Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Feb 2018, 08:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 15:45 
Avlogget

Vi kom aldri ordentlig i gang i fjor. Det ble noen tomatkasser og litt jordbær, men.. nå har jeg surret rundt i dette delforumet og skjønt så mye som at jeg allerede nå bør få ut fingeren. Siden jeg har en dragning til skjemaer og lister er planleggingsfasen og høstingen det artigste for meg.. inntil jeg opparbeider sammen gleden og kosen jeg så morfar ha av å drive i sitt drivhus.

Hovedsaklig er ikke dette for å bli uavhengig av butikken, men for å lære og erfare inntil vi har større og bedre muligheter. Samtidig som jeg håper avlegger'n finner det spennende, lærer noe og får enda en ny interesse å utøve med gammer'n.

Som leilendinger har vi begrenset med plass. Og det tror jeg er bare bra mens vi lærer.
Vi har 4 blomsterkasser, hjemmesnekra med innv. mål på LBH 120x13x13cm. Tror jeg skal klare å holde to av de tomme for prydvekster. Kanskje tre.
Håper og regner med tillatelse til bed langs huset. Ser for meg 4-6 bed på 25-30 x 50-75 cm fremfor et langt et.
En ting er at jeg tror det ser bedre ut, men tenker at det er mest praktisk ift. luking, skille vekster og om man skulle måtte skifte jord grunnet sopp og sykdommer?
Uten nattefrost, er prydvekstene flyttet ut og frigir 5-6 vinduskarmer som kan brukes.
Det jeg foreløpig ser for meg, er å ha en drivhushylle å sette tomatkassene inn i sammen med agurk - og kanskje jordskokk? Så bør ha vi plass til en eller to drivhushyller til. Så også noen videoer på Youtube om potettønne og vil prøve dette, men hører gjerne om andres erfaringer.

Men med den begrensede plassen, hva tror folk? Hvor stor plass har dere til de ulike sortene?
Kunne tenke meg spinat. Skjønner at det kan bli for liten plass til mais og quinoa, eller lite plass til noe annet i så fall.

Huset har lengden i nord-sør. Beddene vil ha formiddags/lunsj-sol. Ellers har vi sol på alle husets vegger gjennom dagen jo lengre ut i året vi kommer. Har også en stor syrin inntil sydveggen hvor det er plass til en drivhushylle for god temperatur, men fordelaktig skygge for de planter som tjener på det.
Lurer også på å sette hjul på drivhushyllene for å kunne flytte de morgen/kveld for gunstigste plasseringer.

Kan vurdere gerilja i nærheten. Men mye av området er landbruk, og jeg har ikke peiling på hva som sprøytes med i området. Har områder jeg kan nå til fots og på sykkel.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 23:46 
Avlogget

Godt å lese at det er flere enn meg som planlegger vårens dyrking mens "normale" mennesker stresser for å få alt klart til jul ;)

Vinduskarmene mot sør og vest kan du f.eks bruke til å dyrke krukketomater. Her høster jeg fortsatt tomater av mine "Vilma". http://www.impecta.se/sv/artiklar/korsbarstomat.html Gjødsle med "gullvann" eller annet gjødselvann en gang iblandt så klarer de seg rimelig bra selv i små urner.

Jeg ville ikke brukt plassen i drivhuset til jordskokk, den kan du dyrke "hvor som helst" ute. Har du en trillebår og triller innom en stall får du sikkert forsyne deg med hestemøkk som er super gjødsel.

Har du tenkt på å dyrke poteter? Det skal ikke så stor plass til for å dyrke nok poteter til et års forbruk. 1 kg settepoteter gir ca 10 kg nye poteter. Det finnes så mye areal som bare ligger brakk (kommer selvsagt an på hvor du bor), så det kan godt hende du får låne et stykke om du spør grunneieren pent. Geriljadyrking av potet i grøftekant er ikke den beste løsningen da potetene ikke takler veisaltet.

Er selv på "prøve og feile"-stadiet når det handler om dyrking, så det blir interessant å følge tråden :)

Edit: Apropos prydvekster, Aroniabusker er en fryd for øyet samtidig som de gir bær som er fulle av antioksidanter..

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2013, 01:15 
Avlogget

caja skrev:
Godt å lese at det er flere enn meg som planlegger vårens dyrking mens "normale" mennesker stresser for å få alt klart til jul ;)

Har lagret Impecta på bokmerker allerede :-)
Og jula tar andre seg av. Jeg slipper stort sett unna med å kjøre og å spise. Fordelen med små familier, julegavene er unnagjort på 2-3 timer.

OK, jordskokk ut :-) Kanskje like greit, for jeg tror tomatene skal få større "boliger" enn i fjor.
Fant noen hjemmelagde selvvanningsalternativer som kan greie å prøve ut ettersom vi har for vane å springe til fjells med sovepose og fiskestang for ei natt eller to når lysta melder seg. Og så må familien få besøk en helg eller to ila. sommeren. Så kan posttømmeren bare konstatere at det er vann i pottene i stedet for å pålegges fast vanning.
Ja, poteter hører liksom hjemme. Har barndomsminner om potethøsting og fulle jordkjellere, men som voksen har jeg alltid kjøpt min egen potet.
Etter å ha sett videoer av potet i tønne eller "bag", måtte jeg tørke av meg fliret når jeg så hvor mye de fikk ut av det. Om det fungerer å dyrke poteter i høyden, så er det jo virkelig arealeffektiv sanking.
Den delen av utearealet vårt som kunne blitt "åkerlapp" er dessverre fellesareal og lett allment tilgjengelig.
Plass til 12-15 kvm drivhus og tilsvarende åkerlapp er øverst på ønskelista når vi skal bytte bosted. Er ikke så farlig med huset ;-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: