Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 13:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bærbusker på Østlandet
InnleggSkrevet: 14 Mar 2013, 10:56 
Avlogget

Bærbuskene rundt min BOL (= hytte) er så vidt jeg vet omkring 60 år gamle, og begynner å se litt medtatte ut. Jeg vurderer derfor å bytte dem ut. Det dreier seg om rips (mest røde, og en hvit), solbær og stikkelsbær. Dessuten vokser det nypebusker og villbringebær i en bakkeside i utkanten av tomten.

Nå lurer jeg på ting som:
- Sorter og typer i forhold til f.eks klima og plantesykdommer.
- Er det en god ide å bruke stiklinger fra de gamle buskene?
- Hva er lettest å få til hvis du ikke kan følge med daglig (eller engang ukentlig)?
- Forhandlere/pris/kvalitet (er f.eks. Plantasjen OK?)
- Tid for planting (begynner det å haste når våren kommer?)
- Bør buskene dekkes til med nett for å holde fuglene unna?
- Plassering (hvilke sorter trenger ly fra husvegg, hvor tett skal de stå osv.)

Jeg kan antakelig få svar på det meste fra familie og bekjente, men vil gjerne høre om noen forummedlemmer har erfaring og gode tips? En god hjemmeside kanskje?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 10:49 
Avlogget

Plantasjen er grei til å skaffe info, og verktøy.
Har dessverre hørt man som har kjøpt undermålsplanter der.
Hvis du ikke er intressert i mengden med bær, men variasjonen kan vel poding være tingen?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2013, 20:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Har ved to anledninger, i to hager, klippet tilbake eldgamle ripsbusker ved å først ta bort alt som er dødt, deretter 1/3 av de eldste greinene. Gjør det i tre år, så har du en helt ny busk.

Det er relativt lett å ta stiklinger av rips og solbær. I utgangspunktet klarer de det selv, ved at lavthengende greiner legger seg helt ned på bakken og lager rotskudd, men det hjelper om du legger en lav grein ned på bakken, skuffer litt jord over og holder den nede med noen pinner e.l. Dette funker visst også på stikkelsbær, selv om jeg ikke har prøvd det.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013, 21:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil tro at det er lurt å forsøke å ta vare på de sortene du allerede har. Antagelig er disse godt egnet for ditt område. Gi dem optimale forhold og se hva du får til da. Blir du ikke fornøyd med resultatet, kan du introdusere et par nye sorter i tillegg til de du har og se hvordan disse klarer seg i forhold til de du har fra før.

Selv husker jeg ikke hvilke solbærsort det er vi har, men for rips er det «Rød hollandsk» som er det vanligste her til lands. Avlingen har variert ganske mye, først og fremst ut i fra om vi har vært flinke med beskjæring og fått greinene opp fra bakken. Jeg har ikke sikre tall, men vil gjette på at det har ligget mellom 2 og 4 kg per busk.

Når det gjelder avstanden mellom buskene så er det eneste jeg husker at jeg syntes det anbefalte var mye. Tror jeg endte opp med halvannen til to meter mellom de som jeg plantet selv. Det betyr at de bare har 75-100 cm til «grensen for den neste busken, og det er nok lite. Rotsystemet går den del lenger utover enn greinene. Så hensynet til at røttene ikke skal måtte konkurrere for mye med naboene er en faktor. Større avstand gir også bedre lys og det blir luftig slik at buskene tørker fortere når det har regnet.

Her er noen lenker som jeg ikke har sjekket nå, men som stammer fra et nettsted jeg ofte eller er innom når jeg lurer på noe.
Solbær: http://www.agropub.no/id/7516
Sorter: http://www.agropub.no/id/7875

Rips: http://www.agropub.no/id/7517
Sorter: http://www.agropub.no/id/7888

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2013, 16:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Kan jeg spør hva det ble til med bærbuskene dine? Jeg vet mange busker sleit og så stusselige ut i tidlig vår(!?), ettersom flere steder i landet gikk glipp av den fullstendig. Men etter denne praktsommeren har alle tidligere pjuske busker(hos meg og de rundt ihvertfall) sprunget til nytt og frodig liv. Tilogmed et epletre i hagen som var kuttet til rot har slått spirer og både rips og solbærbuskene har blitt nesten dobbelt så store som ifjor. Har dette fenomenet hatt en påvirkning på dine(eller andres?) buskevekster?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2013, 09:42 
Avlogget

Dette er jeg også veldig interessert i.
Har plantet ut noen busker med søtmispel, men ser ikke ut til at de klarer seg så bra. De var bare stiklinger.
Noen som har erfaring med søtmispel?
vurderer også å plante rips.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 22:05 
Avlogget
Brukerens avatar

tjohoo!

Plantasjen hadde salg på Tindved! C-vitaminbomba er i hus!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: