Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Nov 2018, 02:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Mai 2013, 23:05 
Avlogget

Poteter (to sorter), kålrot, gulrot, purre, løk, sukkererter, salat, flere typer kål, tomat og agurk. I tillegg til bær og litt frukt fra allerede eksisterende trær og busker. Så får man se hva sommeren og høstn bringer :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 21:24 
Avlogget

Siden Frøken skriver at man kan kjøpe poteter til spiring på coop ,må jeg opplyse at det er forbudt å sette poteter solgt til mat.Disse kan spre forskjellig smitte og kan ødelegge potetavlinger langt unna. Kjøp statskontrollerte settepoteter. Enkelte hagesentre har dem. Norgro selger også, men da i større kvanta.Tror det minste der er 50 kg.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 21:44 
Avlogget
Brukerens avatar

ja, nå går det for fulle mugger i drivhuset. to meter høye tomater, to sorter agurker med ca. 30 agurker på gang, paprika m.m.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2013, 14:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Josef skrev:
Siden Frøken skriver at man kan kjøpe poteter til spiring på coop ,må jeg opplyse at det er forbudt å sette poteter solgt til mat.Disse kan spre forskjellig smitte og kan ødelegge potetavlinger langt unna. Kjøp statskontrollerte settepoteter. Enkelte hagesentre har dem. Norgro selger også, men da i større kvanta.Tror det minste der er 50 kg.

Dette har du helt rett i. Det kom frem i en annen tråd rett etter min post her, men det begynner å bli en stund siden aktiviteten så det er bra ut opplyser. Plantasjen selger også autoriserte settepoteter, i mindre kvanta.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2013, 16:25 
Avlogget

Vet er der forbudt å bruke ikkesertifisert settepotet. MEN....

Dette kan være løsningen.

§ 6. Omsetning etter særskilt søknad
Mattilsynet kan etter søknad gi tillatelse til omsetning av ikke sertifiserte settepoteter dersom markedsdekning ikke kan oppnås med sertifiserte settepoteter.
Tillatelse kan gis for enkeltpartier som har vært med i sertifisert produksjon på ordinær måte, men som ikke oppfyller alle krav i vedlegg 1, A2, B og C, eller vedlegg 2 punkt 2. Ved omsetning av slike partier skal forretningen gjøre kjøper oppmerksom på at partiet ikke er sertifisert, og hvilke krav i forskriften som ikke er tilfredsstilt.

Kanskje man kan søke om unntak ettersom her inne er det vel ikke snakk om komerseiell produksjon, men til eget forbruk....

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 13:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg antat at det er flere enn meg som har startet vekstsesongen, i det minste innendørs? Jeg startet bare egne tomater ifjor, og fikk resten av plantene mens de enda var små. Iår har jeg satt mye mer selv, og tilsynelatende med et bedre resultat :-) Tomatfrøene jeg preserverte ifjor ser ut til å ha god spireprosent på ca 80%, og jeg har satt noen nye forkultutiverte ting: fire typer mais, tre typer gresskar, blomkarse og rosenkål. Har også ordnet med endel nye krydderurter, og planlegger å sette direkte; gulrot, kålrot, poteter, løk og bytte til meg småplanter av squash, jordbær og andre spennende greier på årets plantebytte-dag :) (Å bo på landet er awesome; der gjør vi faktisk sånn.) I skrivende øyeblikk får såvidt melkeglasset plass på kjøkkenbordet, der alle de små spirene står i sola. Noen andre som har startet forkultiveringen? Eller har planer for hva som skal settes senere?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2014, 19:14 
Avlogget
Brukerens avatar

er ikke jeg som bestemmer i drivhuset, for å si det sånn, men det vi har på gang nå er følgende:

40 tomatplanter av forskjellige sorter, agurker (to sorter) og paprika. Hvitløken har overlevet vinteren og vi tester ut varmebenker i drivhuset (dvs. drevet av hestemøkk)

Potetene gror i vinduskarmene rundt omkring. vi har kjørt inn to tilhengerlass med jord og ett med hestemøkk, men tror ikke vi hadde hatt nok om vi henta ti ganger så mye. fy for leire...

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2014, 17:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Ute har vi ikke kommet så langt ut over beskjæring av busker og trær, samt stell av bedene og ellers generelt hagestell. Ja, forresten så gjenstår nedklipping av fjorårets bringebær og tynning av årets skudd. Og inne har vi så langt bare sådd litt basilikum, stangselleri og mangold. Resten tar vi over påske eller sår direkte.

Det jeg regner med at vi kommer til å ha i tillegg er poteter, gulrøtter, rødbeter, margerter, diverse salatvarianter og sikkert en del mer som vi ikke har bestemt oss for enda. Ja, og så bondebønner og rosenbønner som jeg har sagt jeg vil prøve i en annen tråd her inne.

Noen savner vel tomat, paprika og agurk her. Men etter å ha hatt veksthus med oppvarming der vi bodde tidligere, blir det til at vi overlater den slags til de som har veksthus i kretsen vår. Bare blant de nærmeste er det to slike. Saken er den at jeg synes resultatet av frilandstomat blir for stusselig når jeg var vant med å høste kilovis hver uke fra tidlig i mai og til ut i oktober. Men bare vi får somlet oss til å felle de trærne som nå står på den plassen vårt fremtidige veksthus skal stå, så blir det nok en del av det slaget også. Inntil videre er vi fornøyd med et skikkelig sted for oppaling av småplanter i kjelleren. Bra temperatur og godt plantebelysning over gjør underverker.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2014, 14:32 
Avlogget

Hvitløk.

Ta et fedd og putt den i jorda med spiren opp og du får en hel hvitløk tilbake. Ok så langt.

Men skal skallet på feddet av eller være på?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2014, 17:19 
Avlogget
Brukerens avatar

være på.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2014, 14:03 
Avlogget

Har også et spørsmål ang løk/hvitløk. Har hørt at disse bør settes nå på høsten, tildekket av noe blader/gress som isolasjon. Skal vist være bra at di starter spiringen nå, så ligger i dvale over vinteren i jorden for så å spire igjen til våren. Settes nå snart altså?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2014, 18:54 
Avlogget
Brukerens avatar

kona setter hvitløk nå, ja.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 01:30 
Avlogget

Sådde rødbeter i fjor. Har ikke vært vant til å spise det, men i fjor fikk jeg tørråte på potetene mine. Da var jeg glad at jeg hadde annet å ty til. Rødbeter er veldig næringsrike, ,smaker bra. Så det skal jeg dyrke mer av i år. Ellers skal jeg snart sette ut herdede kålplanter av ymse slag og så gulrøtter, neper og kålrøtter. Det er ikke bare matauk, men en givende hobby også.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mai 2016, 06:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, rødbeter er fine saker! Men pass på vekstskifte når du satser så tungt på planter fra kålplanteslekten. Ja, og så kan fiberduk forbygge en del innsektangrep. Skjønt rødbeter er ikke det vanskeligste av brassicaene, men jeg ser du nevner flere andre i familien også.

Rødbeter er forresten fine å sylte selv. Pass bare på at du får laken sur nok til at eventuelle botulismebakterier og sporer ikke trives.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2016, 14:56 
Avlogget

Takk for gode råd Bamse. Nå er potetene og kålplantene i jorda. Plantet legeveronika og blåkoll blant potetene. Håper det skal gjøre dem sterkere. Har lest at legeveronika skal hjelpe planter i nærheten. Blåkoll er også en spennende legevekst. Sådde litt ringblomster og tagetes blant kålplantene for å forvirre utøy. Utplantet timian blant dem hjalp noe i fjor. Men den overvintret ikke. Bruker ikke legge over fiberduk før det blir kaldt på høsten. Kan da la dem vokse en måned lenger.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support