Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 14:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva kan vi plante i Norge?
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 21:45 
Avlogget

Jeg håper på å begynne å lage en kjøkkenhage. Kanskje noen frukttrær og bærbusker!

Jeg bor på Vestlandet. Derav et selvforsørgings forum så ønsker jeg å plante noe som faktisk kan få en brukbar avling av. Har lest litt på diverse forumer for planting, men jeg blir ikke klok.

Hva har dere avlet frem om vi ser bort i fra poteter?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:00, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 22:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Er sikkert store variasjoner på vestlandet, men i Sogn og Hardanger er de jo kjent for frukten sin! Epler, pærer og plommer bør være mulig om du bor noenlunde bra til. Av bær er rips og solbær tilgjengelig, men hvor mye avling du får kontra arbeidet med plukking skal være usagt. I drivhus vil jordbær være mulig.

Det "letteste" er nok grønnsaker. Gulrøtter og sukkererter er det letteste for en nybegynner vil jeg tro, muligens tomater avhengig av hvor solrikt det er der du bor.

Jeg har ikke veldig mye erfaring selv, men baserer meg litt på hva min mor klarte/ikke klarte å dyrke frem i kjøkkenhagen vår back in the days.

PS! Hvis det er katter i nabolaget må du belage deg på at de pisser på plantene dine og/eller graver dem opp. Vanngevær kan være et godt tips, gjerne med iskaldt vann! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 23:55 
Avlogget

Takk for tips! Viktigste er vel å komme i gang. Man skal jo først få en ganske så matrik jord først!

Alle katter uten halsbånd er vel å regne som villkatter. Problem villkatter som ikke tar hageslangen som hint vil nok taes hånd om!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:00, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 05:58 
Avlogget

I Bergen tror jeg du vil klare å dyrke mye det samme som jeg har dyrket. Salat, sukkererter og tomater er nok det letteste for en nybegynner. Tomater har jeg hatt utendørs her langs Trondheimsfjorden, men det er best å ha innendørs.

Ellers har jeg med stor suksess dyrket neper, reddiker, bladbete, bønner og kålrot til nå, og med mindre suksess gulrot, gresskar, fenikkel, og rødbeter.

Av bærbusker har jeg solbær, stikkelsbær, rød og hvit rips og bringebær. Fruktrær er epler, plommer og kirsebær.

Jeg har etterhvert fått til en del urter også, oregano, basilikum, salvie, sar, sitronmelisse, gressløk, timian, lavendel, og løpstikke som jeg kommer på i farten.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 08:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Rabarbra og gressløk er det eneste jeg har fått til foreløpig :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 07:50 
Avlogget

Gullars skrev:
Jeg håper på å begynne å lage en kjøkkenhage. Kanskje noen frukttrær og bærbusker!

Jeg bor på Vestlandet. Derav et selvforsørgings forum så ønsker jeg å plante noe som faktisk kan få en brukbar avling av. Har lest litt på diverse forumer for planting, men jeg blir ikke klok.

Hva har dere avlet frem om vi ser bort i fra poteter?

Viktig info generelt: Dyrker du poteter i en skråning må rillene på vestlandet være vertikale - på østlandet horisontale pga. nedbørs-forholdene. For vitamin C: Nyperoser (vanlige villroser - Rosa Rugosa) steller seg selv og brer seg uendelig hvis du ikke er brutal. Bringebær vokser bare du setter en halvmeters pinne i bakken (ihvertfal på østlandet). Dyrk løvetann, da har du salat, spinat, kaffe-erstatning og vitaminbombe pluss grunnlag for hjemmelaget vin i ett. Til vinlaging egner solbær seg forresten fortreffelig! Som spinat egner brennesle seg også utmerket. Tenk "gammeldagse" grønnsaker som nepe, turnips,mangold. Paprika gror alltid i vinduskarmen - da har du vitamin C-bombe uansett årstid. Hvis du samler frøene fra en pepperoni (heter det det på norsk? Jalapeno?)fra butikken har du pepper uansett hva som skjer. Kiwi (mindre enn de i butikken, man spiser dem "med hud og hår") vokser her hos oss i Tyskland på 500 moh. og har overstått 20 kuldegrader...

Sist endret av FruIsbjørn den 08 Apr 2012, 11:27, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 10:47 
Avlogget

Se litt på hva som vokser vilt rundt deg, men ellers er det som FruIsbjørn foreslår meget lurt. Løvetann, brennesle og nyper er noe som vokser vilt ute hos meg, i så stor grad at det er nesten et problem. Derfor trenger jeg ikke å dyrke dem selv. En fordel for meg! :)

Anbefaler Jecca Mcvicars Urter for kropp og sjel. Den tar for seg urter, både viltvoksende og de du dyrker selv, og er en fantastisk bok. Blant annet de medisinske bruksområdene for flere urter.

Videre er de dyrkningsrådene som FruIsbjørn (velkommen til forumet forresten!) svært gode. Mangold er forresten det samme som Bladbete, en uhyre fin plante. Ellers er bønner og poteter fine jordforbedrere, og det er viktig og rotere voksestedene slik at du ikke dyrker den samme veksten på den samme jordflekken to gange på rad.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2012, 22:01 
Avlogget

Basilikum (skjør), timian, oregano, salvie, kruspersille, bladpersille, løpstikke, mynte, dill, gressløk, bjørnefot, isop, estragon, rabarbera, rips, solbær, jordbær, stikkelsbær, thaibær, kirsebær, moreller, epler, plommer, potet, løk, purre, div.neper, gulrøtter, div. salat, mais, sukkererter, redikker, div.tomater, chilli, agurk, paprika, samt sikkert mye mer har vi vanligvis i hagen. Min far (rip) dyrket kalabas (ikke til mat, men oppbevaring :lol: ), samt druer knappe 700m i luftlinje herfra. Tror egentlig muligheten er enorme og bare begrenset av sesonglengde. Mye av sistnevnte lar seg øke av ett eller fler drivhus. For to år siden dyrket jeg store mengder kubansk tobakk. De i drivhus ble klart størst, men de på friland ble også store.

Er forøvrig helt enig med Frøyatro, se hva som vokser vilt ( det trenger du i alle fall ikke kultivere)! Her på tomta har jeg løvetann, brennesle, , hassel, sjampinjong, kantarell, sisselrot, einerbær, blåbær, rogn (skudd og bær) samt skogssyre. Skogen ved siden av byr på meget mer, spes. på bær, frø og soppfronten.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2012, 05:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Ikke glem grønnkålen, folkens!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 22:46 
Avlogget

I år har jeg plantet den mest varierte kjøkkenhagen noensinne. Så det blir spennende og se hva som trives og ikke. Jeg har plantet kål, rosenkål, kålrot, neper, hodesalat, plukksalat, rødbeter, kjempeløk, gulrot, spinat, og bladbete. Gleder meg litt til høsten nå kjenner jeg! :D Eneste skuffelsen var at jeg ikke fikk plass til rødbeter i år.

Forresten Gullars, det er ikke sikkert at du kan dyrke de plantene du ønsker deg. Det varierer veldig med jordsmonn, skygge, miljøet og så videre. Når du en dag får deg kjøkkenhage må du rett og slett prøve deg frem til du finner ut hva som trives der.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 19:58 
Avlogget

Som Frøyatro er jeg også nå i ferd med å plante den "mest varierte" kjøkkenhagen siden jeg flyttet på "landet". Kanskje ikke basert på mangfold ( har gått litt bananas før med...), men basert på at jeg nå vil basere hageholdet på hva som gir gode avlinger og som gir meg frø videre. Er blitt klar over at det vil kreve flere sessonger før jeg kan anta noe, men ett sted må man jo begynne.

Jeg tror den viktigste forandringen så langt, er at jeg nå vil gå mer systematisk tilverks. Alt fra datoer, jordttype (har to typer i kjøkkenhagen), høst og frø vil bli notert.

Sålangt har dette resultert i at jeg kommer til å drive kjøkkenhagen mer "grovt" i år. Planter som div. Salater, neper, beter, røtter mm. blir i år plantet i kasser, under vinduslokk, for å avnytes underveis. Kjøkkenhagen derimot brukes nå som "forsøksfelt", på hva som vil gi gode avlinger her (med forbehold at de nærmeste generasjonene vil gi liknende resultat. Det vil også danne grunnlag for videre erfaring/utvikling av frøbanken.

Forøverig så satser jeg i hovedsak mer på erter og bønner i år. I tillegg blir det felt for mais og potet.
Mais har jeg med variert hell prøvd før (få planter), men prøver mer seriøst i år. Poteter blir for
første gang, utover en liten del av urtehagen, men planter også dette for jordforberedning i år.

Vil forøverig gripe tak i nyper, som ble nevnt tidligere i tråden. Rundt mitt arbeidssted er det flere
bed/plantefeltt hvor det er nypebusker. Forrige høst noterte jeg meg bak øret, at om apokalyppsen
kommer, så er i allefall både c-vitaminer og skjørbukk lenger unna, drøye mila unna mengder av
nyper...selvsagt vil det i krisesituasjoner være lite nyper å hente der :oops: da... Til høsten kommer
jeg til å hente mengder av frø fra nevnte felt. Dersom jeg klarer å dyrke forkulturer av de, så regner
jeg med at i løpet av få år, så vokser det nyper rundt 2 av de 3 sidene jeg har rundt tomta. De
nypebuskene som allerede finnes der har kanskje 1/4 av fruktstørrelsen ift de som vokser rundt
jobben. Om mine "selvdyrkede" vil bli redusert til samme størelse gjennstår å se, uansett så vil
buskene styrke 1. forsvarslinje av eiendommen.

Urtehagen kommer derimot å følge sin foreløpige utvikling. Minst en flerårig plante pr. år, og ellers til øyets lyst / zen tid/ gode smaker. Regner uansett det som en god innvestering når gode smaker og vitaminer står høyt på "må ha" lista.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2012, 23:07 
Avlogget

av ren nysgjerrighet, finnes det en tommelfingelregel på hvor mye potet man får av x m2 potetåker?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2012, 06:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Potet: Fra absolutt ingen ting til 2,5 kg eller mer. Det avhenger av så mye, men 2-3 kg bør man være fornøyd med.

Her er litt info fra Statistisk Sentralbyrå om dette: Potet og grovforavlinger

Siden du bor i Nordland, Steffen, så ser du at gjennomsnittet der var bare 1,5 kg. Noe av grunnen kan være en større andel mandelpotet der. Den gir mindre avling. Og her er litt om forskjellige typer poteter. Det er også mye god informasjon om andre ting på det nettstedet.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2012, 14:23 
Avlogget

http://www.youtube.com/results?search_q ... .3.0...0.0.

Jeg skal plante i pallekarmer ganske straks.. tror det vil lønne seg om plantene får lys hele tiden, og det vil de få karm for karm i motsetning til i tønna...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 16:49 
Avlogget

Ok, liten gjennomgang om hva jeg lyktes med i år. Erter, poteter, hodesalat, redikker, og bladbete er de vekstene som har trivdes best her ute, og som jeg har fått ganske gode resultater fra. Dernest har jeg hatt problemer med bønnene, kålroten, og grønnkålen. Kålroten og grønnkålen har jeg plantet på et jordstykke jeg alltid sliter med, og jeg håper jeg får bedre resultat når jeg flytter dem til et nytt jordstykke neste år.

Kjempeløken og rosenkålen har jeg ikke sett noe til... :oops: Spinaten gikk rett i frø, omtrent i det øyeblikket den kom opp av jorden. Gulroten gir jeg rett og slett opp for tiden, jeg får den rett og slett ikke til. Samme med løk per nu, men det er defintivt noe jeg må se mer på etterhvert.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: