Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 11:06

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 12:15 
Avlogget

Candiru skrev:
Hvis vi skal snakke om spiselige dyr, planter osv. Så skal en huske på at mye av dette ting som krever grunneiers tillatelse hvis du skal prøve i praksis.

Viktig å få med seg....
Det eneste unntaket er i strandsonen...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 20:03 
Avlogget

Her er noe av det man kan finne i strandsonen.

https://www.baerum.kommune.no/Documents ... 0hefte.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 06:21 
Avlogget

Joda, det finnes mye mat i det norske naturen. Om sommeren og høsten har man gode sjanser for å overleve. Men historien blir litt annen utover vinteren... Jeg anbefaler også Overleve på naturens vilkår, som gjerne går igjen som et mantra når det er snakk om overlevelse ute i skogen. Men boka fortjener absolutt oppmerksomheten. :) Ellers kan man også forsøke seg på et kurs antar jeg.
http://www.geitmyra.no/2013/05/varens-v ... apen-gard/
I praksis må vel de fleste håpe at de setter opp et nytt kurs, for det starter i morgen. Men det finnes sikkert flere kurs i Norge også.

Min plan er også og dyrke/avle frem mest mat hjemme, mens vill mat fra nærområdet er ekstramat. Jeg har ikke store håp om å springe rundt i skogen og overleve på det jeg finner mutters alene, til det vet jeg at jeg har alt for lite kunnskaper til å klare.

Jakt og fiske er jeg skeptisk til. Jeg husker siste fisketur, da jeg og to kompiser skulle forsøke å overleve på det vi fant i naturen på sensommeren/tidlighøsten en gang i fjor. Tre mann med fiske stenger i et vann hvor fisken vaket, ga ikke et napp en gang... Da har jeg større tro på garn/teiner både i sjø og vann. Jakt har jeg ikke mye erfaring med, men jeg vil slå et slag for de mindre dyreslagene som vi sjeldent eller aldri spiser mer. Nøtteskrike og ekorn f.eks.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 20:01 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Joda, det finnes mye mat i det norske naturen. Om sommeren og høsten har man gode sjanser for å overleve. Men historien blir litt annen utover vinteren... Jeg anbefaler også Overleve på naturens vilkår, som gjerne går igjen som et mantra når det er snakk om overlevelse ute i skogen. Men boka fortjener absolutt oppmerksomheten. :) Ellers kan man også forsøke seg på et kurs antar jeg.
http://www.geitmyra.no/2013/05/varens-v ... apen-gard/
I praksis må vel de fleste håpe at de setter opp et nytt kurs, for det starter i morgen. Men det finnes sikkert flere kurs i Norge også.

Min plan er også og dyrke/avle frem mest mat hjemme, mens vill mat fra nærområdet er ekstramat. Jeg har ikke store håp om å springe rundt i skogen og overleve på det jeg finner mutters alene, til det vet jeg at jeg har alt for lite kunnskaper til å klare.

Jakt og fiske er jeg skeptisk til. Jeg husker siste fisketur, da jeg og to kompiser skulle forsøke å overleve på det vi fant i naturen på sensommeren/tidlighøsten en gang i fjor. Tre mann med fiske stenger i et vann hvor fisken vaket, ga ikke et napp en gang... Da har jeg større tro på garn/teiner både i sjø og vann. Jakt har jeg ikke mye erfaring med, men jeg vil slå et slag for de mindre dyreslagene som vi sjeldent eller aldri spiser mer. Nøtteskrike og ekorn f.eks.

Må man så spiser man så mangt ;-)

Men ja, garn, feller ruser, snarer fanger mye mer enn ei fiskestang. Men når garnet er ute så kan man jo alikevel bruke tiden med fiskestanga. Jeg skal prøve meg på feller til høsten og se om jeg lykkes litt med det.

En annen ting som er litt bekymringsfullt er vilt forvaltning. I dag så har vi såpass mye rovdyr at det går utover de jaktbare bestandene. Det er ingen som jakter rev lengere eller skyter kråke, for ikke å snakke om de fredede rovfuglene. Resultatet her i området er at det er dårlig med f.eks storfugl. Hvis ting går til skogen så vil vi nok slite med dårlig menger med alt vilt. Og jeg er redd at en del bestander vil komme under grensa for mulighet til å formere seg mer.

En må huske på at en småvilt jeger i dag kanskje skyter mat nok til 1-2 uker for en familie. Så hvis denne jegeren øker jakt mengden for å brødfø familien så gjør alle jegere det i norge så vil vi snakke om relativt tomt med vilt i mange områder.

Storvilt vil nok kunne bidra til en god del mer mat, men hvis vi snakker om at alle i norge må ut i skauen for å finne mat så er det rett og slett ikke nok i lengden. Og i hvertfall hvis folk ikke har det i bakhodet at det må være igjen levekraftige bestander.

Allsidighet i anskaffelsen av mat blir nok en nøkkel..

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 22:21 
Avlogget

gray skrev:
Må man så spiser man så mangt ;-)

Og det er et annet tema... fluesopp er ikke den beste maten, selv om sulten er den beste kokk. ;)

På en tur jeg var på begynte vi å grave opp sisselrot med det formål å spise den. Vi hadde gravd opp et par røtter, da en tvilte på om det virkelig var sisselrot, og vi oppga prosjektet. På veien hjem igjen fant vi en annen plante, som vi ble enige om måtte være sisselrot. Den planten var ormetelg, som er giftig... heldigvis ble dette oppklart før noe ble spist, og nå er vi en erfaring rikere. Så vit hva du stapper i munnen! :ugeek:

Viltstell er ingen dum ide, som diskuteres et eller annet sted... 99 prosent sikker på at den finnes i jakt seksjonen, og der er det forhåpentligvis et tips eller to som er til nytte. :)

Jeg ville prioritert tiden annerledes enn å fiske med stang mens garn/ruse var i sjøen. Da heller brukt tiden til å samle planteføde, som nok som i mindre krisesituasjoner kommer til å stå for hoveddelen av føden.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 22:25 
Avlogget

Jeg stiller meg i samme båt som deg Frøyatro. Dyrke mest selv,og bruke naturen til "attåt" mat. Mens de fleste snakker om jakt og fiske, så må vi ikke glemme at der er andre ting i sjø og vann enn fisk. I sjøen er der krabbe,hummer,blåskjell, og masse annet "snop". I mitt område har ikke vannene mye annet å tilby en ørret, så sjøen blir nok ett kjærkommet tilskudd i maten. Og så smaker det så godt !!!! Jakt er det verre med for min del, men eg har tenkt å lære det, men foreløpigt så er det litt lenger ned på listen min. Det vi alle kan gjøre er å følge med det som er spisende eller kan høstes fra naturen i de forskjellige årstidene.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 09:52 
Avlogget

Hei Frøyatro,

Du har interesante innlegg igjen.

Et spørsmål: har du kanskje et hjemmeside
som Geitmyrgård, men den for voksne personer
som kan følge et kurs for å spise (ville planter)
på naturens vilkår?

Takk allerede for svaret!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 11:23 
Avlogget

Hei T.F.D.!

Beklageligvis vet jeg ikke av andre, men kanskje Hårek kan finne noe?

Ellers så er det et stående tilbud hvis noen kommer til/er i Trondheimsregionen og bli med meg og et par venner ut i skogen og forsøke å finne, identifisere ved hjelp av overleve på naturen vilkår pluss et par andre bøker, og tilberede spiselige planter. Dog vil jeg ha det sagt at ingen av oss er eksperter, så de som vil være med er med på eget ansvar. :mrgreen:

Ellers så mente jeg ikke bare det å dyrke grønnsaker, men også å prioritere plantesanking. Man tror nå at planteføde har vært en større del av kosten til steinaldermenneske enn man før har trodd:
http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/268274

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 16:20 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Hei T.F.D.!

Beklageligvis vet jeg ikke av andre, men kanskje Hårek kan finne noe?

Gjorde et søk...
Dette er hva jeg fant...

http://www.velgsunt.no/aktiviteter/83-v ... m-vestfold
http://naturtips.no/ville.htm
http://www.geitmyra.no/2012/05/sanking- ... d-10-juni/
http://www.ghozm.org/heimspikka/wordpre ... matplanter
http://gryhammer.blogspot.no/2013/05/sp ... ngens.html

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013, 18:17 
Avlogget

Hei frøyatro og Harek,
ange takk for deres raske svar!
Skal lese snart den Internett sider.

Jeg bor, "dessverre", langt unna Trondheim-
området.
Men din invitasjon for å møte noen
personer som har interesse for plukking og spise
av ville planter, eller liker å lære dette, er kjempe
god idé!

Vel, når personer (som bor i sør-vest Hedmark),
har en felles interesse, mulig kan vi legge
et forbindelse for å gå en tur ut i Norges største
spisse kammer!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2013, 07:40 
Avlogget

Finnes interesseorganisasjoner i Hedmark også.
Norsk sopp- og nyttevekstforening finnes stort sett over hele landet.
De spiser ikke, eller leter kun etter sopp....

http://www.soppognyttevekster.no/default.aspx?id=1232

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2013, 08:17 
Avlogget

T.F.D. skrev:
Hei frøyatro og Hårek,
Mange takk for deres raske svar!
Skal lese snart den Internett sider.

Jeg bor, "dessverre", langt unna Trondheim-
området.
Men din invitasjon for å møte noen
personer som har interesse for plukking og spise
av ville planter, eller liker å lære dette, er et
kjempe god idé!

Vel, når personer (som bor i sør-vest Hedmark),
har en felles interesse, mulig kan vi legge
et forbindelse for å gå en tur ut i Norges største
spisse kammer!

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 13:07 
Avlogget

For dere som bor i kystnære strøk er eggsanking muligens noe å ha i bakhodet? Drev mye med sanking av måkeegg da jeg var guttunge. God og næringsrik mat som finnes i rimelig store mengder på rette årstiden. I tillegg er jo skarveegg en delikatesse, om noe vanskeligere å få tak i. (Dog, jeg mener at sanking av skarveegg er regulert i disse dager?)

Var faktisk ute med båt en liten tur i vår. Et fem minutters strandhugg på en holme ga oss 10 egg. Han som var på land sa at der var egg nok til det tidobbelte, uten å tømme reirene.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 13:20 
Avlogget

Nordavind skrev:
For dere som bor i kystnære strøk er eggsanking muligens noe å ha i bakhodet? Drev mye med sanking av måkeegg da jeg var guttunge. God og næringsrik mat som finnes i rimelig store mengder på rette årstiden. I tillegg er jo skarveegg en delikatesse, om noe vanskeligere å få tak i. (Dog, jeg mener at sanking av skarveegg er regulert i disse dager?)

Var faktisk ute med båt en liten tur i vår. Et fem minutters strandhugg på en holme ga oss 10 egg. Han som var på land sa at der var egg nok til det tidobbelte, uten å tømme reirene.

Til dem som intresserer seg for eggsanking.
Måkene kan legge 3X3 egg i løpet av sessongen.
Ligger måken på 2 er som regel eggene ferske.
Tvilen kan være berettiget med 3 egg i reiret.
Snakk gjerne med eldre folk om hvordan man sjekker om eggene er ferske eller ei.
Det er en kunst i seg selv som bør læres "hands on".

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2013, 14:09 
Avlogget

Vil rette litt på deg her, Hårek. Ikke at du tar feil, men der kan godt ligge opptil 5 egg i reiret, der de fleste er spiselige. Ligger der bare to egg er det mulig der har vært en sanker der før deg.

Måten jeg husker vi gjorde det på, var å se på eggene. Hang der gress og slikt fra reiret på egget, var det mest sannsynlig ferskt. Eggene er klissete når de legges, men dette gnis bort etterhvert som måken ruger. Ellers kan man se på fargen. For hver gang måken legger egg blir eggene ofte litt lysere. Men dette er nok ikke den mest eksakte vitenskapen.

Når du likevel har plukket egg, så tester du dem i vannbad. Senker eggene ned i vann. Blir de liggende på bunnen er de fine. Flyter de opp på høykant kan de være råtne eller være stroppen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support