en rammemadrass. Lengden blir ca 220cm. Vet ikke hvor stor selve treramma er i en 75x200 madrass, så dette blir jo litt tilpassing underveis.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 18:30 
Avlogget
Brukerens avatar

gå inn på http://www.pinterest.no og søk på bed springs, så kommer det noen ideer.
fansy lampeskjermer for de som liker låve/industri utseendet, potteplante holder..
klatrestativ for planter.. kommer litt an på hva slags fjærer det er.. spiralfjæring eller sånn ### " aner ikke hva det heter.. netting fjæring.. :?

og stuffingen, det er genialt å gi vekk til noen som lager bamser, kjepphester, puter.
barnehager/bestemødre/sy og stikke klubber..etc.
ååh.. fyll til utendørs sitteputer.. ooo.. :o ... hodet mitt fylles av snasne ideer.. men.. om de er gode er en annen ting. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 18:58 
Avlogget

Lovise skrev:
hodet mitt fylles av snasne ideer.. men.. om de er gode er en annen ting. :lol:

Ahh, kjenner til den. Veldig godt. Og det oppgitte blikket fra min bedre halvdel når jeg virkelig drar på tur i tåkeheimen.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2014, 07:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Lommeur skrev:
MEN, grunnen til at jeg nå la tråden i dyrking og sanking. Er at jeg har tenkt å bruke rammene, så sant madammen tillater, som flyttbare bed til ulike vekster. Forestiller meg å kle yttersiden med "panel" fra demonterte paller. Skal se om jeg får tegnet en skisse å legge ut på hvordan det ser ut inni hodet mitt.

Det jeg lurer på, kjære hobbygartnere og mer erfarne dyrkere. Oppi ramma må jeg kle den for å holde på jorda.
Ser f.eks Europris har noe fiberduk. Snakker jo ikke om rakettforskning her, men gode ideer er gull verdt for disse rammene kan bli ganske så praktiske og kjekke om jeg får det til. Særlig siden vi slipper å spørre huseier om tillatelse til å grave ut bed, samtidig som de vil bli såpass lave og anonyme at de ikke er skjemmende.
Ettersom disse madrassene skal kastes har du jo egentlig ingen ting å tape på å prøve. Om det ikke går må du leie henger - om du ikke prøver - må du leie henger.

Men det som slår meg er at det virker som litt overkill. Om du kler utsiden med materialer fra paller kunne du egentlig ha hoppet over hele rammen. Da har du i prinsippet det som skal til for et forhøyet (og flyttbart) bed.

Det jeg ville vært spesielt obs på er om materialene i madrassrammen på noe tenkelig vis kan inneholde stoffer det ikke er bra å få i maten. Det er for eksempel derfor man ikke skal bruke trykkimpregnert virke til slike bed. Du sier heller ikke noe om størrelsen, men jeg regner med at det er rundt 90 cm bredde. Om det mot formodning er full dobbeltsengbredde, så er det litt mye når du skal stelle med plantene. Man må kunne sitte på utsiden uten behov for å gå opp i bedet. Det komprimerer jorden i tillegg til at det er lett å ødelegge noe.

Vi har brukt sibirsk lerk i alle våre hevede bed. Den trenger ingen overflatebehandling og klarer seg i mange år før den må skiftes ut. Enda mer holdbart er murstein som rett og slett stables i passe form og høyde uten bruk av sement. Alt etter krav til estetikk kan man bruke alt fra lecastein til den de flotteste dekorvariantene. Og skal man flytte bedet er steinen lett å ha med å gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2014, 08:59 
Avlogget
Brukerens avatar

med mindre du gjenbruker det CCA-trykkimpregnerte trevirket i en 20 år gammel terrasse er det ikke spesielt farlig med trykkimpregnert trevirke. Riktignok er kobbersalter giftig, men neppe i de mengdene som lekker ut av trykkimpregnert treplanker. Det eneste jeg eventuelt ville bekymret meg over er hvorvidt kobbersaltene utgjør en fare for godartede sopper i jorda.

Arsen- og kromimpregnert trevirke er totalforbudt i norge og har vært det i mange år allerede. Grunnen til at alt trykkimpregnert trevirke skal leveres som spesialavfall er at det er umulig å se forskjell på gammelt giftig og nytt ugiftig. Om du vet at de trykkimpregnerte plankene er splitter nye kan du godt brenne dem i ovnen.

