Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Jun 2018, 11:00

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Birøkting.
InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 21:34 
Avlogget

Tusen takk Lovise! :) Gleder meg til å lese det du har lagt ut. Og jeg gleder meg endelig til birøkterkurset jeg har meldt meg på kommer på beina, jeg håper faktisk å få til en liten hobby næring på honning en gang i fremtiden.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mat/ ... /10129193/

Nå er det rasjonering på norsk honning, så markedet burde jo være der.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 18:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Tusen takk Lovise! :) Gleder meg til å lese det du har lagt ut. Og jeg gleder meg endelig til birøkterkurset jeg har meldt meg på kommer på beina, jeg håper faktisk å få til en liten hobby næring på honning en gang i fremtiden.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mat/ ... /10129193/

Nå er det rasjonering på norsk honning, så markedet burde jo være der.

Definitivt et super pluss å få inn mange som vil drive med dette, vi er i et generasjons skifte.
Det er snakkk om veldig "forgubbing" i dette området.
Det er overvekt av eldre som etterhvert vil forsvinne om noen år, og da vil mye kunnskap bli borte.
Så heng deg på de gamle birøkterne og sug ut det du kan av tips og triks.
Bli gjerne aktiv innen forbundene også og delta på møter.
Dette trengs for å få inn flere ferske.
Er så mange som er nysgjerrige og som gjerne vil drive med det, men som ikke klarer å zumme seg og ta steget fordi det ofte er vanskelig å få de til å lette på sløret.
Men heldigvis har de begynt å våkne og har startet opp med å kurse og drive med fadderordninger for å hjelpe folk i gang.
Har stått noen ganger på stand for de på alternativmesser i nærområdet og lokket og lirket for å få deltagere på kurs.
De henter inn mye ekstra honning fra Afrika og andre steder for å dekke opp behovet på det norske markedet, og dette fordi det er ikke mange nok som driver stort nok til å levere inn til sentralen.
før var det vanlig med å ha en bikube her og en bikube i bakgården o.l... men.. vi får håpe det tar seg opp igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:36 
Avlogget
Brukerens avatar

litt inspirasjon. (kløne på å legge ut bilder :? )
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/ ... 259575.jpg

http://media-cache-ak0.pinimg.com/origi ... d84ce8.jpg

http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ ... ad96f9.jpg

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er fin link med bilde om signaler på sverming fra kubene.
http://www.beesource.com/resources/elem ... rm-signal/

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 13:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Det har vært litt spørsmål om Honning og lagring og næringstoffer.
så jeg samler opp litt forskjellig info nedover her nå.

Honning inneholder vesentlig vann og sukker, henholdsvis 17-20 % og 78-80 %. Det blir da omtrent en prosent igjen til andre komponenter. Denne prosenten er likevel i stand til å skille tusenvis av forskjellige honningarter fra hverandre i smak, farge, konsistens, duft, aksjon og reaksjon.

De vanligste sukkerartene er sakkarose (rørsukker) (1-2%), glukose (druesukker) (28-35%) og fruktose (fruktsukker) (34-45%). Mineralinnholdet utgjør 0,2-2,0%. Det er påvist 12 forskjellige vitaminer, 30 ulike mineraler, organiske (19) og uorganiske syrer, enzymer, frie aminosyrer og amider (22), protein, fettlignende stoffer, farge, smak, aroma. pH-verdien varierer mellom 2,7-6,4 (gj.sn. 4,0).

181 ulike substanser er påvist, — hittil. (kilde norges Birøkterlag)
(her skal det sies at der er forskning som pågår.) ;)

det er to typer råstoff for honning; Nektar og honningdugg, biene bærer dette med seg hjem til kuben.
Allerede på veien starter de prosessen ved at kompliserte karbohydrater spaltes til enkle sukkerarter.
Enzymer som står for denne spaltingen, følger dels med fra plantene og del blir de tilsatt av biene.
I kuben overtat husbien den videre bearbeidingen og lagringen.
En viktig del av modningen er å fjerne vann.
Nektaren inneholder 40-70 % vann etter planteart og værforhold, er det i moden honning 20 %.
Biene fjerner disse store vannmengdene ved å ventilere i kuben og ved å fordele og omplassere nektaren slik at den får stor overflate så vannet lettere fordamper.
Uten en slik konsentrasjonsprosess ville honningen ganske snart gå i gjæring og bli ødelagt.
Når honningen er moden og tavlene fyllt opp, blir den forseglet av biene med et beskyttende vokslokk. (står i læreboka til birøkterne)

Skal fylle inn mer info ved neste mulighet da kommer det mer om honningtyper og sammensetning, osv.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 21:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Honningtyper:

I Norge skilles den i 3 hovedtyper honning.

Lynghonning er samlet fra røsslyng. den utgjør over halvparten av Norsk honning.
den har sterk aroma og fargen varierer fra mørk brun til lysere gulbrun.

Sommerhonning, samlet fra andre blomsterplanter som frukttrær, løvetann, blåbær, bringebær, kløver, lind,o.fl.
sommerhonning er mildere i smak (fin for å introdusere til barna).
den er også mye lysere i fargen enn lynghonningen, men den varierer veldig på smaken etter hvilke planter biene har besøkt.
Løvetannhonninge er sterkt gul og litt besk i smaken, mens kløverhonning er veldig mild i smak og nesten hvit i fargen.
rybshonning er også veldig lys og lukter noe emment som en rybsåker gjør.
Honning fra bringebær og geitrams er egentlig også svært lys, men ofte grå pga. blanding med bladhonning, mens lindehonning kan ha et grønnskjær og en helt spesiell aroma.
Honning fra selje og blåbær/blokkebær har en spesielt fin aroma.
Men det er i unntaksvis at sommerhonning kommer fra en planteart i ren tilstand.

lyng og sommerhonning kalles med et fellesnavn blomsterhonning fordi biene lager denne honningen av nektar som er samlet i blomstene.

Bladhonning er derimot laget av honningdugg som de samler på bladværket hos lauvtrær og nåler og unge skudd hos bartrærne.
Her er stor variasjon etter planteart.
Alt fra ganske lys honning fra furu, mysostbrun fra eik og nesten svart fra gran. smaken varierer like mye.

Av forskjellige grunner opptrer ovennevnte honningtyper ofte i blanding:
Ulike bier og kuber kan samle fra flere plantearter samtidig eller tett etter hverandre, honningen blir ikke høstet for seg etter hvert trekk, og det blir laget spesielle blandinger under etterbehandlingen.
(hentet fra lærebok i birøkt)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 21:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Sammensetningen:

Det meste er riktignok sukker og vann, men i tillegg finner vi en rekke mineraler, organiske syrer, og andre lukt og smakstoffer, enzymer, vitaminer, hormoner m.v.
Dette gjør honningen til noe annet enn en sukkeroppløsning.
Honningen er et rent Naturprodukt.

Vanninnholdet i moden honning varierer mye etter honningtype, luftfuktighet under trekket, og plassforholdene i kuben.
Dette kan måles med et refraktometer hvor en leser av lysbrytningen gjennom en dråpe honning.

Sukkeret i honningfinnes mest som enkle sukkerarter, druesukker og fruktsukker. Ellers mest maltsukker foruten litt vanlig rørsukker.
det er også påvist en rekke andre di- og trisakkarider, men bare i meget små megder.

Protein er det så lite av i honning at det har ikke noen ernæringsmessig betydning.
Noe av proteinet stammer fra det pollenet som alltid følger litt med av fra blomstrene.
En mikroskopisk undersøkelse kan vise hvilke plantearter vedkommende honning er samlet fra.

Mineralstoffer finner vi mest av i mørke honninger, herunder lynghonning.
Størst mengder er det av kalium og deretter kalsium, svovel, klor, natrium, fosfor, magnesium, silisium,jern, mangan og kopper.
Mineralene i honningen forekommer i enkle og lett nyttbare forbindelser.
Norsk honning er relativt rik på mineraler, spseielt på grunn av lynghonningen.

Andre stoffer:
Organiske syerer er viktige for smaken.
Det er mest sukkersyre, men dessuten maursyre, eddiksyre, sitronsyre, eplesyre m.fl.
det er påvist en rekke aldehyler og alkoholer, som sammen med organiske syrer danner estere.
dette er lett flyktige forbindelser som er komponenter i honningens lukt og smak, og som er med på å gi honning fra ulike plantearter sin spesielle aroma.
En rekke stoffer i honning er ennå ikke identifisert.
Aroma-forskningen av matvaror er av nyere dato, og denne vil nok i de nærmeste årene kaste mer lys over honningens sammensetning.
Honning er ingen stor vitaminkilde, men det er også påvist små mengder av B-, B2-, B6-, C-, og H-, dessuten spor av A-, E-, og K-vitamin.
Av enzymer er det mest av invertase, som spalter rørsukker, men også noen som spalter andre sukkerarter.

Kjemisk sammensetning av Norsk honning i ca. %

Innhold: sommerhonning lynghonning bladhonning
_____________________________________________________________________________________
Vann--- 19,0 20,5 18,0
Druesukker 37,0 34,5 33,5
Fruktsukker 36,0 36,5 36,0
Rørsukker 2,5 1,5 3,5
Maltsukker 1,5 3,0 5,0
Protein 0,3 1,0 0,5
Mineraler 0,2 0,5 1,0
Organiske syrer 0,5 0,5 0,5

(Kilde: Birøkt som hobby og næring av Egil Villumstad)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2014, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Varighet.. Hvordan det er med næringstoffer kan jeg ikke si noe om... Men
Verdens eldste kjente honning befinner seg i to krukker i jordbruksmuseet i Dokki i Egypt. Den er fra 1 400 før Kristus, og er fortsatt i brukbar forfatning.
Hvor god den er og næringstoffer kan jeg ikke svare på :lol:
Men Honning kan bli ødelagt ved gjæring.
Sporer av gjærsopper svever omkring nesten overalt, og finnes ofte også i honning.
Hvis formeringsbetingelsene for soppen er gode, vil det kunne starte gjæring.
Under gjæringen blir karbohydrater spaltet til alkohol, karbondioksid og vann.
Ofte kan alkoholen bli videre brutt ned av eddiksyrebakterier slik at honningen blir sur.
De viktigste faktorene for soppen er vanninnholdet og tempraturen.
Honning som er dårlig moden eller har trukket til seg vann på overflaten, er utsatt.
En regner faregrensa for flytende honning ligger ved ca 21%.
Krystallisert honning kan gjære ved lavere vanninnhold fordi vanninnholdet i den flytende delen stiger når det felles ut krystaller.
Gjæringen foregår lettest ved romtemperatur.
Over 30 grader C stopper den nesten opp, og under 10 grader C slutter gjærsoppen å vegetere.
I praksis bør en nok også regne med at jo mer gjærsopp som finnes i honningen, desto større sjangse for gjæring.
Honningrester i slyngede honningtavler kan lett trekke til seg fuktighet og gi mulighet for oppformering av gjærsopp før tavlene tas i bruk igjen neste sesong.
Mulighetene for dette er antagelig størst i strøk med ensidig lyngtrekk.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 00:30 
Avlogget

Nå skummet jeg raskt igjennom;

Her i området er definert som ett ekstra "rent" bie området, dvs man bruker spesielle bier som da vistnok gir bedre honning og rolige stammer. Det er viktig å sjekke ut med de lokale birøkter lagene slik at man ikke ødelegger for mange års arbeid med å få etablerte slike områder. Ser flere av dere som har kommentert tidligere kanskje er berørt av slike områder så sjekk opp dette.

Vi opplevde i våres gruppe en veldig velvillighet hos de lokale birøkter lagene når vi kjøpte inn 10-12 kuber i fjor sommer. Med å støtte opp om det miljøet så fikk vi tilgang på kunnskap og utstyr. Slynger er jo gjerne noe man vil "være med på" slik at man slipper å kjøpe sin egen.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 09:16 
Avlogget

Jeg gleder meg stadig mer til jeg kan begynne å lage honning selv, selv om det antagelig blir noen år til. Savner litt en "utstyrsguide i bilder for dummies", jeg ser det er mye forskjellig ute å går. Selv har jeg såmangt nevnt tidligere mulighet til å overta utstyret til min far, men det hadde vert moro å se hva andre bruker også. Hvor mye koster egentlig ei slynge? Jeg har, men når det snakkes om å dele på slynger så høres det dyrt ut!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 11:46 
Avlogget

Liten faktor når det gjelder bier: snittemperaturen der du bor har mye og si for hvilke bier du kommer til å kunne lyktest med. Mao, brune nordiske bier klarer seg bedre og gir bedre utbytte dersom snittemperaturen er lav. Buckfas bier funker greit der en har milde vintre. Innimellom har du kraniere som er en litt middels hardfør bie.
Nordiske er som regel en god del mer aggressive enn buckfas, med alle de fordeler og ulemper det medfører. Buckfas krever nesten ikke verneutstyr for å passe på, imens nordiske kan fungere fint som erstatning for piggtråd :D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2014, 13:05 
Avlogget

Takk, har erfart det ja! 3-4 ganger da jeg var ung fikk jeg bistikk i hodet, en gang på øyelokket og flere ganger på armene, og da var jeg ikke i nærheten av kubene en gang! Vi hadde kuene bak garasjen dengang, og med mye blomster og bær i hagen var det fort å møte på dem mens de spiste og det likte de ikke!

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2015, 15:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg endelig fått bifolk i en av kubene mine :) Hentet 50 bikuber fra finn -gi bort i fjor, og tok vare på 16 av dem selv. De har stått lagret ved låven og nå har en sverm flyttet inn i en av dem. Var på kurs i fjor og har vel egentlig mest vært lat(eller opptatt med andre ting, alt ettersom..) men har nå fått flyttet kuben med svermen til et bedre sted på eiendommen, satt inn en ekstra kasse med flere byggevoks rammer og fått kjøpt inn det jeg manglet av utstyr, deriblandt røyker, dress og hansker. Mangler fremdeles litt til overvintring og honning/voks bearbeiding men siden jeg uansett ikke skal ta ut noe denne sesongen haster det ikke så voldsomt. Har sett hvor mye flott honning venninnen min som fikk resten av kubene har fått, så gleder meg til resultatet :) Målet for sommeren er å skaffe en eller to bifolk til, så jeg etterhvert kan ha tre kuber stående med tre-fire kasser på hver.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2015, 17:14 
Avlogget
Brukerens avatar

grattis. har tenkt å sende kona på birøkterkurs og gå slåttekurs selv. er det vanlig å få bikuber på finn.no?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2015, 23:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Bra plan Draugjeger! Har hatt første innføring i ljåbruk selv, men superallergisk-mot-alt-grønt-som-jeg-er har det ikke tatt helt av med øvingen enda ;)

Jeg har sett gratis kuber på finn flere ganger, men de er såklart gjerne gamle :) Anbefaler å legge inn et autosøk om du er interessert!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support