Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 03:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 10:44 
Avlogget

Ser enkelte sjølbergingsentusiaster i andre fora allerede er i gang med å sortere frøposene sine for å få oversikt over hva som mangler.

Jeg og kjæresten dyrket mat hjemme for første gang i vår/sommer/høst, med blandede erfaringer. Den største suksessen var en spinatplante jeg fikk av en kollega (snart eks-kollega), jeg må sjekke med henne hva sorten heter. Planten ble kraftig og sterk, fikk store og mange blader, og produserte lenge før den la inn årene. Til våren er planen å drive frem flere slike. Vi planter stort sett innendørs i div. beholdere, og ute på verandaen i blomsterpotter i varierende størrelser, billig innkjøpt fra diverse loppemarkeder.

Vi plantet også tomater og agurker. Bare de førstnevnte overlevde.

Diverse urter har vi i potter inne hele året.

Lurer på å teste ut "geriljadyrking" også... Kanskje.

Har dere begynt å planlegge vekstsesongen 2013? Fortell! :)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 12:24 
Avlogget

Poteter. Gerilja style! 8-)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:20, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 13:56 
Avlogget

Spinat vil jeg også prøve!
Jeg har planer om å ha en potetdebut :D

Ellers hadde vi ringblomst, agurkurt, salat og markjordbær i beddet til guttungen :).
Tomater i vinduet mitt er en selvfølge, men har fått dårlige avlinger.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 14:30 
Avlogget

Poteter i jorda ute og tomater i vinduene inne er iallefall et must her :)
Anbefaler disse tomatene http://www.impecta.se/sv/artiklar/korsbarstomat.html De har gitt tomater hele sesongen. Jeg har fortsatt et par planter i et kjellervindu (uten ekstra lys og varme) og høstet noen tomater for et par dager siden. Det er fortsatt grønne tomater på plantene, blir spennende å se om de modnes nå :)
Ellers er jordskokken og hvitløken allerede i jorda ute. Det går an å sette hvitløk om våren også :)

Jeg har også en eske med frøposer som jeg gikk gjennom for ikke så lenge siden. Ikke alt som vil spire her så jeg får heller fortelle om mine andre prosjekter etter at de evt har vist seg å være vellykket ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 19:48 
Avlogget

Hadde stor suksess med gresskar og squash i fjor, og ertene gav også mye og lenge, så de skal gjentas. Jordskokken er i bakken allerede ja, og settepotetene er trygt lagret. Håper å utvide med flere potetsorter neste runde, og vil også prøve meg på kålrabi.

Quinoa gikk også veldig bra så de skal få en ny runde i større skala, håper dog på en tørrere sesong neste år så jeg slipper at frøene spirer på planten:/

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 22:09 
Avlogget

Imponert over insatsen til folket her. Må nok med skam melde at det ikke er gjort klart for dyrking av noe som helst ennå. Har plassen og planene klare, men det skorter på tid og arbeidslyst. Må felle et par trær og rote og fylle opp litt først.
Blir litt bær, noe frukt og diverse grønnsaker etterhvert.
Har p.t. kun kaldkompost av pallekarmer, men varmkompost står på ønskelista. Må få tohjulstraktoren skikkelig oppe og gå etterhvert også.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 16:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Har begynt planleggingen så smått:-)

Jeg vet ikke hvor mye arbeidskraft/tid som blir tilgjengelig til sommeren, så det er litt vanskelig å lage en skikkelig(om stor) plan enda. Men jeg skal sette tomater inne på nyåret og har funnet noen solfylte steder de kan bo i hagen når det blir varmere. Tenker i utgangspunktet en 6-8 planter, har begrenset med plass å ha dem innendørs der de kan få sol mens de er små. Hadde et par mindre vellykkede, og en ekstremt vellykket tomat ifjor, plassering er visst alt:-)
Ellers er det sånn at jeg har himla pollenallergi, så tiden i vekstsesongen der man må være mest ute er relativt umulig for meg. Prøvde og hadde ambisjoner om poteter og løk ifjor men det gikk i vasken fordi jeg satte dem for seint. Allergien setter en begrensning på hvor mye jeg egentlig kan dyrke her, selv om jeg har masse plass. Men noen tomater som nevnt, kanskje litt jordbær, rødløk og hvitløk skal i jorden iår, ihvertfall. I tillegg er det rabarbra, solbær og rips som skal høstes. På sensommeren er jeg ikke så allergisk lengre så høstingen er aldri noe problem, hihi. Værre er det med å være utendørs mer enn 15 min. av gangen i mai...

På lengre sikt har jeg veldig lyst til å opparbeide en ordentlig forest garden, men så lenge man er leilending er ikke det helt aktuelt.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 19:11 
Avlogget
Brukerens avatar

I år hadde vi sukkererter, gulrøtter, gresskar, blå kongo potet, salat, jordskokk, prøvde så langt å plante meloner og forsøkte også en runde med mexican sour gherkin (gikk ikke så bra, men skal prøve igjen neste år på de.) mais, redikker ++ men sommeren regnet bort og det var lite som klarte seg. Maisen skulle akkurat til å sette kolber før vi fikk en trøndersk monsoon som brakk alle de store, fine maisplantene og tomatene fikk en eller annen sykdom. Men vi fikk bra med squash, gresskar, salat og sukkererter, paprika, picklesagurker, potet og diverse, men ikke nok til at jeg vil på noen måte kalle det selvforsynt.

Blir nok å fokusere mer på enkelte sorter neste år og heller bruke mer tid til å tilpasse forholdene til de sortene. Har også lyst å gi stjernemelde/vikingspinat en ordentlig sjanse.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2012, 22:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Her i huset er det kona som har hånd om hva som skal dyrkes (mens jeg får ansvaret for bygginga av terrasser, plantekasser, drivhus etc.) I fjor hadde vi spinat (dundersuksess), grønnkål (enda større suksess, de siste plantene ble spist opp av rådyr for to uker siden, dumme krek), salat (plantet i runder så vi alltid hadde et "modent" hode), gulrøtter (helt greie), poteter, sennep (har hatt litt problemer med tresking og å skille frø fra skit), mais (mislykka) tomater (ble desverre ikke helt modne, men fikk ligge inne og modne), bønner, sukkererter, margerter, div. urter, gul løk, rødløk, pastinakk (funka ikke helt).

til neste år satser vi på å fjerne mer plen til fordel for dyrking, samt å få bygget drivhus. Nye ting i år er mangold og jordskokk. Litt ekstra energi på å få skikkelige mengder med tomater og poteter, samt å få mais til å funke og i tillegg begynne å samle inn frø. Puh.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2012, 22:07 
Avlogget

Draugjeger skrev:

til neste år satser vi på å fjerne mer plen til fordel for dyrking

*Tommel opp*

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 11:23 
Avlogget

Draugjeger:
Vet ikke om det vil fungere, men har lest følgende fremgangsmåte for å skille runde frø fra skitt;
Legg et papir/klede inn mot en vegg og plaser en plate slik at den skråner fra veggen og ned på papiret/kledet. Helningsgraden på platen får du prøve deg frem for å finne den mest effektive. Kast deretter never med frø/skitten på platen og de runde frøene vil trille ned på papiret/kledet mens skitten vil ligge igjen. Jeg har bestilt sennepsfrø i år, så det blir et av de mange nye planteslagene jeg forsøker til neste år.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 00:05 
Avlogget
Brukerens avatar

skal prøve det. hvis ikke skal jeg forsøke det her:

http://www.jula.no/barrenser-769076

tipper den funker på sennep om jeg senker effekten på støvsugeren.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 06:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Beklager at jeg er pessimistisk, men jeg tror ikke det vil funke på så små frø og/eller de mengdene det der er snakk om.

Jeg har en slik og har brukt den til korn og bær. Ut i fra min erfaring er det ikke bare støvsugeren som må reguleres nøye, men også hvor hvor fort og hvor mye frø man heller i på toppen. Men uansett blir det et kompromiss mellom hvor mye urenheter man vil tolerere og hvor mye fin vare som forsvinner inn i støvsugeren.

Et annet moment er at den bare fungerer når det er vesentlig forskjell i det man prøver å rense og bossen. Sennepsfrø er ørsmå saker og vil nok havne i støvsugerposen i alle fall.

Kanskje en tesil eller sikt vil fungere bedre. De finnes i mange forskjellige "maskestørrelser". Er man helprofesjonell kjøper man sikteduk i rustfritt og syrefast stål og bygger sin egen innretning. Kremt... :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 10:17 
Avlogget

For planteamatører som meg var dette søket informativt.
Samt at man har noe å velge i.

http://www.kvasir.no/alle?q=plante+s%C3%A5+%C3%A5ker

http://www.kvasir.no/alle?q=plante+s%C3%A5+hage

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2013, 18:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Idag har jeg bestilt frø for sesongen:-) Det ble:
Morot Atomic Red, ekofrö (Rød gulerot)
Majs White Selection, ekofrö (vanlig sukkermais)
Majs Double Standard, ekofrö (popkornmais)
Majs Painted Mountain, ekofrö (Flerfarget mais)
Busktomat Sub-Arctic Plenty, ekofrö (små)
Busktomat Marmande VF, ekofrö (store)
Kålrot Wilhelmsburger, ekofrö. (Tyske)

I tillegg skal jeg sette poteter, rødløk og hvitløk.

Planen er å dyrke i "pallekasser" eller hva det nå heter, rundt om på eiendommen. Prøver å unngå krysspollinering av maisen, som jeg nettopp har lest kan være et problem. Noen som har erfaringer med det i forhold til forskjellige maistyper?
Har sittet med Forest garden boken og andre hagebøker i hele dag for å finne ut hva som kan plantes sammen og hvor i forhold til lys, etc. og den nåværende planen er et bed(1,2 x 0,8) med painted mountain mais, rødløk og potet. Et bed med plenty tomat, gulerot og hvitløk. Et bed med white selection mais, potet og kålrot. Et bed med double standard mais, gulerøtter og poteter pluss endel enkeltstående tomatplanter i egne potter. Tar gjerne imot innspill på denne tanken, er min først sesong er jeg planter ting sammen. Den første lille spede begynnelsen av det som en gang forhåpentligvis blir en hage etter forest garden tankegang.
Blir også rips, solbær og rabarbra -høsting som finnes i hagen fra før av. Kjøpte frøene fra Runåbergfrøer fordi de har økologiske frø, og gjødslingen vil for det meste være hestebaijs. Setter tomatene inne først i februar tenker jeg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 49 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support