Et trivelig alternativ er Kebony som er helt ufarlig og omtrent like holdbart.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2014, 10:31 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Lommeur skrev:
Ettersom disse madrassene skal kastes har du jo egentlig ingen ting å tape på å prøve. Om det ikke går må du leie henger - om du ikke prøver - må du leie henger.

Men det som slår meg er at det virker som litt overkill. Om du kler utsiden med materialer fra paller kunne du egentlig ha hoppet over hele rammen. Da har du i prinsippet det som skal til for et forhøyet (og flyttbart) bed.

Det jeg ville vært spesielt obs på er om materialene i madrassrammen på noe tenkelig vis kan inneholde stoffer det ikke er bra å få i maten. Det er for eksempel derfor man ikke skal bruke trykkimpregnert virke til slike bed. Du sier heller ikke noe om størrelsen, men jeg regner med at det er rundt 90 cm bredde. Om det mot formodning er full dobbeltsengbredde, så er det litt mye når du skal stelle med plantene. Man må kunne sitte på utsiden uten behov for å gå opp i bedet. Det komprimerer jorden i tillegg til at det er lett å ødelegge noe.

Vi har brukt sibirsk lerk i alle våre hevede bed. Den trenger ingen overflatebehandling og klarer seg i mange år før den må skiftes ut. Enda mer holdbart er murstein som rett og slett stables i passe form og høyde uten bruk av sement. Alt etter krav til estetikk kan man bruke alt fra lecastein til den de flotteste dekorvariantene. Og skal man flytte bedet er steinen lett å ha med å gjøre.

Ja, overkill er vel definisjonen madammen ofte setter på ideene mine ;-)
La inn målene i et svar tidligere her, men som sitat for litt ryddigere post. Skille mellom svar og fortsettelse. Var kanskje ikke så lurt.

En madrass var bare 8cm fra tverrplankene til kanten. Så jeg må slå ut stengene i den andre ramma og snekre rammene på hverandre. Det blir da en ramme som er 75 cm bred og 200 cm lang (rammen inne i senga er nok litt mindre), utvendig ca 20 cm høy med rom for 12-15 cm jord i beddet.

Pallene er bare en tanke jeg har lekt med for å "kle" madrassene. Gamle slitte paller synes ikke så godt på avstand som en trehvitt kloss i nevnt størrelse. Alternativet er jo mørk, mørk beis utvendig.

Litt av grunnen til at jeg tenkte en "fasaderamme" av pall rundt rammen, var å lage en form for en krybbe hvor ramma blir holdt litt oppe, uten nødvendigvis å berøre bakken. Derfor var hovedspørsmålet mitt hva jeg burde kle madrassen innvendig med. Men ellers takk for innspill :-) Bør kanskje prøve å tone ned min indre Reodor Felgen, eventuelt medisinere han. Mulig det kommer noen ideer som lander nærmere bakken enn skylaget ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2014, 19:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
med mindre du gjenbruker det CCA-trykkimpregnerte trevirket i en 20 år gammel terrasse er det ikke spesielt farlig med trykkimpregnert trevirke. Riktignok er kobbersalter giftig, men neppe i de mengdene som lekker ut av trykkimpregnert treplanker.
Eeegentlig vet jeg jo det. Men jeg har omtrent samme forhold til trykkimpregnert som guttungen som tisset på strømgjerdet - med strøm i. Den følelsen skal visstnok sitte i til man går i graven. Da hjelper det lite å se at strømmen kobles fra. Det skal mer til for å få ham til å tisse på det igjen. :?

Dagens trykkimpregnert er omtrent som en kattunge i forhold til en rasende tiger. Men jeg får fortsatt grøssninger når jeg ser det i noens kjøkkenhage. Det er liksom så unødvendig.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2014, 19:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Lommeur skrev:
Derfor var hovedspørsmålet mitt hva jeg burde kle madrassen innvendig med. Men ellers takk for innspill :-) Bør kanskje prøve å tone ned min indre Reodor Felgen, eventuelt medisinere han. Mulig det kommer noen ideer som lander nærmere bakken enn skylaget ;-)
Kanskje du kan bruke grunnmursplast?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet