Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 01:53

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Nov 2013, 18:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi har noen meter med uproduktiv hekk blant annet mot et par naboer, men også en le-hekk mot en terrasse som jeg lurer på å skifte ut med noe som er mer matnyttig. I den forbindelse har jeg lurt på å prøve hassel. Jeg er litt skeptisk fordi jeg har hørt at den kan være fæl til å spre seg med rotskudd slik at det kan være litt arbeid å holde styr på den. Jeg tenker da spesielt på sidene mot naboer.

Jeg er selvfølgelig interessert i sorter som gir stor og stabil avling og som er lite utsatt for sykdom og insektangrep. I tillegg til å spise nøttene som de er, vil vi lage olje med oljepressa vår. Så det er fint med høyt fettinnhold.

Men hvilken kultivar skal vi velge da? Ville varianter bærer vel ikke spesielt bra? Så er det noen som har råd om hva vi bør velge og hvor vi kan skaffe dem?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 08:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Finnes det flere sorter altså? Jeg finner bare en sort som gir vanlige hasselnøtter.. men har ikke brukt mye tid på å lete etter flere da..

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... ry_ave.htm

Men jeg synes at hassel-hekk var en veldig god ide!! Tror ikke de gir skudd langt fra stammen(e), men gir mange skudd fra samme sted.. Husk at de blir store, så plant dem langt nok fra naboen :)

Legg gjerne inn bilde så vi får se etter hvert! :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 12:57 
Avlogget

Kan denne siden være til hjelp?

http://www.skogoglandskap.no/Artsbeskrivelser/hassel

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mai 2015, 13:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kom akkurat over et glimrende forslag til hvordan man kan høste hasselnøtter. Problemet er at når nøttene er modne, er ekornene raskt på pletten og plukker med seg rubbel og bit. Og om man prøver å komme dem i forkjøpet, er sjansen stor for at nøtten inni er liten og puslete selv om skallet tilsier en stor og flott en.

Sitat:
Perhaps recruit the squirrels to harvest the nuts for you. For example, this box was filled with walnuts soon after being installed.

Bilde

I can't find the photo right now, but one year I inadvertently left a half bushel basket at the base of the walnut tree. It had a gallon pot in it. The squirrels filled the whole thing with nuts. I emptied it, and it got filled twice more. They poke nuts into every cavity in every tree. They poke nuts into every hole in the ground... Upright cinder-blocks laying on the ground are a nut magnet. One gallon pots are highly favored.

There's a project for a permaculture inventor.... Study squirrels, and test designs, and share blueprints for boxes that are irresistible to squirrels as a stash place for nuts. I think that the best designs will have an easy empty feature so that they can be easily robbed.
Det er kanskje litt ufint ovenfor de søte små ekornene da.... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 13:37 
Avlogget

http://www.efferus.no/Corylus%20avellana.html

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2015, 14:08 
Avlogget
Brukerens avatar

problemet er vel snarere å få tak i bra planter. må man rett og slett finne dem i skogen og ta dem med hjem? vil ha alm, ask, hassel selv.

Går det forresten an å dyrke valnøtt i norge?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 11:41 
Avlogget

Efferus har et godt utvalg av gode hasselsorter som gir bra avling. Men å ta rotskudd ville trær som du vet produserer godt er også en mulighet. Hassel kan også stikkes, men suksessgraden er liten, 1/10 eller noe slikt.

Valnøtt går i gode soner (max H4) i sørnorge, men du kan ikke regne med modne nøtter hvert år. Det står valnøttrær i Botanisk hage i Oslo, og jeg har snakket med folk som har "lånt" nøtter fra disse om høsten som de har sådd med godt resultat. De produserer vel ikke før de blir kjønnsmodne i 4-5 års alderen (tror jeg).

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 20:42 
Avlogget

Litt ute på tur i forhold til hassel og mye større, men hva med sembrafuru (lignende pinjetre) perfekt om man ikke liker naboen :lol: :twisted:

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 20:50 
Avlogget

Den er vel svartelistet nå tror (håper) jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2015, 13:44 
Avlogget
Brukerens avatar

efferus var utsolgt for valnøtt... :(

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 10:20 
Avlogget

Da blir det botanisk hage til høsten da.... Ser liksom for meg en liten håndfull preppere spaserer rundt i botanisk hage og later som ingenting mens de spaner på valnøttene :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 16:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Man får ha på patchen eller en maxped-sekk, da. Så vi kan gjøre litt hemmelige håndtrykk og sånt.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2015, 09:25 
Avlogget

"Operasjon Valnøtt 2016" er i gang 8-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet