Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 12:06 
Avlogget

Jeg vurderer å ta noe utdanning for næringsvirksomhet på gården og lurer på om noen har tips til kurs eller utdanning.
Har sett at man kan ta agronomutdannelsen på kveldstid over tre år, men det er kanskje litt heavy i starten.
Har hørt rykter om at det finnes mindre kurs for å lære å drive gården sin :). Er interessert i de fleste temaer som f.eks dyrke marka, økonomi, husdyr etc.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 12:36 
Avlogget

http://www.kursguiden.no/kurs/Landbruk-og-naturbruk/

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 12:52 
Avlogget

Takk, Hårek!
Var mest av de lange utdannelsene der, men kurs i motorsag kunne være bra for meg.
Har planer om å lære meg å kjøre traktor, men det er vel mer snakk om å bare gjøre det, egentlig.
Har også lyst til å ta jegerprøven.

Må man gå mange år for å lære å dyrke jorda? Tenkte særlig høyprodkuksjon og da gjerne økologisk.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 14:46 
Avlogget
Brukerens avatar

kona skal gå et helgekurs i permakultur :

http://fagus.no/kalender/2013/05/04/kurs-i-permakultur

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 19:25 
Avlogget

Hvis du bare tenker høyproduksjon Tulla så er hjelp fra en god nabo som regel nok til og komme igang, og hvis du atpåtill ikke er redd for og spørre blir det få problemer. :) Man behøver ikke en agronomutdannelse for og drive et småbruk, men en del småkurs kan være kjekt og ha. Men igjen, det og tørre og spørre en god nabo kan være bedre en lang utdannelse. Lykke til.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Apr 2013, 22:18 
Avlogget

Jeg holder på og sette i stand ett småbruk, dersom det er noe du lurer på er det bare å spørre.

Totalen er for omfattende til å ta i ett innlegg, men det siste året har jeg sådd og høstet diverse matgreier, plukket i hage og utmark, hogd tømmer til eget bruk, hogd ved, vedlikeholdt veier, jaktet stor og småvilt, men er fremdeles så inderlig en nybegynner. Uansett er det bedre å spørre en nabo om hjelp, eller evt tilby deg å hjelpe til med noe du er interessert i. Å gjøre er å lære.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2013, 14:14 
Avlogget

Tusen takk for tips, folkens!

Vi har drevet på småbruket vårt en stund nå, men det er snakk om muligheten for å kjøpe et stort gårdsbruk og da føler jeg at noe mer kunnskap er påkrevd. Permakultur har jeg vurdert selv, så takk for link! På bruket vi har nå har vi kun hatt beite og et lite bed med litt småsaker i.

Jeg tror også at naboer virkelig er kilden til kunnskap, men noe i meg er litt sånn redd for å bry dem... De er jo på en måte konkurrenter. Ihvertfall de som lager høy. Samtidig er det stor mangel på høy av god nok kvalitet til hest.

Vi får se hva det blir til! Tror motorsagkurs står på listen :). Traktorkjøring regner jeg med at jeg best lærer ved å gjøre det på gården. Og så er det jegerprøven som evt blir utsatt et år. Etter det kommer det å lære å lage høy. Ja, også vil jeg dyrke poteter! Og ha høner (men det har jeg hatt før)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2013, 21:27 
Avlogget

Motorsagkurs har jeg selv tatt, og jeg anbefaler det på det varmeste. Mange tips, og kjekt både på CV-en og forsikringsmessig om uhellet er ute.

Ellers vil jeg anbefale deg avløser kurs, særlig om det er mangel på avløsere i nabolaget ditt. Da har du sjansen til å treffe mange bønder, og mange av disse bøndene er også folk som gjerne deler tips. Dessuten ser du flere systemer og løsninger, og dem er det mange av. Dessuten er det en trivelig jobb i seg selv.

Vær heller ikke redd for å gå til naboene dine og få et godt forhold til dem.

