Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 11:38

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 17:09 
Avlogget

Hei.

Har noen veldig gode powerpoint presentasjoner som går på spiselige vekster og medisinske vekster i Norsk natur, de er fra en "offisiel Norsk organisasjon" men får ikke lagt dem inn her. Noen tips hvordan jeg kan få lastet dem opp?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Apr 2014, 20:59 
Avlogget

Lav. Dette er et nytt tema for meg, så leser meg opp på tema nå. Inspill og erfaring mottas:) men så langt har jeg konkludert med at lav er en god basis mat om man er i skogen/fjellet. Må vist lutes før man kan spise den, og ikke alle typer er beregnet på mennesker :p

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 14:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Plukke MYE bær som du konserverer. Fisking med garn, mindre tidkrevende, da får du tid til andre ting. Jakt, skinn til klær får du fra mår og rev, i feller. Litt mat får du, om du treffer dyr. Samling av sopp, mye spiselig. Krydder lager du av, brisk og lyng, samt einebær. Te lager du av f.eks granbar.

Det avhenger veldig av hvor du er også, og hva som finnes der.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 18:56 
Avlogget
Brukerens avatar

sopp spiser man fordi det er godt. i en survival-setting ville jeg ikke brydd med. det koster jo flere kalorier å plukke, spise og fordøye den enn du får ut av den. vel har den noen mineraler og sånt, men med mindre du har tenkt å bosette deg mer eller mindre permanent i skauen er det ikke noe problem.

problemet med bær er at man finner dem om høsten. punktum. om du skal overleve på f.eks. forsommeren er det jo trist.

selv hadde jeg satt strake kursen mot kysten der det faktisk er mulig å legge på seg :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Apr 2014, 19:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Er man heldig, så er det bra med vilt i tillegg til sjømat :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2014, 23:55 
Avlogget

Jeg holder på å lese meg opp på spiselige planter i mitt nærområde.

Så det blir mye blomster og "ugress" i sommerens salater i år. :lol:
Godt kamuflert sammen med salat fra hagen og allerede godkjente spiselige blomster :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support