Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 16:44

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Varmkompost
InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 06:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Varmkompostering er kompostering av matavfall i motsetning til kaldkompostering av hageavfall. For å varmkompostere trenger man en spesiell kompostbinge som er varmeisolert og sikret slik at mus og rotter ikke kommer seg inn. Dette er et krav fra myndighetene for å hindre rotteproblemer.

Enkelte kommuner har støtteordninger for dem som vil forsøke varmkompostering. Detaljene kan variere, men typisk er gratis utlån av kompostbeholder i en prøveperiode, subsidiert pris på beholder etter prøvetiden og redusert renovasjonsavgift. Så i tillegg til næringsrik kompost og tilfredsstillelsen ved å ta vare på sitt eget avfall, kan man spare penger på dette.

Det finnes mange typer beholdere. Hvilke kommunen din eventuelt har, kan variere. Under er bilder av to forskjellige. Den til høyre har tømmeluke nederst, mens den første må åpnes i hele fronten. Fordelen med luke nederst er at ferdig råkompost kan tas ut fortløpende uten å åpne hele beholderen. Det betyr mindre søl og er etter min mening det mest praktiske.
Bilde Bilde

Topp

Innleggets emne: Re: Varmkompost
InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 09:13 
Avlogget

Greit å nevne at det i en del kommuner er forbudt for private å ha varmkompost, angivelig p.g.a. lukt og mus/rotteplagen.
Har en mistanke om at forbudet ofte gjelder kommuner der kommunen/det interkommunale avfallselskapet gjør gode penger på å selge kompost til kommunens innbyggere (laget av det samme matavfallet som du betaler kommunen for å å bli kvitt).

http://www.hagegal.info/index.php/hagen ... posten-min

Forumet på Hagegal er forøvrig veldig bra, og det er masse hjelpsomme mennesker der med mye hagekunskap.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 09:34 
Avlogget

Kompostering av mat er absolutt noe flest mulig -iallefall alle som har en hageflekk- burde sette i gang med.
Det er sprøtt at vi kaster matavfallet i biodunken, det kjøres milevis og behandles før vi igjen kjører milevis for å kjøpe inn kompostjord..
Dårlig økonomi for oss og ikke minst dårlig for miljøet. Jeg vil tro at usikkerheten rundt hva som kommer til å skje som følge av de menneskeskapte klimaendringene er det som bekymrer de fleste her. Så hvorfor ikke være med å bremse klimaendringene (redusere CO2-utslippet vårt) så godt vi kan?!?

Jeg er selv en av dem som ikke har kommet i gang med kompostering av matavfall enda, men det er et av nyttårsforsettene.
Her er det bein, sterkt krydret/salt mat, løk og kaffegrut som kommer til å gå i komposten, resten går i husdyra.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 10:42 
Avlogget

Godt poeng caja.

Når vi først er inne på renovasjon. Jeg mener det er noe grunnleggende feil når private firma kan gå inn og tjene millioner på å hente søpla vår, noe som i utgangspunktet er et kommunalt ansvar. Det millionoverskuddet skulle egentlig kommet innbygerene i kommunen til gode i form av tilsvarende reduserte renovasjonsavgifter (eller til tvingende nødvendig vedlikehold av skoler, sykehjem og infrastruktur, ikke private næringsdrivende. Klarer private å tjene poenger på dette skal kommunene kunne klare dette også.
Jeg har aldri sett på meg selv som rød, men akkurat i spørsmålet om privatisering av kommunale tjenester er jeg så rød som det er mulig å bli.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 20:27 
Avlogget

caja skrev:

Jeg er selv en av dem som ikke har kommet i gang med kompostering av matavfall enda, men det er et av nyttårsforsettene.
Her er det bein, sterkt krydret/salt mat, løk og kaffegrut som kommer til å gå i komposten, resten går i husdyra.

Kunne det være en løsning og legge det krydrete/salte maten i vann og skylle av krydderet? Fungerer fint for meg med ribbe, kylling o.l. Blir selvsagt verre med lapskaus, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne det. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 20:52 
Avlogget

Frøyatro skrev:
caja skrev:

Kunne det være en løsning og legge det krydrete/salte maten i vann og skylle av krydderet? Fungerer fint for meg med ribbe, kylling o.l. Blir selvsagt verre med lapskaus, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne det. :)

Absolutt en mulighet, iallefall når krydderet ligger "utenpå". Tacokjøttdeig (som egentlig er det eneste av "krydret" mat her i gården) er det litt verre å skylle ren, men normalt lager jeg ikke mer enn vi spiser opp. Når man har avlet, stelt og slaktet dyra selv så sløser man ikke med maten ;)

Nå oppdaget jeg en ting til som ikke dyra spiser, nemlig appelsinskrell, men når man ikke har varmkompost så går det i kaldkomposten (har riktignok ikke sjekket hva regelverket sier om saken).

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 21:05 
Avlogget

Må si jeg ikke er så villig til å dele det kjøttet jeg avler selv med dyrene mine nei, men bedre det enn at det går ut på komposthaugen, hvor ville dyr kanskje spiser det. Men jeg har funnet ut at om jeg gir reven industrikjøtt får mine høner være i fred, og siden jeg får kilosvis med kjøttmat som uansett skulle kastes enkelte uker så blir det ikke aktuelt og spise alt selv. :mrgreen:

Kaldkompost er det jeg har selv, men må si jeg likte den varmkompostdunken med luke nederst, den er en fiffig sak. Crusoe har en slik husker jeg, og han var godt fornøyd. Er det noen som selger privat, slik at man ikke trenger og gå gjennom kommunen?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 21:19 
Avlogget

Her er noen forskjellige http://www.gronnhverdag.no/nor/Bolig/Ko ... ostbinger/

Ellers vil jeg tro de har kompostbinger der de selger hageutstyr?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 13:24 
Avlogget
Brukerens avatar

caja skrev:
Her er noen forskjellige http://www.gronnhverdag.no/nor/Bolig/Ko ... ostbinger/

Ellers vil jeg tro de har kompostbinger der de selger hageutstyr?

