Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 13:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Varmkompost
InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 16:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Vær forsiktig med trykkimpregnert i kompostbinger. Selv om trykkimpregnert ikke inneholder like mye gift som før, er det en grunn til at de ikke brytes ned så raskt som ubehandlet trevirke. Men vorteplast/grunnmursplast, kan fungere. Mine kaldkompostbinger er bygd med et rammeverk av trykkimpregnert og «skjermer som leder vann som har vært i kontakt med rammen 30 cm ut fra bingen. Veggene i bingen er av ubehandlet tre. Men de er ikke i kontakt med bakken, så de varer ganske lenge. Dette har fungert i opp i mot 10 år uten at jeg har måttet bytte ut noe som helst pga råte.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 17:31 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
For dem som ikke har gratis kompostbark med i avtalen med kommunen, så er cutterflis et utmerket alternativ. Kanskje til og med vel så godt.

Kutterflis er en mellomting mellom sagflis og høvelspon og er meget vanlig å strø på gulvet i stallen for eksempel. Den er helt tørr og tåler fint å oppbevares i tett sekk f.eks. fram til den skal brukes. Fåes for en slikk og ingenting hos nærmeste sagbruk.

Är inte så bra . Ofta så finns det barrträds spån i och det innehåler terpener som inte är så bra för komposteringsprocessen .

Ett mycket bättre alternativ då är att använda torvströ , som även det brukar säljas där spånströ säljs till hästar mm , här lantmanna eller granngården , vad motsvarande heter hos er vet jag inte .

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 17:38 
Avlogget

Trykkimpregnert trevirke er jeg skeptisk til, særlig i noe som er knyttet opp mot mat(produksjon) men det er nå bare meg og mine fordommer mot giftstoffer o.l.

Men jeg ser (om jeg husker riktig) at i selvforsyningsboken til John Seymour brukes det murstein, og jeg vil anta at Leca kan brukes på samme måte (?) og det er jo fint at ting ikke råtner! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 17:51 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Men jeg ser (om jeg husker riktig) at i selvforsyningsboken til John Seymour brukes det murstein, og jeg vil anta at Leca kan brukes på samme måte (?) og det er jo fint at ting ikke råtner! :)

Men det är väl inte en varmkompost ?? Det är väl en vanlig kompost som Seymore beskriver ?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 17:56 
Avlogget

dweomer skrev:
Frøyatro skrev:

Men det är väl inte en varmkompost ?? Det är väl en vanlig kompost som Seymore beskriver ?

Damn! Dårlig hukommelse fra min side. :oops:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 17:59 
Avlogget
Brukerens avatar

dweomer skrev:
Bamse Brakar skrev:
For dem som ikke har gratis kompostbark med i avtalen med kommunen, så er cutterflis et utmerket alternativ. Kanskje til og med vel så godt.

Kutterflis er en mellomting mellom sagflis og høvelspon og er meget vanlig å strø på gulvet i stallen for eksempel. Den er helt tørr og tåler fint å oppbevares i tett sekk f.eks. fram til den skal brukes. Fåes for en slikk og ingenting hos nærmeste sagbruk.

Är inte så bra . Ofta så finns det barrträds spån i och det innehåler terpener som inte är så bra för komposteringsprocessen .

Ett mycket bättre alternativ då är att använda torvströ , som även det brukar säljas där spånströ säljs till hästar mm , här lantmanna eller granngården , vad motsvarande heter hos er vet jag inte .

Nå har jeg ikke prøvd torvstrø i varmkompost, men i her i kalde Norge fungerer i alle fall kutterflis meget godt året rundt. Og kutterflis er stort sett utelukkende fra gran og furu i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 18:17 
Avlogget

Här avrådes det för att använda spånet till kompostering just av den anledningen att det innehåller terpener som kan stoppa processen .

För att starta en komposteringsprocess i en latrinkompost så förordas det fjolrslöv som innehåller de bakterier som behövs i processen , och sedan att man fyller efter med fjolårslöv och torv .

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 22:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Så kanskje man kan prøve torvstrø på vinteren for å komme opp i 50-70 grader også når termometeret viser 10-20 blå? Verdt et forsøk i alle fall! :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014, 13:36 
Avlogget

http://www.ba.no/nyheter/article7321833.ece

Noen som har kompostert på litt feile premisser! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Apr 2014, 20:04 
Avlogget
Brukerens avatar

vi har trykkimpregnert i varmkomposten. det er neppe noe problem, da det er først et lag vorteplast og deretter et lag XPS 50mm mellom trykkimpregneringen og komposten.

hadde bekymret meg mer for andre ting, f.eks om komposten får nok luft.

Regner med at vi gjør noe riktig når den lukter ganske godt (kanskje bortsett fra i november) og klarer kjøkkenavfall fra ett år (0,75x0,75x1m)

vi strør med sagflis og kvistkutt fra hagen. etter at vi begynte med det ble alt myyyye bedre. Temperaturen er bedre og lukta borte (eller rettere, erstattet med godlukt)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 19:22 
Avlogget

gress etter gressklipperen skal ikke i varmkomposten?
Vis man går for en isolert kompostbinge for gress, er denne jorden noe næringsrik?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2014, 22:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Plen er et nødvendig onde som kan fylle en rolle som gjødselprodusent og markdekke. Når vi klipper plenen har vi på oppsamler og enten kjører i tynne lag med kvistkutt og blader mellom i hagekomposten, eller legger i bed og kjøkkenhage som markdekke, noe som minsker behovet for luking.

Det som skjer med plenen når man utarmer den på den måten er at gress etterhvert blir byttet ut med mer nøysome arter som markblomster og urter, arter som ikke trenger så mye klipping.

Hagekomposten vår er en enkel sak med tre rom som blir fylt opp i løpet av sommerhalvåret og som på våren blir blandet med varmkompost, hestemøkk og diverse og fylt på i kjøkkenhagen. Vi kjører nesten aldri noe på fyllinga når det gjelder hageavfall.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2014, 06:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Elgen skrev:
gress etter gressklipperen skal ikke i varmkomposten?
Vis man går for en isolert kompostbinge for gress, er denne jorden noe næringsrik?
Å lese hva Draugjeger svarer er som å få en beskrivelse av hvordan vi gjør det hos oss også. Også vår kaldkompost har tre kammer til og med.

Du kan ha gress i varmkompost også, men det er sløsing med plass å fylle den opp med hageavfall. Varmkompostbinger er betydelig mindre romslige enn det en kaldkompost vanligvis er. Men den andre vegen er hverken lov eller lurt. Matavfall i en åpen kompostbinge tiltrekker seg både fluer og dyr som f.eks. rotter....

Det sies at man ikke bør ha hageavfall som er rammet av sykdommer i komposten, hverken varm eller kaldkompost. Det kan bidra til å spre dem dersom f.eks. virus har overlevd komposteringen. Det samme gjelder ugrasfrø og røtter. Men vi har gjerne slikt som frøkapsler, løvetannblomster og røtter i varmkomposten og har hverken opplevd problemer med det eller det som uunngåelig havner i kaldkomposten av den slags.

Angående hvor næringsrik kompost er: Kompostert hageavfall er som bjørkenever, mens varmkompost er som dynamitt. Vi pleier imidlertid å tømme varmkompostbingen i det kammeret i kaldkomposten som ligger til ettermodning. Dermed blir vår ferdige kompost en blanding av begge deler.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2014, 07:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skulle gjerne hatt mer plass og mindre uforstående naboer så jeg virkelig kunne ha gjort en skikkelig hagekompost med "etterbrenningskammer" og alt. Noen andre naboer har vi faktisk tatt imot hageavfall fra.... :)

Det er en underlig tilfredsstillende opplevelse å åpne varmkomposten i -17 grader i februar og se dampen stå opp...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2014, 22:43 
Avlogget

får lage meg en liten varm og en større kald da. god tilgang på møkk etter flere type dyr, så satser på at det blir en god blanding

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support