Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Okt 2018, 23:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hugelkultur
InnleggSkrevet: 09 Aug 2013, 12:22 
Avlogget

Har i det siste vurdert hugelkultur, og lurer da på om det er noen som har noen erfaringer med denne måten å dyrke mat på.
http://www.richsoil.com/hugelkultur/

Planen min er å bruke denne metoden til å dyrke jordbær neste år, og jeg tar med glede i mot erfaringer folk eventuelt har. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Hugelkultur
InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 22:39 
Avlogget

Planen så langt er å gå frem som i denne filmen under:
http://www.youtube.com/watch?v=Lkx2JFO0Dhw

Men i stedet for å grave så dypt så kommer jeg antagelig til å ha bedet høyere, mer i tråd med denne filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=qW1g_35p4Xo

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2013, 23:16 
Avlogget

Jeg gjorde ferdig mitt første bed med hugelkultur for noen dager siden.
Det er bare et lite et, men jeg er kjempestolt. :mrgreen:
Jeg har flytta urtene mine dit, og til våren vil jeg ha rotvekster på resten av bedet.

Jeg er som deg Frøyatro spent på om noen har erfaringer med dette her i vårt land langt mot nord.
Både når det gjelder avling og om det har forlenget vekstsesongen
( det ville jo mest vært for godt til å være sant... :shock: )

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 10:45 
Avlogget

Har da fått gravd opp en liten grøft, og lagt nedi stokkene jeg skal bruke. Mest or, men også noe hegg og en gran har havnet oppi. Over stokkene har jeg nå fylt opp med halm fra hønsehuset/gåsandehuset. Men jeg har støtt på et problem jeg ikke helt har funnet ut hvordan jeg kan løse på best mulig måte: Jeg mangler ledig matjord. Jeg hadde håpet at det skulle være mer matjord der jeg grov enn det var, det var sandjord allerede etter tjue centimeter. Jeg har heller ikke nok kompostjord, mest fordi jeg har neglisjert kompostering i alt, alt for lang tid. I den forbindelse vil jeg reklamere for denne boken her, som jeg lånte på mitt lokale bibliotek og som har dusinvis av gode råd. http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8252924980
Jord og kompost; gjødsling og jordforbedring på naturens vilkår av Harald Kratschmer.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2013, 22:37 
Avlogget

mangel på jord var et problem for meg og.

Måten jeg løste det på var at jeg delte ut bioposer til venner og naboer og ba dem samle alt grønt avfall i dem. Uken etter tok jeg meg en ettermiddag og samlet sammen alle posene.

Selv om posene er ment å skulle gå i oppløsning, valgte jeg å tømme innholdet ut av posene. Meget mulig at det ikke har noen betydning, men det var bare en tanke jeg fikk om det....
Disse posene hadde jeg på før lagene med halm og gress og sånn..
Selv om dette ikke er jord nå, så vil jo mye av forråtnelsen skje i løpet av høsten og vinteren. Så til våren har jeg nå tenk å så okke som... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013, 10:45 
Avlogget

En annen ting jeg har fundert på, er dekkmaterialet til bedet mitt. Mye av poenget med at jeg har starter hugelkulturbedet mitt, er at det ikke skal være noe arbeid med det. Derfor har jeg ikke tenkt å bruke mye tid på å luke eller bearbeide jorden, Og da er det en fordel med et dekkmaterialet som skygger for jorden, men også forbedrer jorden slik at jeg slipper mye gjødsling. Plast er da utelukket av flere grunner, og siden gresset jeg slår brukes til dyremat satt jeg igjen med to alternativer jeg kan få tak i billig og lokalt. Det er halm og treflis. Etter mye om og men har jeg nå bestemt meg for å bruke halm av flere bekvemmelighetsgrunner, blant annet tilgjengelighet, men også fordi jeg tror det er bedre for jorden. Jeg legger til en link til en youtubevideo, som igjen linker til et blogg-innlegg som har spilt en rolle i min avgjørelse.

http://www.youtube.com/watch?v=V2DTi0LUcQ0

Jeg kommer også til å plante bokhvete på mesteparten av bedet, både for grønngjødsling, forhåpentligvis får jeg også frø, men mest som dekkplante da jeg ikke kommer til å ha jordbær nok til å dekke bedet enda.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013, 11:09 
Avlogget

Vi laget et "hügelbeet" (ca. 1,5 x 2 meter) for årevis siden - bunnen med kvist og kvast, deretter gress, så kompost og tilslutt toppjord med en enkel ramme av planker.
Klimaet her på 500 moh. midt i Tyskland er omtrent som på Hadeland, altså er erfaringene våre kanskje nyttig for dere i nord:
Første punkt: alt gror supert i et sånt bed - men det syntes sneglene også, så vi mistet all salaten over natta til de svarte iberiasneglene som dukket opp akkurat den sommeren for første gang. Deretter begynte vi å ramme med kobber-gjerde eller blikkgjerde med bakoverbøy og prøvde ting som kaffegrut osv., men det eneste som nyttet var resistente (dvs. hårete eller giftige) planter de årene vi hadde invasjon. Sneglegjerdet fungerte bare hvis vi plukket snegler ivrig hver dag.
Heldigvis har et par kalde vintre tatt knekken på de fleste av disse sneglene, men allikevel er det eneste området på vår grunn som er garantert snegle-fritt et markjordbærbed som har plantet seg selv mellom steiner under en et kristtorn-tre - de spisse, tørre bladene er for mye for selv de mest innbitte snegler.
Viktig: bruker du mye kvist nederst i strukturen flater det hele mer og mer ut - noe som ikke ubetinget er en ulempe hvis du "bygger om" hva du bruker de forskjellige bedene til - f.eks. poteter ett år og nøysome urter i neste runde eller noe sånt.

Idag er restene av hügel-bedet blitt barnehage for trær som skal plantes om - de liker seg kjempegodt der.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2018, 11:46 
Avlogget

Tar opp en gammel tråd, beklager det.
Men et spørsmål. Vil gamle rundballer fungere i et hugelbed, som i fjorårets som bonden ikke kommer til å bruke?
Eller er det stoffer i det som vil kverke alt som plantes?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2018, 19:31 
Avlogget

Sørbye skrev:
Vil gamle rundballer fungere i et hugelbed, som i fjorårets som bonden ikke kommer til å bruke?
Eller er det stoffer i det som vil kverke alt som plantes?

Gamle rundballer er helt supre. :D
Heldige deg om du har tilgang på sånt :-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2018, 21:49 
Avlogget

Elsker hugelkulturer. Har merket stor forskjell på planter/grønnsaker som er plantet i hugel vs mark.

Hugel gir større avlinger og friskere grønnsaker! Ihvertfall her hos meg

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet