Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jun 2018, 18:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 10:15 
Avlogget

Har fått tilgang til litt skogsområde her på vestlandet. Problemet er at dette stort sett er myr og mose.

Er det noen teknikker på hvordan man kan omforme myr om til gressland/åker?

Jeg ser jo for meg at drenering er prioritet 1, samtidig må man gjødsle vekk mose og annet ufine greier. Kjøre over med en jordfreser.

Andre forslag?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 11:16 
Avlogget
Brukerens avatar

sjekke om du får lov, kanskje? de siste årene har man oppdaget at myrland har flere bruksområder enn...vel, å bare ligge der. Habitat for fugler og krypdyr, vannreservoar mot oversvømmelse etc. Lurer på om ikke myrområder er spesielt vernet som landskapstype, eller noe.

D.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 12:02 
Avlogget

Som nevnt er det nok lurt å undersøke/søke om lov dersom det er snakk om et større område.

Det er heller ikke tillatt å spre husdyrgjødsel på arealer som ikke er registrert som dyrket mark eller innmarksbeite. Og du vil trenge husdyrgjødsel for å få liv i jorda. "Gjødselvare med mer enn 25% tørrstoff, og som omdannes under lagringsperioden, kan lagres direkte på bakken." Det betyr vel at du bør kunne bruke slik gjødsel i nydyrkingsprosjektet ditt uten å få altfor mye ris etterpå ;)

Drenering og lufting (gravemaskin?), kalking og gjødsling med husdyrgjødsel er det første jeg tenker på når jeg leser spørsmålet over, men jeg er ingen ekspert :)

Edit: Eksempel på slik gjødselvare er strøblandet hestemøkk og annen tørr møkk. Meitemarken elsker slikt :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 12:55 
Avlogget

Området er ikke registrert som våtmarksområde. Det er generelt bare veldig myrete vestlandsskog et godt stykke oppe i skogen. Jeg tipper ca 230 høydemetre over havet.

Det jeg ønsker er å lage et lite område i denne skogen der man kan dyrke litt, lage viltåker som igjen vil tiltrekke seg ønsket vilt (les hjort, duer etc). Det skal sies at dette er privat utmark, jeg har tillatelse av grunneier. Jeg tenker et området 50m x 50m. Så mer liten oase i skogen enn en diger åker.

En grunneier slapp ulovlige kyr inn i området for 2 år siden. De har trampet vegetasjonen godt ned, men å klarere området med geiter ville være bedre.

Norge gror jo generelt igjen. Jeg farter litt i Stølsheimen landskapsvernområde om sommeren, det har jeg gjort siden jeg var liten gutt. Jeg må med skrekk og gru si at flere og flere bønder gir opp sauehold. Jeg tror siste geitebonden gav opp for ca 4 år siden. Det kan man se på terrenget. Dvergbjørken eksploderer i landskapet.

Hardangervidda er også mer og mer igjengrodd. Bjørken står faktisk så tett at man enkelte steder må gi opp å komme igjennom.

Ikke at vi skal henge oss opp i det jeg skriver nå, men jeg føler at mat til meg & min familie & venner er en del hakk viktigere enn hva en byråkrat nisse mener.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 13:43 
Avlogget
Brukerens avatar

i såfall;

skogsjord er jo ganske næringsfattige greier. Ofte er humuslaget tynt før du er nede på morenelaget, så tilførsel av så store mengder biomasse som mulig burde være prioritert. Deretter husdyrgjødsel som helst bør ha ligget et år for at den ikke skal være for sterk (plantene blir små og rare). Jorda kommer nok til å tørke fort ut, så mulig at noe leire burde komme med, men her er jeg litt ullen. teknisk sett går det jo an å dyrke i en sekk med torvstrø, men det er nok å foretrekke å kunne kjøre flerårig.

Om du skal satse på permakultur får du kanskje ha noen dyr gående der også, høner eller kalkuner pleier å gjøre jobben med å fjerne gufs og legge igjen gjødsel bra.

Dernest får du tynne endel så du får sol nedi der. jo mer jo bedre.

ganske bra om biologisk samspill her:

http://www.youtube.com/watch?v=VPSHiB-HyKU&noredirect=1

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 14:05 
Avlogget

Takk for innspill Draugjeger. Ser ut som det er ganske mye arbeid involvert. Ut i fra området ser det ut som det er noe gressmark her og der, men pga at ingenting er vedlikeholdt på 20-30 år så har naturen tatt fullstendig over. Jeg tror jeg må gå løs med noe mekanisert nå på våren.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 15:37 
Avlogget
Brukerens avatar

eller om du har tilgang på en ku eller fem. eventuelt svin, så får du spavendt området samtidig

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 20:54 
Avlogget

Gullars skrev:
Ut i fra området ser det ut som det er noe gressmark her og der, men pga at ingenting er vedlikeholdt på 20-30 år så har naturen tatt fullstendig over. Jeg tror jeg må gå løs med noe mekanisert nå på våren.

Da er det nok lettere enn jeg tenkte da jeg svarte over her :) Så for meg noe som aldri hadde vært dyrket/beitet før og som manglet jordliv.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2014, 21:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Hogg/røsk opp alt av brisk og småtrær. Få dyr til å beite alt ned. Geiter, griser og kyr er fine her, da blir alt beitet ned og gjødslet samtidig. Bare sørg for at de har rent vann og beite nok, samt at gjerde er uten steder mann kan komme ut (ellers har du et stort problem). :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2014, 00:31 
Avlogget
Brukerens avatar

og så kommer det jo selvsagt an på hva du vil ha for noe, da? vil du ha paprika....vel, da har du en jobb foran deg. poteter er nok greiere.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2014, 07:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
og så kommer det jo selvsagt an på hva du vil ha for noe, da? vil du ha paprika....vel, da har du en jobb foran deg. poteter er nok greiere.

Jeg har lært av bestemoren min at poteter er lettest å bruke, om du vil bruke jorden senere til f.eks paprika. Så bruker du potetene du får til å gjøre om et nytt sted. osv osv.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2014, 08:44 
Avlogget

Jordskokk, Potet og bærbusker føler jeg er realistisk.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2014, 10:26 
Avlogget
Brukerens avatar

oj, forsiktig med jordskokk. Kan være vanskelig å bli kvitt igjen. OG du får mye luft i magen av det :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2014, 10:53 
Avlogget

Indeed. Høye blir de også. Jeg har sett dem toppe 3 meter med riktig jordsmon. Jeg har plantet dem litt her og der. Kjekt å kunne høste en plante året rundt. I motsettning til bærbusker så har jo folk ikke peilig på hva en jordskokk er. De ser jo bare en høy blomst.

Intil 2 år siden viste jeg selv ikke hva en jordskokk var for noe.

http://dinmat.no/Artikler/Jordskokk-knallgod-knoll Fin artikkel

Bilde

Bilde

Artikkel og random bilder fra google til de som ikke kjenner til jordskokk. Det er en veldig enkel plante. Plantes ca nå, høstes ca ute på høsten når planten visner. Da har den mest næring.

Legger til igjen at jordskokken, i motsetning til poteten, overlever vinteren. Så om du glemmer den så får du sansynligvis avling neste år også.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2014, 19:39 
Avlogget
Brukerens avatar

vi har et jordskokkratt i hagen, ja. spiste masse til vi oppdaget..eh..bieffekten. skal visst bli bedre om man skifter kokevann og sånt underveis.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: