Bamse Brakar skrev:
Lommeur skrev:
Ettersom disse madrassene skal kastes har du jo egentlig ingen ting å tape på å prøve. Om det ikke går må du leie henger - om du ikke prøver - må du leie henger.
Men det som slår meg er at det virker som litt overkill. Om du kler utsiden med materialer fra paller kunne du egentlig ha hoppet over hele rammen. Da har du i prinsippet det som skal til for et forhøyet (og flyttbart) bed.
Det jeg ville vært spesielt obs på er om materialene i madrassrammen på noe tenkelig vis kan inneholde stoffer det ikke er bra å få i maten. Det er for eksempel derfor man ikke skal bruke trykkimpregnert virke til slike bed. Du sier heller ikke noe om størrelsen, men jeg regner med at det er rundt 90 cm bredde. Om det mot formodning er full dobbeltsengbredde, så er det litt mye når du skal stelle med plantene. Man må kunne sitte på utsiden uten behov for å gå opp i bedet. Det komprimerer jorden i tillegg til at det er lett å ødelegge noe.
Vi har brukt sibirsk lerk i alle våre hevede bed. Den trenger ingen overflatebehandling og klarer seg i mange år før den må skiftes ut. Enda mer holdbart er murstein som rett og slett stables i passe form og høyde uten bruk av sement. Alt etter krav til estetikk kan man bruke alt fra lecastein til den de flotteste dekorvariantene. Og skal man flytte bedet er steinen lett å ha med å gjøre.
Ja, overkill er vel definisjonen madammen ofte setter på ideene mine
La inn målene i et svar tidligere her, men som sitat for litt ryddigere post. Skille mellom svar og fortsettelse. Var kanskje ikke så lurt.
En madrass var bare 8cm fra tverrplankene til kanten. Så jeg må slå ut stengene i den andre ramma og snekre rammene på hverandre. Det blir da en ramme som er 75 cm bred og 200 cm lang (rammen inne i senga er nok litt mindre), utvendig ca 20 cm høy med rom for 12-15 cm jord i beddet.
Pallene er bare en tanke jeg har lekt med for å "kle" madrassene. Gamle slitte paller synes ikke så godt på avstand som en trehvitt kloss i nevnt størrelse. Alternativet er jo mørk, mørk beis utvendig.
Litt av grunnen til at jeg tenkte en "fasaderamme" av pall rundt rammen, var å lage en form for en krybbe hvor ramma blir holdt litt oppe, uten nødvendigvis å berøre bakken. Derfor var hovedspørsmålet mitt hva jeg burde kle madrassen innvendig med. Men ellers takk for innspill

Bør kanskje prøve å tone ned min indre Reodor Felgen, eventuelt medisinere han. Mulig det kommer noen ideer som lander nærmere bakken enn skylaget