Traktorkurs er definitivt nyttig, og vil nok også karrieremessig ikke være så dumt i fremtiden.

Ellers vil jeg anbefale Sepp Holzer og John Seymour til fordypning.

Lykke til!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 16:00 
Avlogget

Noen høyskoler har studier innen husdyrfag og lignende som kan være nyttig. For de innvidde så kan det virke som man må ta et helt studium, men hvis man tar kontakt med skolen er det skjelden noe problem å plukke enkeltfag etter hva du selv ønsker. Mye av vanlig undervisning er dessuten uten møteplikt, så du må ikke på skolen vær dag, ofte ikke vær måned en gang...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 16:07 
Avlogget

Ser dette er en gammel tråd som har dukket opp igjen, men for de som bor i Rogaland og ønsker å ta agronomutdanning finnes det flere muligheter.
"Vinterlandbruksskulen i Ryfylke" tilbyr agronomutdanning på ett år. Undervisning noen kvelder og dager pr uke. Skolen flytter rundt i kommunene i Ryfylke, et år her et år der.
"Vinterlandbruksskulen på Jæren" gir tilbud om et fag her og et fag der slik at man kan ta utdanningen over flere år.
Veldig dyktig plantelærer på begge disse skolene, så jeg er overbevist om at trådstarter ville fått mange tips til sin høyproduksjon :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 20:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil tro det kanskje er mer direkte praktisk kunnskap en er ute etter, men via iTunes University kan man følge forelesninger fra hele verden, og de har et godt utvalg av fag innen urban farming, organic farming, landbruk, jordsmonnforvaltning, husdyrhold, økonomi, næring, blabla. for de som ønsker en mer alademisk tilnærming. Det er mange spennende forelesninger og bra forelesere, så anbefaler alle med iDings til å skjekke det ut :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 21:44 
Avlogget

Frøken skrev:
Jeg vil tro det kanskje er mer direkte praktisk kunnskap en er ute etter, men via iTunes University kan man følge forelesninger fra hele verden, og de har et godt utvalg av fag innen urban farming, organic farming, landbruk, jordsmonnforvaltning, husdyrhold, økonomi, næring, blabla. for de som ønsker en mer alademisk tilnærming. Det er mange spennende forelesninger og bra forelesere, så anbefaler alle med iDings til å skjekke det ut :)

Om det var svar til meg, så nevnte jeg disse vinterlandbruksskolene fordi de har nettopp de fagene trådstarter var interessert i :)
Det er mye spennende å finne på nett, men tar man en slik utdannelse i Norge så får man være med "ut i felten" og se hva og hvordan og man kan diskutere problemstillinger som er aktuelle for vårt klima og våre arter.
Og så får man flere bra kurs. Var noen som nevnte motorsag her, man får vel neppe bevis på at man kan håndtere en motorsag ved å studere på nett ;)
Tar man både kurs/utdanning her hjemme, oppsøker fagmiljø og studerer hvordan de gjør ting andre steder i verden så vil man være rimelig bra rustet til å drive gård. Men om det er noen vits i å drive gårdsbruk for annet enn eget matauk i framtida er jo en annen sak :P

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 22:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var ikke et svar til deg, men et svar til trådstarter :) Disclaimeren om at det kanskje var mer praktisk ksk hun var ute etter gikk på forslagene jeg hadde, som er en teoretisk, akademisk tilnærming. I jobben min auditerer jeg forelesninger i hytt og gevær, og er heldig som får dyppe tærne i mange slags fagmiljø; derfor anbefaler jeg iTunes university, som gir tilgang til et stort mangfold, inkludert fag relevant for trådstarter :-)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mai 2017, 09:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå er jeg dødemaneren som vekker gamle tråder fra de døde, men her er et fint tilbud for alle som bor i Trøndelag: http://skjetleinkompetanse.no/kursporte ... _landbruk/

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2017, 00:09 
Avlogget

Det der så ikke dumt ut! Synd det er i feil ende av Trøndelag for meg :cry:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet