Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Mai 2018, 10:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: mekanisering av småbruket
InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 20:48 
Avlogget

Nå driver jeg å syssler litt med tanken på å skulle drive med matauk, og da i litt småstor skala, og da melder tanken seg:
Hva kan det være lurt å investere i av mekanikk til "småbruket" som kan bidra til at arbeidet går lettere.
For eksempel: dersom det skal fyres med ved mer enn til litt kos, dvs at en skal varme vann og koke / steike mat så må en dra til med en par mål ved i året, og for meg blir det litt i hardeste laget uten Motorsag-
Dersom denne veden er mer en 500 meter ifra heimen så må en til med litt transport og for meg er det helt uaktuelt med hest, så dermed må en til med ATV, traktor eller lignende.
Grønnsaker eller en dugeleg potetåker pr hånd er ett annet eksempel. Jeg har nettopp høstet inn årets poteter ifra en åker på ca 3 x 5m. Spadd for hånd.
En jordfreser eller noe sånt hadde vært greit å hatt i bakhånd, men dersom en skal styre klar en traktor er det vel ikke mange alternativer til en haug med små totaktere?
Motorsag må jeg ha, bensin kan erstattes av 80 % sprit i værste fall, men hva skal en ta i bruk for de litt tyngre tingene dersom traktor og hest ikke er aktuelt?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2012, 21:26 
Avlogget

Få tak i en Stihl sag fra felleskjøpet, den skal tjene deg godt. Min har nå vart i tre år. I min verden, er det omtrent som om den skulle overlevd hundreårskrigen :oops: så den bør fungere godt for andre også. Ha alltid, og jeg mener alltid, på sikkerhetsutstyr. Les bruksanvisningen nøye. Og du bør virkelig tenke på motorsagkurs. Selv om du kan og bruke motorsag, kan det være en fordel og gjøre dette i forhold til forsikring hvis noe skulle skje.

En ATV er kanskje ikke så dumt, men hvis du likevel vil ha noe som en jordfreser bør du nok tenke på en liten traktor. Traktorer i den klassen har jeg dessverre ikke peiling på per nu, men en polaris sekshjuling skal også fungere bra til vedhenting/transport i utmarka. Sørg bare for å få med deg regelverket, det er strenge restriksjoner på kjøring i utmark. Jeg har også lenge lurt på om det går ann og montere plog på en sånn sak, for en nevenyttig person.

Jordfreser er det allerede en tråd om, så der bør du ha sjanser til å finne mer ut der.

Vel, det er alle rådene jeg har og komme med nå.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 07:27 
Avlogget

Tohjulstraktor!

Eksempelvis: http://www.ronningmaskinsalg.no/ronning ... /?cat=2268
Finnes et vel av typer, prisklasser og årsmodeller.
Langt mer fleksibelt og pålitelig enn ATVer og denslags leketøy.

Har en 59-60 modell av tysk fabrikat stående klar for restaurering i garasjen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 07:55 
Avlogget

Min Stihl har tjent meg godt i ca 5 år, og motorsag står faktisk på lista over ting jeg mener MÅ være i verktøykassa til enhver seriøs handyman. I minste fall ei skikkelig elektrisk sag. Sthil lager en på 1,8 kW og en på 2 kW.
Jordfreser .... veldig usikker her, traktor er uansett ikke aktuelt, for dyrt, eller dersom det ikke er for dyrt, så er det så gammelt og utslitt at det blir mer tid i garasjen enn i skogen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 08:31 
Avlogget

Sitat:
Gjallarhorn skrev:
Tohjulstraktor!

Eksempelvis: http://www.ronningmaskinsalg.no/ronning ... /?cat=2268
Finnes et vel av typer, prisklasser og årsmodeller.
Langt mer fleksibelt og pålitelig enn ATVer og denslags leketøy.

Har en 59-60 modell av tysk fabrikat stående klar for restaurering i garasjen.

Han jeg jakter hos har en slik. En gammel sveitsisk Aebi, kommer opp UANSETT hvor 90 graders terrenget er. Skremmende god liten maskin. Fordelen med den du linker er jo at du kan koble til diverse utstyr, som gjør den veldig god multimaskin. Kompisen min sleper ned store trær til bygden!

Er det bensin eller diesel den du har? Hvor mye drivstoff ca vil du estimere på en arbeidsdag i skogsterreng.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:02, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 08:53 
Avlogget

Min er en liten sak med en 8 hesters bensinmotor, noe i nærheten av denne: http://www.youtube.com/watch?v=K452VIsKAHQ
Så den er ikke veldig egnet til tungt skogsarbeid, men drar da fram litt ved i lett terreng.
Stort sett alle modeller kom/kommer med et utvalg av tilleggsutstyr som beitepusser/slåttebord, fres og plog.
Drivstofforbruket på min har jeg ingen formening om da jeg ikke har fått brukt den skikkelig ennå, men tro den er forholdsvis tørst i forhold til motorstørelse.
Dette er et godt sted å begynne om man vil lære litt mer om hva som finnes og hva de kan brukes til: http://www.viiagria.no/phpBB3/index.php

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 09:30 
Avlogget

ulja skrev:
traktor er uansett ikke aktuelt, for dyrt, eller dersom det ikke er for dyrt, så er det så gammelt og utslitt at det blir mer tid i garasjen enn i skogen.

Jeg kan nesten garantere deg at en hviken som helst type ATV/sekshjuling vil gi deg langt mer garasjetid og høyere vedlikeholdsutgifter enn f.eks en godt holdt MF 135 vil.
Tar du i tillegg med i regnskapet deletilgang, delepriser og flexibilitet, så er traktoren en overlegen vinner.
Sleng 25-30000,- på bordet, og du får en MF 135 i god stand, for noen tusenlapper til får du litt redskap også.
Du må gi det mangedobbelte for en nogenlunde brukbar ATV med noe annet enn mopedmotor.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2012, 17:03 
Avlogget

Selv om det er en stund siden ATV var kun leketøy og det nå finnes mange gode traktor ATV,er tror jeg at en liten traktor kan tjene deg vel så godt. Du kan jo tenke på mulighetene dette gir til ekstra inntekter, og hvor mye mer du kan gjøre med en slik traktor enn du kan med en jordfreser. Ellers er tohjulstraktor også en mulighet, men om du skal kjøpe både jordfreser og en dugandes ATV... Prisen blir fort høy da.

Så jeg ville sett over hva slags muligheter du kan få med en slik traktor. Den kan godt være gammel, de fleste gårder jeg vet av har gjerne en gammel traktor som går og går og går. Riktignok har jeg kjørt en hvor sete var løst, bremsene ikke fungerte, og man måtte kvele motoren for å stanse, men den gikk og gikk og gikk! Og til og med en mann i rullestol kan betjene den, noe som ble prøvd ut i slåttonnen da det var mannskapsmangel. Det vare en Leyland som sikkert var tretti år gammel.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012, 11:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Slenger meg på det Gjallarhorn sier - kjøp en pen MF-135. Deler finnes overalt og er billige (i motsetning til mange andre eldre traktortyper).
Finnes ikke mer lettstartet traktor, min starter i -20 uten motorvarmer. Det kan være greit å ha traktor på vintern også ;)
Litt avhengig av hvor du bor, men her i området gir folk bort redskap som passer på slike småtraktorer.. plog, harv, enkelt potetutstyr o.l.
Jordfresere til traktor er generellt dyre - Men det trenger du ikke når du først har en plog og harv.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2013, 19:45 
Avlogget

ulja skrev:
Hva kan det være lurt å investere i av mekanikk til "småbruket" som kan bidra til at arbeidet går lettere.

Å ha et småbruk er det smarteste du kan gjøre preppermessig synes jeg, så bare der har du kommet langt. Jepp, vi får benytte motorsag og motorisert teknikk så lenge det går. Men i bakhånd vil jeg anbefale å ha litt gammelt helt manuelt utstyr også, ting det kan være vanskelig å få ta i etterhvert om en ikke f.eks har satt opp sin egen smie og lært seg kunsten å smi.

Til ved, ja da bør alle med småbruk og lagringsplass ha liggende tømmersaks, vendespett, fellespett, div. kiler, kjettinger etc. http://www.skogsmaskiner.no/Skogsredskap.html samt et godt utvalg av mer allmenne verktøy som vanlig spett, krafser, spader, sager, meisler, hammere, slegger, endel utvalg jekker, økser kniver, tenger, sakser, stålbøtter og beholdere, gammeldags slipestein, etc., etc., etc.

Av teknikk som ikke krever bensin, vil jeg anbefale å ha skaffet håndvinsj og også taljer, trinser og et lager av tauverk, et lager av arbeidhansker, alt slikt kan bli mangelvare og vanskelig å få tak i om SHTF.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

sørg for å ha noe som går på diesel, da. sjekka etter hvor mange liter biodiesel man kan klemme ut av 1 mål mark. Mener å huske at det var noe i retning av 200 liter. Hvor langt rekker 200 liter biodiesel? og hvor lenge kan du lagre skiten?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 23:17 
Avlogget

Det finns lite äldre tester som gjorts i sverige av hur mycket mark som måste sättas åt sidan för att få drivmedel nog för att bruka sin jord .
Och ca 10 % av arealen ska räcka för att bli självförsörjande , lite beroende på vart man bor och vilka odlingsbetingelser som finns på plats .

Finns ju även mindre traktorer idag sk mini traktorer som har kraftuttag mm . De räcker bra till ett mindre torp .
Finns en tråd på alternativ.nu som handlar om de här små traktorerna .

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 23:22 
Avlogget

http://ogtf.net/?aebi-am-53,36

Nå slikt kunne jeg tenkt meg her på bratte vestlandet.

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:59, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 00:25 
Avlogget

Ser liten og effektiv ut

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2013, 00:33 
Avlogget

Fordelen med en Aebi er at den klatrer vertikalt i terrenget. Jeg er faktisk litt skremt over hvor godt den klatrer. Jeg har vært med en bonde opp i skogen for å hente tømmerstokker. Det dyret klatrert opp 45 graders lier som om den var en geit! Man kan få en del ekstra utstyr til den. Det at man kan ordne et lasteplan på den er ikke feil det heller.

Jeg forstod det slikt på bonden at på vanlig bilvei kunne den gå pent gå 55 km/t. Det er jo ikke så ille.

Bilde

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:59, endret 2 ganger.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: