Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 12:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 08:36 
Avlogget

Så at det ble stilt spørsmål om å lage te av barlind i en annen tråd her. Selv om barlind på mange måter er et meget anvendelig treslag, er det nok ikke særlig helsebringende å koke barlindte (med mindre du vil ta livet av gjesten din).
Men det er ikke bare Barlind som er giftig i den norske floraen, og mange planter har svært potente gifter, derfor synes jeg det er på sin plass med en egen tråd for å sette lys på planter og sopper man bør håndtere med forsiktighet.

Jeg åpner ballet med en pen blomst som jeg har erfart at få vet er svært giftig, nemlig Tyrihjelm.
Inntak av 3-5 gram av planten kan ta livet av en voksen mann. Tyrihjelmen vokser vilt i store deler av Norge, men mest i fjellet. I sommer har jeg sett uvanlig mye av den i fjellet, sikkert p.g.a. alt regnet.

Bilde
Dette er et bilde jeg tok i fjellet i sommer.
Les mer omm Tyrihjelmen her: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... yc_sep.htm
Tyrihjelmen ble brukt til å forgifte åte til bla.a. ulv i tidligere tider, derav det engelske navnet Wolfs Bane.

Selsnepa er en annen krabat det er viktig å kjenne til. Særlig fordi den i et uopmerksomt øyeblikk kan forveksles med planter som er spiselige.
Står litt om Selsnepe her: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... cu_vir.htm
Malerisk beskrivelse av forgiftningsforløpet.

Nå er ikke sopp det jeg kan mest om, men grønn og hvit fluesopp er det viktig å kunne identifisere, da disse har svært potente gifter i seg, og giften kan i værste fall trenge inn via slimhinner eller småsår. Med andre ord, ikke gni deg i øynene etter å ha håndtert noen av disse soppene.
http://no.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B8nn_fluesopp
http://no.wikipedia.org/wiki/Hvit_fluesopp

Så er det bare å fylle på etterhvert, har bare nevnt de som jeg anser som de mest potente, men det er mange mange fler det kan være verdt å kunne identifisere.
Et lite appropos: De små svarte bærene på potetgresset er giftige, det samme er selve gresset, og bør ikke legges i kompost da det kan få fatale følger for meitemarkbestanden i komposten (som hobbyfisker verdsetter jeg meitemarken min høyt).

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 15:31 
Avlogget

Fant disse to nyttige sidene.

http://www.nordhordland-travlag.com/29817211

http://snl.no/giftige_blomsterplanter

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 15:47 
Avlogget

Lista til Store Norske inneholder feil, og mange av plantene på lista er utelukkende stuepalnter.
Hundekjeks står oppført som gifitg, noe som er feil. Hundekjeks kan spises og har en del essensielle næringstoffer.
Men den er svært lik andre giftige planter som f.eks. Giftkjeks og Hundepersille.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 20:46 
Avlogget

Beste boken om urter er Rolv Hjelmstads bok om urter i Norge. Her står det både om de som er giftige og de som kan brukes til medisin og mat. Gode forklaringer, fine bilder, nøyaktige beskrivelser og også beskrivelse av liknende planter man kan forveksle med.
Men det beste av alt: det står om plantene i Norge :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 20:53 
Avlogget

Beste boken om urter er Rolv Hjelmstads bok om urter i Norge. Her står det både om de som er giftige og de som kan brukes til medisin og mat. Gode forklaringer, fine bilder, nøyaktige beskrivelser og også beskrivelse av liknende planter man kan forveksle med.
Men det beste av alt: det står om plantene i Norge :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 21:33 
Avlogget

Kjøtt er som regel trygt å spise, men noe skal man være oppmerksom på.

Gris, hest, bjørn og rev kan ha Trikiner.
All Gris og hest blir undersøkt for trikiner og er skjelden i Norge.
I Norge finnes trikiner i bjørn og rev og skal ikke spises før det er undersøkt hos matilsynet.
Trikiner kan være dødlig.

Salmonella som finnes i svinekjøtt, fjærfe og egg er utbrett utenfor Norge og Sverige men kan forekomme også her.
Kan også bli smittet av forurenset vann fra mennesker og dyr som har smitten.
Salmonella dør under koking og steking mer kan være svært smittsomt.
Ikke farlig, symtomene er som kraftig influensa, enkelte kan bære på smitten i flere år.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 22:27 
Avlogget

http://no.wikipedia.org/wiki/Revebjelle

"Revebjelle kan være dødelig, selv i små doser. Tidlige symptomer på forgiftning etter inntak er kvalme, brekninger, diaré, magesmerter og nedsatt appetitt. Hodepine, svimmelhet, forvirring og synsforstyrrelser forekommer. Mest alvorlig er forstyrrelser i hjerterytmen. Disse oppstår gjerne innen 6 timer, men det kan gå inntil 12 timer før alvorlige symptomer opptrer.[3] Spesielt barn kan være utsatt. Barns lave kroppsvekt og den store variasjonen i plantenes giftinnhold kombinert med stor variasjon i personers følsomhet, kan gjøre at svært små inntak av plantedeler/-saft kan gi symptomer.

De vanligste forgiftningsmåtene for revebjelle-toksinene er feildosering for de som bruker hjertemedisinene eller at personer tar feil av revebjelleblader og andre ikke-giftige blader og inntar planta, ofte i form av uttrekk ("te"). En vanlig forvekslingsart er valurt"

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:18, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 00:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er enkel oversikt over både giftige og spiselige.

http://www.soppognyttevekster.no/

Og enda en jeg kom over i samme slengen.

http://naturtips.no/ville.htm

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 01:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Huggorm. Sier seg jo selv, men tror mange glemmer hvor giftig den kan være.
Her er en som har blitt bitt som forteller.

http://tidsskriftet.no/article/845232

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 13:23 
Avlogget

[quote="Gullars"]http://no.wikipedia.org/wiki/Revebjelle

"Revebjelle kan være dødelig, selv i små doser. Tidlige symptomer på forgiftning etter inntak er kvalme, brekninger, diaré, magesmerter og nedsatt appetitt. Hodepine, svimmelhet, forvirring og synsforstyrrelser forekommer. Mest alvorlig er forstyrrelser i hjerterytmen. Disse oppstår gjerne innen 6 timer, men det kan gå inntil 12 timer før alvorlige symptomer opptrer.[3] Spesielt barn kan være utsatt. Barns lave kroppsvekt og den store variasjonen i plantenes giftinnhold kombinert med stor variasjon i personers følsomhet, kan gjøre at svært små inntak av plantedeler/-saft kan gi symptomer.

De vanligste forgiftningsmåtene for revebjelle-toksinene er feildosering for de som bruker hjertemedisinene eller at personer tar feil av revebjelleblader og andre ikke-giftige blader og inntar planta, ofte i form av uttrekk ("te"). En vanlig forvekslingsart er valurt"

Ufin plante ja, med den symptom lista er vel nesten døden det siste problemet...
Apropo Valurt: Den er ypperlig grønngjødsleplante, men nyere forskning har påvist muligheter for leverskade og kreft... Så jeg spiser den ikke, selv om lærerinna mi spiste mye av den i sin barndom. http://tidsskriftet.no/article/6484/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 19:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det kommer til sopp så er det litt uenighet om... Tja, "giftighetsgraden". I ei soppbok står det for eksempel at flein er dødelig giftig. Rød fluesopp er ikke dødelig giftig heller såvidt jeg vet (den skal visst være god stekt på panna, men det blir ikke meg som debunker den myten for å si det sånn, så løp nå ikke ut i skauen å spis fluesopp fordeom!) men skaper kraftig ubehag. Visstnok skal sibirske nomader ha matet reinsdyrene sine med fluesopp og drukket urinen deres etterpå for å oppnå en "ekstatisk tilstand" brukt i sjamanisme. Teorien er altså at reinsdyrene siler bort stoffene i soppen som gir ubehagelige symptomer. Poenget er likevel at et giftigikon i soppboka like gjerne kan bety sterk "medisinsk" virkning. Savner ei soppbok som er litt mer ærlig på det feltet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 20:09 
Avlogget

Dyra spiser rød fluesopp for å kvitte seg med innvollsorm og denslags. Inntak av rød fluesopp vil ganske fort knekke nyrene dine. Men dersom du bor på gård og er plaget med fluer på kjøkkenet, del fluesoppen i terninger, legg det i en skål tøm melk over og strø på sukker. La det stå fremme på benken. Fluene vil holde fest på sukker og melk og dø. Unødvendig å si at blandingen må holdes unna barn og andre matvarer.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 20:38 
Avlogget

Sitat:

A fatal dose has been calculated at an amount of 15 caps.[53]
Deaths from this fungus "A. muscaria" have been reported in historical journal articles and newspaper reports;[54]
[55]
[56]
 however, with modern medical treatment a fatal outcome because of the poison of this mushroom would be extremely rare.[57]
 Many older books list it as "deadly" but this is a mistake that gives the impression it is far more toxic than it actually is.[58]
 The North American Mycological Association has stated there are absolutely no reliably documented fatalities in the past century.[59]
 The vast majority (90% or more) of mushroom poisoning
 deaths are from having eaten either the greenish to yellowish death cap ("A. phalloides
") or perhaps even one of the several white "Amanita" species which are known as destroying angels
.[60]

The active constituents of this species are water soluble, and boiling and then discarding the cooking water will at least partly detoxify "A. muscaria".

According to some sources, once detoxified, the mushroom becomes edible.[63]

Synes dette var ett intressant emne og etter litt googling kom jeg fram til at hvis det var det absolutt eneste jeg fant å spise så ville jeg personlig tatt sjangsen på å koke fluesoppen, kastet vannet, skrellet av skinnet som blir seigt ved oppvarming og til slutt spist soppkjøtt etter en kjapp bruning i panne eller på pinne over bål;) Finner mange eksempler på at dette skal være helt trygt på nettet.

Har visst at rød fluesopp ikke var så farlig siden naturfaglæreren min på videregående ble spurt om dette og svarte"nei denj e ikkje dødelig, men vess dåkker spis denj så blir dåkk å få opplevelsa som e forbudt etter norsk lov" på ekstremt bred Bodø-dialekt :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 17:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Var det ikke rød fluesopp vikingene spiste når de skulle gå berserkergang? :?:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 17:53 
Avlogget

Det er korrekt Sverre! :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ]