Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Des 2018, 17:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 13:39 
Avlogget

Kom over et innlegg på diskusjon.no hvor det var en som skrev at man ikke kunne overleve på den norske naturen. Ikke en gang Lars Monsen kan det skrev han. Her er en liten liste jeg laget i farten.

Det er mye man kan spise og overleve på i den Norske naturen både sommer og vinter, la meg bare nevne noe:

- Granbar - en super kilde til C-vitamin. Den kan både spises som den er eller man kan koke te av den. Gram for gram så inneholder granbar 8 ganger mer C-vitamin enn i appelsin.

- Ferskvann - det er få land med så mye ferskvann som i Norge og oftest er ferskvannet ute i naturen her renere enn kranvannet hjemme så man trenger egentlig ikke å koke det før man drikker det.

- Fisk - det er massevis av fisk i Norge både i havet, i elvene og på fjellvannene. Fisk er en god kilde til protein og kan fanges med garn, not, pilk, flue, meite, fiskestang med sluk osv.

- Ekorn, fugl & hare - Hvis man vet hvordan man setter opp en snare kan man fange ekorn, fugl og hare. Selv har jeg bunkret opp 0,5mm messingtråd for dette formålet. Men hvis man ikke vet hvordan man setter opp en snare, er det veldig enkelt å lære. Bare søk etter det på YouTube og du vil ha det i hodet på 5 minuter. Man kan også bruke en rottfelle for å fange disse dyrene. Dette er sikkert ikke lov etter den tjukke røde boken, men i en overlevelsessituasjon er alt lov.

- Bær - Om høsten er det massevis av bær i Norsk natur. Disse er fulle av vitaminer og antioksidanter og man kan også bruke bær som konserveringsmiddel ved å lagre annen mat f.eks. inne i en boks med bær. Bær kan også lagres over svært lang tid.

- Sopp - om sommeren & høsten er det massevis av sopp i skogen. Men mange er giftige så en soppbok eller kunnskap om sopp er viktig å ha.

- Hjort og rådyr - Det er mye hjort og rådyr i Norge. Disse kan man jakte på med både rifle og bue(bue kan ikke brukes etter norsk lov, men i en overlevelsessituasjon er alt lov). Man kan også sette opp snarer (bruk paracord eller wire) eller grave fallgroper for å fange disse dyrene i en overlevelsessituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 14:22 
Avlogget

JuliettBravo skrev:
Kom over et innlegg på diskusjon.no hvor det var en som skrev at man ikke kunne overleve på den norske naturen. Ikke en gang Lars Monsen kan det skrev han. Her er en liten liste jeg laget i farten.

Det er mye man kan spise og overleve på i den Norske naturen både sommer og vinter, la meg bare nevne noe:

- Granbar - en super kilde til C-vitamin. Den kan både spises som den er eller man kan koke te av den. Gram for gram så inneholder granbar 8 ganger mer C-vitamin enn i appelsin.

- Ferskvann - det er få land med så mye ferskvann som i Norge og oftest er ferskvannet ute i naturen her renere enn kranvannet hjemme så man trenger egentlig ikke å koke det før man drikker det.

- Fisk - det er massevis av fisk i Norge både i havet, i elvene og på fjellvannene. Fisk er en god kilde til protein og kan fanges med garn, not, pilk, flue, meite, fiskestang med sluk osv.

- Ekorn, fugl & hare - Hvis man vet hvordan man setter opp en snare kan man fange ekorn, fugl og hare. Selv har jeg bunkret opp 0,5mm messingtråd for dette formålet. Men hvis man ikke vet hvordan man setter opp en snare, er det veldig enkelt å lære. Bare søk etter det på YouTube og du vil ha det i hodet på 5 minuter. Man kan også bruke en rottfelle for å fange disse dyrene. Dette er sikkert ikke lov etter den tjukke røde boken, men i en overlevelsessituasjon er alt lov.

- Bær - Om høsten er det massevis av bær i Norsk natur. Disse er fulle av vitaminer og antioksidanter og man kan også bruke bær som konserveringsmiddel ved å lagre annen mat f.eks. inne i en boks med bær. Bær kan også lagres over svært lang tid.

- Sopp - om sommeren & høsten er det massevis av sopp i skogen. Men mange er giftige så en soppbok eller kunnskap om sopp er viktig å ha.

- Hjort og rådyr - Det er mye hjort og rådyr i Norge. Disse kan man jakte på med både rifle og bue(bue kan ikke brukes etter norsk lov, men i en overlevelsessituasjon er alt lov). Man kan også sette opp snarer (bruk paracord eller wire) eller grave fallgroper for å fange disse dyrene i en overlevelsessituasjon.

Men det er nok ikke enkelt å overleve i norsk natur, det krever vanvittig mye jobbing hvis man er en gruppe. I tillegg så er store deler av norge ubrukelig for å kunne etablere overskudds jordbruk. Og tenker man at man får store horder av mennesker ut i naturen som overhodet ikke vet hva man gjør der så blir man okkupert med å beskytte seg og sine like mye som man får brukt tid på å ordne mat og ly. I tillegg er jeg skeptisk til mengden vilt som faktisk finnes. Som jeger så ser jeg at mange arter allerede er nede på ett uakseptabelt nivå, og vi jakter i dag for spenningen skyld ikke maten. Og mange steder så er det ikke så mange jakt lag som tar ut all den elgen som skal felles. Tviler på det blir nok hvis alle de som er jegere i norge i dag også skulle begynne å bruke all sin tid på jakt og fiske (innland) for å sørge for mat på bordet.

Andre som har tanker om dette?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 14:32 
Avlogget

Kristoffer Clausen forsøkte og overleve et år ute i den Norske villmarka. I ettertid ble det avslørt at han tok et par avstikkere bla til sverige i den perioden. :roll: Det må sies at han er en utrolig dyktig både jeger og friluftsmann. Annbefaler filmserien (gikk vel på NRK) og boka "En vill mann." En kortere periode tror jeg at det er mulig for de aller fleste og overleve, men over lengre tidsperioder tror jeg det kan bli vanskelig, spesielt uten lang og solid trening.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 14:44 
Avlogget

Er enig i det dere skriver. Klimatet er fiendtlig om vinteren og det er vanskelig å dyrke noe i Norge. Men ingenting er umulig! :)

Det beste man kan gjøre egentlig er å lære hvordan menneskene overlevde her i Norden i stein- og bronsjealderen. De var jægere og samlere og klarte å overleve med det naturen hadde å by på. Men spørsmålet er om det er nok ressurser til alle 5 000 000?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 15:40 
Avlogget

I steinalderen var det sansynligvis bare noen få titusen innbyggere i Norge og befolkningen ikke økte vesentlig før et mer organisert landbruk kom på plass. Resursmangel og kort levetid, mye pga slitog tøffe levevilkår er vel hovedårsakene der.

Personlig tror jeg at jordbruk bør stå for hoveddelen av basisnæringen, med et suplement fra jakt, fiske og sanking. Ved valg av "riktig" matvare og dyrke så kan en også i Norge få bra avlinger utav mindre områder.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 15:45 
Avlogget

Jeg for min del syns det er en absurd ide at folk i dag som ikke(merk ikke) er over snittet friluftsmennesker skal kunne gå ut i skogen og overleve kun av det de finner/jakter.. Desverre er det utfordring nok for folk flest at strømmen blir borte eller om det kommer litt mye snø..

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 16:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Å overleve i naturen er nok ikke enkelt nei. Med hensyn til hvordan de klarte det i stein og bronsealderen må man også huske på at klimaet var mye mildere i Norden på denne tiden.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 16:17 
Avlogget

Viking skrev:
Jeg for min del syns det er en absurd ide at folk i dag som ikke(merk ikke) er over snittet friluftsmennesker skal kunne gå ut i skogen og overleve kun av det de finner/jakter.. Desverre er det utfordring nok for folk flest at strømmen blir borte eller om det kommer litt mye snø..

Og da får vi som kan å leve av naturen (jakt, fiske og dyrke) en utfordring. Hvis man øker summen som ble nevnt tidligere noe pga mer moderne jakt teknikker og mer kunnskap om å dyrke mat så tror jeg det skal bli tøft å sitte blandt de 100 000 (tatt ut fra lufta) som vil klare seg og som det vil være nok vilt osv til hvis det er 4 900 000 som er desperate etter det du har klart å oppnå/anskaffet.

Og problemet kan fort eskalere med tanke på at vi har naboland som ikke har nok resurser også.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 16:41 
Avlogget

Jeg for min del ser ikke noen mulighet for at økonomien eller evenuelle andre katastrofer skal ramme landet så hardt at vi må ut i skogen alle mann for og overleve..MEN en basis kunnskap rundt og kunne klare seg en periode uten strøm,innlagt vann og annen luksus som vi er vandt med syns jeg alle burde ha..Pluteslig en dag står man der uten penger/jobb eller noen andre midler..og da er det noe dritt om livets opphold kun dreier seg rundt det som frister på kebab sjappa nede i gata.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 17:39 
Avlogget

Viking skrev:
Jeg for min del ser ikke noen mulighet for at økonomien eller evenuelle andre katastrofer skal ramme landet så hardt at vi må ut i skogen alle mann for og overleve..MEN en basis kunnskap rundt og kunne klare seg en periode uten strøm,innlagt vann og annen luksus som vi er vandt med syns jeg alle burde ha..Pluteslig en dag står man der uten penger/jobb eller noen andre midler..og da er det noe dritt om livets opphold kun dreier seg rundt det som frister på kebab sjappa nede i gata.

Nei du sier noe, men det skal ikke mer en dårlige tider til før folk begynner å supplere husholdningen med det som finnes i naturen. Og i en økonomi der over halvparten av arbeidtagerne jobber med tjenester så vil det ramme hardt hvis folk kutter ned på å reparere sykkelen sin på sportsbutikken, eller legger om dekk på bilen selv. Små ting, men som også gir arbeidsplasser.

Hører jo snakk om folk som overhodet ikke er preppere som prater om shopping stopp, dyrke grønnsaker selv, ja kanskje til og med høner for litt egg. Det er jo ikke folk med nevneverdig dårlig råd, men de er litt preget av hvordan det står til med europa og verden rundt oss og delvis ønsker og være tidsriktige. Kanskje også skape seg større buffer for dårligere tider, tatt i betrakning hva folk har i lån rundt omkring ;-) .

Så, nei, tror ikke vi er så dårlig stilt, men vi skal ikke stikke under en stol at vi er sårbare vi også.

Tenk deg hvis f.eks Avinor går ut med en melding der flytrafikken faller flere måneder på rad etter å ha vokst gud vet hvor lenge. Presseoppslag og følelsen dette gir til samfunnet forøvrig vil absolutt få konsekvenser, folk vil begynne å lure på om det er smart å bruke de ekstra pengene på ferie, folk dropper syden ferier eller reduserer til en i året, og rimelig store systemer rundt dette vil merke dette umiddelbart.

I nesterunde så rammer dette familier til tusen vis av mennesker som igjen vil endre livsstilen for å få det til å gå rundt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 18:47 
Avlogget

Nei jeg skal ikke krangle om at dette trengs;-) for det gjør det helt klart..Den penge haugen vi har rotet igjennom de siste årene er iferd med og ta slutt..ingen tvil..Jeg for min egendel er utrolig glad for at jeg er oppvokst på småbruk der slakting på gården,potetåker,bær,epler osv osv var en del av værdagen..pluss at jeg var helt idiot når det kom til og lage feller og snarer..gutta på skolen titta bare rart på meg når jeg heller ville ut i skauen og sjekke feller enn og leke:-) hehe

Topp

InnleggSkrevet: 14 Apr 2013, 19:20 
Avlogget

Pr. i dag er vel ikke Norge mer en ca 40% selvforsynt med landbruksvarer. Og da er produksjon bassert på importert for ikke trukket ifra. Tar en med fisk så er % noe høyere, men forutsetter fungerende båter og logistikk. Kunskap om alle typer matproduksjon er etter min mening essensielt. Utrolig hvor mye mat en kan få ut av bare noen få m2. :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2013, 21:42 
Avlogget

gray skrev:
Viking skrev:
Tenk deg hvis f.eks Avinor går ut med en melding der flytrafikken faller flere måneder på rad etter å ha vokst gud vet hvor lenge. Presseoppslag og følelsen dette gir til samfunnet forøvrig vil absolutt få konsekvenser, folk vil begynne å lure på om det er smart å bruke de ekstra pengene på ferie, folk dropper syden ferier eller reduserer til en i året, og rimelig store systemer rundt dette vil merke dette umiddelbart.

I nesterunde så rammer dette familier til tusen vis av mennesker som igjen vil endre livsstilen for å få det til å gå rundt.

Det sikreste er å jobbe med noe folket må ha, og ikke noe de vil ha. For det folket bare vil ha er det enkelt å trappe ned på, f.eks. sydenturene, eller designerklærne og sminken. Men det de må ha, det bare må de ha, som mat. Fer her er det ikke bare å hoppe av markedet, da må ma først finne bærekraftige alternativer, og det er nok unnet de få her i landet og klare seg helt off-grid, hvertfall på kort varsel.

Det er primærnæringen som gjelder, både om du vil selge, eller bare klare deg selv så er det her det er mest og tjene.

Btw, så begynner vi vel å skli litt OT...

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 05:03 
Avlogget

Noe man kan leve på i norsk natur?

Måtte bare legge ut denne..ser igjennom noen gamle kokebøker og finner mye med "gratis" ingredienser;-)
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 07:59 
Avlogget

Hehe, det er jo Gratis å fiske i sjøen....

Iberia sneglen er visstnok spiselig, men skal smake rart.

Uansett under temperaturforholdene som vanligvis er i Norge, burde du klare deg ca. 1 måned på bare vann hvis du ligger stille. Og ca 14 dager hvis du er i aktivitet.

Dersom du faster på karbohydrater og vann, kan du holde ut ca. 3 måneder. En norsk jeger som gikk seg vill i Canada holdt ut 3 måneder på reinlav og vann.

Hvis vi skal snakke om spiselige dyr, planter osv. Så skal en huske på at mye av dette ting som krever grunneiers tillatelse hvis du skal prøve i praksis.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: