Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Feb 2018, 08:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Des 2013, 15:45 
Avlogget

Vi kom aldri ordentlig i gang i fjor. Det ble noen tomatkasser og litt jordbær, men.. nå har jeg surret rundt i dette delforumet og skjønt så mye som at jeg allerede nå bør få ut fingeren. Siden jeg har en dragning til skjemaer og lister er planleggingsfasen og høstingen det artigste for meg.. inntil jeg opparbeider sammen gleden og kosen jeg så morfar ha av å drive i sitt drivhus.

Hovedsaklig er ikke dette for å bli uavhengig av butikken, men for å lære og erfare inntil vi har større og bedre muligheter. Samtidig som jeg håper avlegger'n finner det spennende, lærer noe og får enda en ny interesse å utøve med gammer'n.

Som leilendinger har vi begrenset med plass. Og det tror jeg er bare bra mens vi lærer.
Vi har 4 blomsterkasser, hjemmesnekra med innv. mål på LBH 120x13x13cm. Tror jeg skal klare å holde to av de tomme for prydvekster. Kanskje tre.
Håper og regner med tillatelse til bed langs huset. Ser for meg 4-6 bed på 25-30 x 50-75 cm fremfor et langt et.
En ting er at jeg tror det ser bedre ut, men tenker at det er mest praktisk ift. luking, skille vekster og om man skulle måtte skifte jord grunnet sopp og sykdommer?
Uten nattefrost, er prydvekstene flyttet ut og frigir 5-6 vinduskarmer som kan brukes.
Det jeg foreløpig ser for meg, er å ha en drivhushylle å sette tomatkassene inn i sammen med agurk - og kanskje jordskokk? Så bør ha vi plass til en eller to drivhushyller til. Så også noen videoer på Youtube om potettønne og vil prøve dette, men hører gjerne om andres erfaringer.

Men med den begrensede plassen, hva tror folk? Hvor stor plass har dere til de ulike sortene?
Kunne tenke meg spinat. Skjønner at det kan bli for liten plass til mais og quinoa, eller lite plass til noe annet i så fall.