I hagesentre finner man stort sett bare kaldkompostbinger. Jeg har i alle fall ikke sett varmkompostbinger i noen av de jeg har vært innom. Men mitt råd er å først sjekke med ditt lokale renovasjonsselskap/kommunen. Det kan faktisk være penger å spare både på anskaffelse og redusert avgift på den måten.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 00:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi bygde varmkompost selv for noen år tilbake. En trykkimpregnert trekasse på 110x75x75 og isolert med 50mm EPS og vorteplast. Blir litt slapp i varmen midt på vinteren, men det går bra. Den tiner opp utpå våren. vi havnet i krig med naboen om hagekomposten vår, men varmkomposten har de visst ikke sett, så den putrer i vei. Vi har musesikret den ved å spikre en solid bunn på kassa, så etter det har vi ikke sett noen mus. sommerstid er vi litt forsiktige med rekeskall og sånt, men ellers går alt i komposten.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 00:40 
Avlogget

Den linken med KompostBjørn var jo genial! Utrolig nyttig!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:35, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 10:52 
Avlogget

Jeg har en slik KompostBjørn, og er som Frøyatro skrev, svært fornøyd med den. Vi fikk vår gratis, sammen med et komposteringskurs (par timer), som en del av kommunens miljøprofil. I tillegg kan vi hente 3 store sekker kompostbark gratis årlig og har redusert renovasjonsavgift. Synes det er en god ordning av kommunen. I gjengjeld krever kommunen at kompostebingen benyttes og at de har rett til å komme å kontrolere den. Vi har hatt kontroll av vår to ganger på ti år.

Anbefalt benyttes en blanding av matkompost/kompostbark i en ratio 4:1, men jeg er nok en del mer gjerrig med barken en det. Jeg ser an hva jeg blander i og tar i bark etter hva jeg synes er nødvendig. Er det mye kjøtt, fisk eller svært fuktig matriale, så er jeg mer generøs med barken, ellers kan jeg droppe å tilføre bark.

Nytt kompostmatriale legges på toppen av det gamle, bark tilsettes ved behov og deretter vendes det hele inn det gamle med greipet. Det viktige er at blandingen er porøs/luftig. Med mye kjøtt/fisk/fukt, så gir jeg det hele et lett dryss av bark over til sist. Med rett aktivitet i bingen, så er den så og si luktfri. Vond lukt er et tegn på at noe ikke stemmer og for egen del er det som oftest for fuktig blanding. Med rett aktivitet går komposteringen raskt og det er god varmegang. Synes selv det er et godt tegn om vinteren når det ryker av bingen når jeg åpner lokket. Dersom det er for lite aktivitet, så er både rekeskall og varmt sukker vann gode katalysatorer for å få igang varmegangen. Sukkerløsningen lager jeg ved å koke opp vann/sukker i en ratio 10:1 og helle den varme løsningen i bingen.

Luka i bunnen gjør bingen lett å tømme. Vanligvis blir komposten "hengende" igjen oppover i bingenn når jeg spar ut, slik at jeg skraper ut matriale fra bunnen av komposten. Når jeg har tatt ut ferdig matriale, så stenger jeg luka, åpner på toppen og dytter slik at resten faller ned på bunnen.

Det at vi fikk kaniner har resultert i mindre matriale til komposten enn tidligere. Alt av grønnsaker og brød går jo nå til de, og når vi får høns blir det jo enda mindre. For å få mer matriale, så har jeg begynt å ta med matavfall fra jobben ;) og har sogar kollegaer som har bedt om å få bøtter med lokk, slik at de kan samle matavfall for meg hjemme :D Så får jeg heller gå på bussen med kompostbøttene mine da, for kompostjorden fra bingen vil jeg ha :shock:

Brød og sitrusfrukter komposterer dårlig og bør skjæres smått før de blandes inn.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 14:30 
Avlogget
Brukerens avatar

For dem som ikke har gratis kompostbark med i avtalen med kommunen, så er cutterflis et utmerket alternativ. Kanskje til og med vel så godt.

Kutterflis er en mellomting mellom sagflis og høvelspon og er meget vanlig å strø på gulvet i stallen for eksempel. Den er helt tørr og tåler fint å oppbevares i tett sekk f.eks. fram til den skal brukes. Fåes for en slikk og ingenting hos nærmeste sagbruk.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 22:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi har lånt en solid fliskutter og kverna opp beskjæring fra trærne på tomta, samt det naboene hadde. i år ble det 10 sekker, så det holder nok. Vanligvis legger vi et tjukt lag (ca. 1/3) i bånn av kompostbøtta så det suger opp mesteparten av "safta" fra komposten og så følger det bare med nedi når vi tømmer. Fungerer strålende, men vi synes det blir for lite.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 16:23 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Vi bygde varmkompost selv for noen år tilbake. En trykkimpregnert trekasse på 110x75x75 og isolert med 50mm EPS og vorteplast.

Noe slikt jeg kunne tenkt meg å bygge sjøl.
Bilder!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet