Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Aug 2018, 11:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 12:56 
Avlogget

Å dyrke mat er ikke enkelt. Glem alle tanker om at hvis SHTF kan du bare slenge frø på bakken og tre måneder senere står du i edens hage. Jeg og fruen har prøvd å bli selvforsynte på grøntfor siden 2009 og vi er enda ikke i nærheten av å få nok avlinger til å kunne leve med ett variert kosthold til neste innhøsting.

Når det er sagt så er det enkelt planter som år etter år gir masse avling med minimal innsats fra vår side. Jeg kaller de fire and forget, oppkalt etter målsøkende missiler som man kan avfyre og deretter tenne seg en røyk og lese en god bok mens raketten finner målet helt av seg selv:D

Her i vårt klima(kysten i nordtrøndelag) er det følgende planter som alltid gir avling, for oss:

Jordskokk: sinnsykt enkel plant, sett ned knoller når som helst på året, med 40 cm mellomrom, og glem hele greia til neste høst. Da vil plantene være 2-3 meter høye og jorda full av hundrevis av deilige knoller. Sorten Dagnøytral gir best avling her i nord. Perfekt til å plante ved BoL eller på ei lysning i skogen da den klarer seg selv og sprer seg opptil 1kvm per setteknoll i året. Tre år senere har de to kvadratene du plantet blitt til en enorm jungel full av lagringsdyktige karbohydrater.

Potet: Ingenting annet som vil vokse her i Norge gir så mange kalorier som potet. Personlig synes jeg potet er kjedelig mat, men en plante som gir så mye mat i forhold til arbeidsinnsatsen er rett og slett livsnødvendig. Jeg tror at hvis man ikke dyrker potet så skal det godt gjøres å overleve ett scenario som strekker seg over flere år. Så viktig er den. Vi dyrker sortene Blå Kongo, Asterix, Pimpernell og Guløye. Det er viktig å ha flere sorter for å sikre seg mot uår og sykdommer. Desto flere sorter desto større sjangse for avling uansett vær.

Favabønne: Hardfør som fy, plant ei bønne mellom hver settepotet så gjødsler de potetåkeren for deg. Medium avling, både bønnene og blad er god mat og gir avling fra juni og helt til potetene skal opp på høsten.

Sukkererter/erter: Masse avling hele sommeren, kjempegodt og kan tørkes til vinterlager.

Gresskar og squash: tar stor plass men gir enorm avling. Syltes i terninger eller dehydreres som matdrøyer til vinterbruk. Plant inne i april/mai skifte, sett ut på en kompostdynge eller en jordhaug iblandet masse tang og kvister i Juni.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 13:26 
Avlogget

Må dele posten i to siden jeg skriver fra mobil, sinnsykt knotete!

Quinoa: Dette var inkaenes hovedmatkilde. Den er viktig fordi den er en komplett kjøtterstatning. Den inneholder alle proteinene, amino og fettsyrene mennesker trenger for å bygge muskler. Sammen med jordskokk synes jeg quinoa er den mest spennende av de mer uvanlige/eksotiske matplantene for selvberging. Vi her i nordtrøndelag, bare en time eller to med robåt fra nordland er nok helt på grensa for hvor det er mulig å dyrke quinoa uten intensive teknikker som forplanting inne, fiberduk eller tilogmed dyrke i drivhus. Men hvis du bor lengre nord så ville jeg definitivt eksprimentert med å finne metoder som kan føre til ei stor avling quinoa. Tenk på det som kjøtt, dyrker du ti kilo quinoa så er det likt ti kilo kjøtt som kan lagres i masse år så lenge det er tørt.
Sorten Dave er den eneste som gir sikker avling her vi bor, tåler lett frost og mye regn. Kan kjøpes på nett med litt leting. Prøv og finn en som har vært dyrket i canada eller skandinavi, ikke kjøp Dave fra en forhandlet i feks italia eller sørstatene.

Vil tipse om siden www.runabergsfroer.se de selger hardføre heirloomsorter tilpasset nordisk klima til en veldig bra pris, frøbank er ett must have for preppere! Men like viktig er erfaring, begynn å dyrk nå, ikke vent til oljeprisen er
3000$ fatet eller atombombene hagler i midt-østen;)

Håper andre her nå kan skrive hvilke planter som funker i deres fylke/klima, slik at denne tråden kan bli ett slags oppslagsver for nykommere og veteraner på jakt etter tips som kan holde kone og barn velfødde gjennom den lange norske vinteren;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 16:08 
Avlogget

I mitt klima (også kysten av nordtrøndelag) Fungerer løpstikke og rabarbra svært bra. Særlig løpstikke fortjener mer oppmerksomhet, siden den ikke bare er en utmerket krydderurt, men også en finfin grønnsak. Jeg har flere planter, to av dem er godt over elleve år gamle, og still going strong.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

rhex skrev:
Favabønne: Hardfør som fy, plant ei bønne mellom hver settepotet så gjødsler de potetåkeren for deg. Medium avling, både bønnene og blad er god mat og gir avling fra juni og helt til potetene skal opp på høsten.

Dette er vel de eneste bønnene som det er mulig å få modne frø av på friland i Norge, eller er det noe jeg har gått glipp av? Og derved er favabønner/bondebønner og erter de eneste belgfruktene som vi kan regne med å dyrke og tørke for langtidslagring. Derfor bør de ha spesiell interesse i preppingsammenheng.

Derfor har jeg noen spørsmål:
Har dere klart å få modne frø som har blitt sådd året etter med godt resultat? Og i tilfelle; klarer dere det i et normalår, eller er det bare i spesielt gode år?
Og hvilke sorter er det dere har prøvd? Jeg har hørt at sorter med helt hvite blomster har mindre tanniner enn de med litt svart på blomstene. Men har dette noen praktisk betydning? Skallet rundt selve bønnen må jo fjernes før man spiser dem uansett, eller??? Dere høster dem tydeligvis helt fra juni og da bruker dere kanskje belgen også, dvs umodne bønner som ikke er så beske?

Forøvrig er dette den bønnen jeg advarte Gullars mot da noen ikke tåler dem pga en arvelig genetisk lidelse som er spesielt vanlig i Afrika, Asia og enkelte middelhavsområder. Men ved nærmere ettertanke er det kanskje nettopp nå man bør finne ut om man tåler dem eller ikke. Sjansen for at en etnisk norsk ikke skulle tåle dem er forsvinnende liten. Men har man aner fra nevnte områder er det en liten mulighet til stede. Dersom man vet at man har noe som kalles favisme eller E-Glukose-6-fosfat-dehydrogenase-mangel, eller at noen i familien har en slags medfødt anemi, bør man styre unna.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2012, 17:49 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Dette er vel de eneste bønnene som det er mulig å få modne frø av på friland i Norge, eller er det noe jeg har gått glipp av? Og derved er favabønner/bondebønner og erter de eneste belgfruktene som vi kan regne med å dyrke og tørke for langtidslagring. Derfor bør de ha spesiell interesse i preppingsammenheng.

Derfor har jeg noen spørsmål:
Har dere klart å få modne frø som har blitt sådd året etter med godt resultat? Og i tilfelle; klarer dere det i et normalår, eller er det bare i spesielt gode år?
Og hvilke sorter er det dere har prøvd? Jeg har hørt at sorter med helt hvite blomster har mindre tanniner enn de med litt svart på blomstene. Men har dette noen praktisk betydning? Skallet rundt selve bønnen må jo fjernes før man spiser dem uansett, eller??? Dere høster dem tydeligvis helt fra juni og da bruker dere kanskje belgen også, dvs umodne bønner som ikke er så beske?

Vet ikke om det er den eneste, har fått modne frø på Prydbønne/blomsterbønne og men det var ett godt år. Favabønnene har gitt modne frø hvert år nå de siste tre årene. Sorten er Aquadulce tror jeg. Vi har bare unnlatt å høste fra de tidligste og sterkeste før belgene blir harde. Belgene er forøvrig uspiselige.

Skallet må fjernes før spising ja, og husk at alle bønner er giftige rå. Dette er ikke det samme som favaisme, som er spesifikk for favabønner som du sa. Giften brytes ned ved oppvarming.

Grønne umodne favabønner surret i smør sammen med toppen av planten og litt hvitløk og fløte og små biter bacon er god mat på tidligsommeren:)

Glemte en plante!

Sjalottløk: er så lettstelt at den kan forville seg, vi har Kvaløysletta og en ukjent variant fra butikken.

For å skaffe knoller og frø er det ingenting som slår http://www.facebook.com/groups/planteklubben/

Fantastisk gruppe hvor du kan bytte eller få gratis frø og knoller tilsendt mot porto. Her får du alle de plantene jeg har nevnt.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2012, 20:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Vær så snill å ikke sett ut "takknemlige og lettspredde" arter i skogen. Det er nok problemer med gærne forvillede arter som det er (og jordskokk står faktisk allerede på fremmedartslista: http://databank.artsdatabanken.no/Fremm ... skokk&pg=1 ) dog ikke som risikoart.

En riktig god hjemmeside er http://www.impecta.se, som også har gamle, originale arter.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2016, 13:08 
Avlogget

Hei, jeg fyrer opp denne gamle tråden igjen siden jeg er utrolig interessert i nettopp flerårige matplanter og trær.

Desverre har mange av våre gamle flerårig blitt glemt, samt at mange flerårige planter nå blir dyrket som ettårige.

Min interesse skyldes nok litt latskap, begrensede gartner kunnskaper og det faktum at flerårige planter krever lite tid etter planting.

Over tid er det utrolig god økonomi i å plante frukttrær og andre planter som greier seg med litt gjødsling og klipping og kommer tilbake år etter år. Den største jobben blir å høste. :D

Selv har jeg til nå: bringebær, solbær, stikkelsbær, humle, asparges, jordskokk, pære, eple, hassel, sembrafuru (nøtter nesten som pinjetre). Til våren bli det mer, feks kirsebær, sibirsk ertebuske, plommer +++

Ønsker å se hva andre har av slikt og gjerne ideer og tips om hardføre sorter.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2016, 21:08 
Avlogget

+1 til Harrybonde, dette er et tema jeg også vil høre mer om. Jeg har sådd jordskokk på en åkerlapp der potetene ikke kan leve de neste ti årene med mindre jeg organiserer sprøytemidler, og gravd ned ei tue rabarbra. Flere bærbusker står på planen. Frukttrær er vanskelig i Østerdalen fordi elgen er veldig ivrig på å beskjære dem, og elg-gjerde er nesten uaktuelt på grunn av estetiske hensyn. Kanskje en avsporing, men hvor høy må en skigard være for å holde elgen ute?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2016, 23:01 
Avlogget

For elg, 170cm minimum.

Har 120cm gjernde her men både okser og kalver spankulerer over det gjerdet for å spise epler.

Har på tomten, som ikke har fått verken gjødsel, klipp eller stell siste 15år :

- Bringebær
- Rips
- Solbær
- Eple Rød og Grønn
- Plomme
- Rabarbra

Ønsker
- Potet
- Jordbær
- Rotknoll

Ønsker også å lære foredling/lagringsmetoder som er enkle....

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2016, 00:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Var på tomta da vi flytta hit:

3-4 epletrær, gamle og ubeskårede i årevis, men det burde gå bra å få dem tilbake til sivilisasjonen
1 pæretre som ikke gir frukt (såvidt jeg kan se)
Noen forvillede kirsebærtrær
hagebringebær

Har plantet:
to epletrær
ett kirsebærtre
ett plommetre
stikkelsbær
solbær

Planen er å utvide med en skogshage med valnøtt, hassel, flere bærbusker etc.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2016, 07:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
...
1 pæretre som ikke gir frukt (såvidt jeg kan se)
...

Som med epletrær er ikke pære selvpollinerende. Noen selges som selvpollinerende, men da er det podet flere sorter på en grunnstamme. Så ditt tre kan være det ene gjenværende av flere, eller et hvor greiner med andre sorter har dødd ut.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2016, 16:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Så om vi med andre ord planter ett nytt, så blir det mer action? Kult!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2016, 16:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er i alle fall en mulighet, om ikke annet vil det nyplantede bære frukt etter hvert. Dessverre tar visstnok det ganske mange år før det skjer. Du skriver ikke noe om hvor gammelt det treet er. Kanskje det synger på siste verset? Det ryktes at alt levende en gang må dø...

For øvrig bodde jeg for mange år siden et sted hvor det var mange pæretrær. Det ble der sagt at de kun hadde frukt annet hvert år. Jeg vet ikke om de mente det bokstavelig, eller om det bare dreide seg om at de ofte ikke fikk frukt. Kanskje pga at trærne brukte så mye ressurser på å drive fram en avling at det neste år ble så som så. Eller at pærer er mer varmekjære og sårbare for en dårlig vår eller sommer enn for eksempel epler.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2016, 19:01 
Avlogget
Brukerens avatar

treet er gammalt som metusalem og sikkert modent for å bli stoler og bord.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2016, 22:28 
Avlogget

Plant rabarbra for den er perfekt til tørking.

Rognebær ( jada, de er bitre ) men de har enormt mye c-vitaminer, så du kan lage saft,gele eller tørke de..

Nyper er også flotte til suppe og de har c-vitaminer.

Ellers kan man dyrke erter (gule ) hele året, og du kan lage salat av skuddene...

Jordskokk,og jordmandel er godt,og lett å dyrke. Det samme gjelder hvitløk og grønnkål.

Om våren får du gratis bjørkesevje. Den kan du koke inn og få en søtlig sirup. Den er ikke så god som lønnesirup, men den gir deg litt søtt.

Ellers kan du dyrke chili i små kasser og både tørke de eller legge de i eddiklake sammen med hvitløk og agurk..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: