Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 20:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Birøkting.
InnleggSkrevet: 23 Jun 2013, 08:00 
Avlogget

Her er en mulig årsak til Biedøden.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2013, 08:06 
Avlogget

4everinkognito skrev:
Hårek skrev:

En liten bi - setning. Vet dere hvorfor bier dør ut og reduseres over verden? Jeg har selv tenkt at det kanskje er de elektromagnetiske signalene vi har gjennom trådløst nett, mobilnett osv som forstyrrer bienes orienteringsevne. Det er bare en teori uten noe håndfast. Men jorden har sine egne elektromagnetiske felt som jeg vet at fugler benytter seg av.

neonikotinoider er beviselig bak biedød, og blir nå forbudt. Det er ikke det eneste giftstoffet, og det er antagelig også flere faktorer som også bør bli forsket på. En uhyre god grunn til å kjøpe økologisk mat i fremtiden, det kan fort bli for dyrt å la være.
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mys ... 61099.html
http://www.mattilsynet.no/planter_og_dy ... s_ddt.3193

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2013, 10:18 
Avlogget
Brukerens avatar

I Norge er det diverse midd, yngelråte og en kald og lang vår som stort sett er årsaken til unormalt store tap av bisamfunn i år. Kilde: Inside iformation fra stammens birøkter.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jun 2013, 13:58 
Avlogget

Jeg tror jeg leste et sted at selv om bier forsvinner verden rundt, så er ikke Norge i like stor grad som andre preget av dette.
Så Norge gjør vel noe anderledes enn andre land ;)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2013, 08:34 
Avlogget

Dweomer fra svenskeforumet har laget en tråd om biodling, som jeg synes det er verdt å dele her også. :)
http://swedishsurvivalist.egetforum.com ... ead#unread

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2013, 23:07 
Avlogget

En god bekjent kunne melde for noen dager siden at bi kuben han veier hadde økt 7 kg i løpet av en dag. Når du da har 10-15 kuber så blir det en del kg med honning som blir tilført i løpet av en dag. Merk at dette er råvekt på kuben slik at noe avfall som blir fjernet ved slyning må man regne med. Fortsatt en grei vekst..

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2013, 23:32 
Avlogget

https://www.youtube.com/user/wranglerstar/search?query=bee

Wranglerstar, en av mine favoritt youtubere har begynt med bier også. Flotte illustrasjonsvideoer.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2013, 13:14 
Avlogget

Gullars skrev:
https://www.youtube.com/user/wranglerstar/search?query=bee

Wranglerstar, en av mine favoritt youtubere har begynt med bier også. Flotte illustrasjonsvideoer.

Ja, jeg så det. ;-) Sjekk ut AnalyticalSurvival også, han er aktiv igjen etter litt over ett år med pause pga tjeneste reise.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2013, 20:19 
Avlogget

En fjerdedel av biene i Sverige døde ut i løpet av vinteren og våren.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/en-fj ... allen-doda

I følge Bieffekten døde en femtedel av biene i Norge ut i samme tidsrom. Dramatiske tall, som kan få store konsekvenser for oss. Så det og starte med bier vil ikke bare være fornuftig prepping, en mulig inntektsbringende hobby eller yrke, det er også en måte å holde liv i biene på, og dermed livet slik vi kjenner det i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2013, 18:44 
Avlogget

http://www.osloby.no/nyheter/Flere-bier ... fVW6Ps4VlZ

Flere bier skal få Oslo til å blomstre. Det skal være gode muligheter å produsere honning selv, selv om man ikke bor på landet. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 14:48 
Avlogget

Fattern drev litt med bier som hobby før i tiden, først i utkanten av en storby og senere i utkanten av ei bygd. Begge deler i hagen der han bodde. Jeg var desverre for ung til å ha lært så veldig mye annet enn at bistikk ikke er så gøy..... Men da han ryddet i garasjen i fjor tok han være på en del av utstyret så jeg kunne bruke det når jeg en hang får negative hus. Slynge, spann, drakter, siler og annet grunnutstyr i god stand er tatt være på, samt 6-8 kuber med rammer og alt. Tror han hadde rundt 16 kuber, men de fleste var fra 60-70-tallet og ganske råtne så veteranbilen vant kampen om plassen.

Personlig så er jeg typen som synes gammelt utstyr er stas å bruke, så dette er definitivt noe jeg gleder meg til å starte med en dag!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 18:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg holder på å lykkes med å få min bror til å ta opp birøkting sammen med en kamerat (som fant en fullt brukbar bikibe han reddet fra søppelplassen). Tanken er at det da kan dryppe litt honning på meg også... :D Men birøkting er absolutt noe jeg også kunne tenke meg å begynne med, men det er litt lengre ned på listen akkurat nå... :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 15:19 
Avlogget
Brukerens avatar

gray skrev:
En god bekjent kunne melde for noen dager siden at bi kuben han veier hadde økt 7 kg i løpet av en dag. Når du da har 10-15 kuber så blir det en del kg med honning som blir tilført i løpet av en dag. Merk at dette er råvekt på kuben slik at noe avfall som blir fjernet ved slyning må man regne med. Fortsatt en grei vekst..

Ja det øker ganske fort når de finner en god kilde hvor de henter.
på en kube kan man (etter å ha slynget honningen ut av rammene så står man ofte igjen med..) sommer trekk et sted mellom30-40/45 kg og hvis man drar på lyngtrekk med kubene så kan man legge til den samme mengden, om man har et bra sted å reise med kubene så man kan som regel stå med opptil 80-90 kg honning pr kube.
Alt dette avhenger selvfølgelig av at du har et fungerende og sterkt bisamfunn i kuben din og at det er gode områder hvor biene kan hente sin honning og pollen.
Grunnen til at vi skiller mellom sommer og lyng trekk, er fordi hvis man ikke har tilgang på et bra lyngområde (med riktig type lyng, kresne og de små rakkerne) så må du ta med deg hele kuben og reise på lyngtrekk til et annet sted i landet.
vi gjør ikke det her hjemme, for vi holder oss nok med bare sommertrekket foreløpig.
og så må man ha de riktige kontaktene med grunneierne der hvor lyngen er for å få tillatelse til å stå der.

endring: nå må jeg si at det kilo antallet jeg skrev er hva vi her hos oss opplever, normalt rundt om kring ligger generelt på 25 kg på sommer og 25 på lyng.

Sist endret av Lovise den 24 Mar 2014, 22:53, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 22:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en grei lesing på forklaring til hvordan det kan være å drive med birøkt.

http://www.bondelaget.no/nyheter/produk ... -5053.html

her er en veldig god link med det du lurte på.
se side 6, 17, 20 og 21 er regnskaps eksempel:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 2401,d.bGQ

Også enda kjekk side om birøkter info.

http://www.honning.no/ksl-birokt

utrolig hva man finner når man googler, like overraska hver gang jeg. Elsker nettet med all hjerneføden som en kan suge til seg..
selv om jeg har nok blitt lurt noen ganger også ;)

søkte på "eksempel regnskap birøkt" i tilfelle det er no feil med linkene.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 23:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom dere gjør hele jobben selv kan dere selge honning i Honningssentralens emballasje lokalt til slekt, venner, naboer og på Bondens marked for eksempel. Honningssentralens anbefalte utsalgspris har i mange år ligget på 100 kr/kg, men jeg ser mange som selger i nøytral emballasje til høyere pris enn det. Men det er jo en god del produksjonsutgifter forbundet med dette, så timelønna blir vel heller skral.

Men det er helt sikkert at denne bransjen trenger at nye kommer til. Det har vært et stort frafall og forgubbing om en kan kalle det det i birøkterrekkene. Så flott at det kommer unge folk inn. (Jeg har birøktere i kretsen, men kan ikke så veldig mye om dette.)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support