Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 23:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 13:47 
Avlogget

Synes dette var veldig interessant :)

http://www.dinside.no/861671/dette-er-d ... ns-kjokken

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 14:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det ser jo ut som en morsom hobby! Men noen løsning når vi her på forumet går fra å preppe til å tære på lageret og forsøker å supplere med egen avling, er det ikke. Dette temaet i vid forstand var oppe på søsterforumet vårt i Sverige for en tid siden. Da skrev jeg noen innlegg som kanskje kan være av interesse for dem som tror dette er en løsning for framtiden.

Unnskyld svorsken, og husk at dette er dratt ut av en debatt hvor øvrige innlegg ikke er sitert.

Sitat:
Men hvorfor odla inne? Det virker som noen her tror det kan hjelpe mot sult i krisetider... Det vil i tilfelle være en vanvittig ineffektiv måte å løse matmangel på.

Tenk bare på kostnadene per kalori når ALLE innsatsfaktorer må tilføres utenfra. Energikostnader både til lys og KJØLING, vann, plantenæringsstoffer, arbeidsinnsats..... Dersom man har ressurser til å drive en slik virksomhet i krisetider, kunne man med letthet skaffet seg mat på andre måter.

OG: Et samfunn hvor dette er mulig, vil ikke være et kriserammet samfunn.

Nei, trenger du erfaring for å kunne odla UTE når krisen kommer, så driv heller litt gerilja gardening! Da lærer man noe som kan overføres til krisetider.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 14:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Og debatten fortsatte. Her er mitt neste innlegg:

Ok, bare for moro, her er hva man trenger for å kunne dyrke på 10 kvadratmeter inne:

LYS: Grønnsaker bør ha så mye lys at det tilsvarer direkte sollys. Det vil si helst mer enn 30 000 lux, opp til 130 000 lux. Men la oss ikke gjøre det for vanskelig og si at vi bare trenger 30 000 lux, selv om det er mindre enn det ideelle for et godt resultat. Husk at det er en vesentlig forskjell på planter som bare overlever, og planter som gir stor avling (skørd?). For lite lys vil også gi problemer med lange og svake planter som strekker seg og skygger for bladverket som er under. Det samme vil lys med feil fargespekter.
Vi må da ha lysarmaturer som samlet gir 30 000 x 10= 300 000 lumen. (1 lumen fordelt på 1 m2 gir 1 lux på hele denne m2).

Hva slags lys skal man velge. Her kan du lese mer om det.

1. Selv har jeg ett av disse: Bilde

Det er på 2x58 W og gir ca 10 400 lumen når lysrørene er helt nye. Vi ville trenge 29 av disse for å kunne belyse hele flaten med 30 000 lux. Effektforbruket blir da 2x58Wx29=3 364W

Dette lyset er bra til spiring og meget små planter som senere skal plantes ut. Men når plantene blir større duger det dårligere. Det er rett og slett vanskelig å få lyset intenst nok per flateenhet. Så til vårt tanke-eksperiment må vi nok velge noe annet.

2. Da kan kanskje denne være et bedre valg:
Bilde
Sitat:
At 125 watts, the electricity needed for a Hydrofarm Compact Fluorescent Plant Grow Light system is roughly the same as a standard incandescent reading lamp, which would produce approximately 2,000 lumens of light. Each included Hydrofarm® Compact Fluorescent Bulb has a generous 10,000 hour rated lifespan, an approximate lumen output of 8,500, and a six-month replacement warranty.

Vi trenger da 35 slike. Effektforbruket blir 35*125W=4 375W

3. Det tredje alternativet er noe slikt som dette, Natrium Høytr.:
Bilde
Sitat:
Pæren gir fullverdig lys for oppaling og overvintring av planter. Ca. 55.000 lumen
Denne armaturen gir så mye lys at den bør henge ca.130 cm over plantene.
Dekker et område på 200 x 330 cm.
Brenntid ca. 14.000 timer.

(Men for grønnsaksdyrking dekker den et mindre område! Husk ikke bare overleve, men produsere…)

Av disse trenger vi 5,5 og så avrunder vi nedover til 5. Effektforbruket blir 5x400W= 2 000W
Det finnes enda bedre lamper i denne kategorien, les her, http://homeharvest.com/SunburstCompactConvertible.htm Disse har et enda bedre fargespekter for planter og gir færre lumen per Watt. Men effektforbruket er like stort. Så i vårt eksempel trenger vi ikke gå inn på slike finurligheter.

KONKLUSJON: Vi ser at alternativ 3 peker seg ut som det med lavest effektforbruk.

Det neste blir å beregne:
A Investeringskostnader
B Driftskostnader
C Forventet avling
D Drift i krisetider
E Alternativer

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 14:55 
Avlogget
Brukerens avatar

A Investeringskostnader
La oss for enkelthelts skyld anta at det ikke er andre investeringskostnader enn selve lysarmaturen. Altså at vi har alt annet som trengs fra før. Men realistisk sett bør vi regne med flere tusen kroner på andre ting også.

I Norge kan Natrium Høytrykksarmaturer skaffes fra Grønt Fokus til 1695 Nkr per stk. Med dagens kronekurs tilsvarer det 1994 svenske kroner.. La oss se bort i fra fraktkostnader, vi er jo tross alt naboer. );

Investeringskostnader blir da: 5x1994 Skr=9 970 Skr (Eller tilfeldigvis omtrent 1000 kr per m2….)

Kanskje er det noen kroner å spare på å kjøpe fra utlandet. Men husk da å legge til MVA, toll og frakt. Og husk at noen land har kun 110 volt, for eksempel USA. En leverandør der er url=http://homeharvest.com/SunburstCompactConvertible.htm]Home Harvest.[[/url]
Tilsvarende armatur koster ca 250 dollar, det vil si 1675 svenske kroner der. Uten frakt, toll og MVA blir det 8 375 svenske. Ikke noe å spare der, men det er kanskje mulig å google fram noe rimeligere.

B Driftskostnader
Også her gjør vi det enkelt ved å se bort fra alle andre kostnader enn strøm og nye lamper. Lampene gir gradvis mindre og mindre lys og må i dette tilfellet skiftes etter omtrent 14 000 timer. Alt annet som drivbenker, odlingsbeholdere, vekstmedium, gjødsel, vedlikeholdsutgifter av odlingsrommet og så videre. Vi går også ut i fra at eventuelle innsparinger i fyringskostnader på vinter spises opp av behov for AC og luftavfuktning resten av året. Men også dette er sannsynligvis flere tusen kroner i merkostnad….

Selve lampen varer altså ca 14 000 timer og ny koster 399 Nkr og 469 svenske fra Grønt Fokus.
Driftskostnader, lampe: 469x5= 2 345 Skr per 14 000 timer. Det vil si ca 17 øre per times drift. (Fra Home Harvest er prisen 75 dollar, eller 503 svenske.)

Driftskostnader, strøm: Strømprisen varier jo ganske mye. For øyeblikket betaler vi omtrent 35 øre per kWt for selve strømmen og omtrent like mye for det vi kaller nettleie her i Norge. Samlet blir det 70 øre per kWt, omregnet til svenske: 82 øre. Men dette er billig i forhold til prisen de siste årene og det er ingen grunn til å tro at prisen vil fortsette å være så lav i krisetider.
Driftskostnader, strøm blir da: 5 x 0,4 kW x 0,82 kr/kWt= 1,64 SKr per times drift.

Samlede driftskostnader blir dermed: 1,64 + 0,17 =1,81 SKr per time. Med en driftstid på 14 timer per døgn blir det 25,34 SKr, avrundet til 25 kr/døgn og 9 125 SKr per år.

C Forventet avling
La oss kun tenke positivt her og se helt bort i fra alt som taler i mot…

Dersom lyset er tilstrekkelig og vi bruker nok tid til å stelle plantene, kan vi få større avling enn om vi odlet ute, kanskje…. La oss si 50 % større.

Flere avlinger per år: I gjennomsnitt vil det kanskje være mulig å få en avling hver 4. måned. Altså 3 per år.

Men vi sår selvfølgelig litt hver uke slik at det hele tiden er noe som er klart for høsting. Og plantene trenger ikke stå så tett når de er små som når de er fullt utvokst. La oss ta godt i og si dette betyr at vi utnytter plassen dobbelt så godt inne som ute. Våre 10 m2 tilsvarer dermed 20 m2 ute.

Slår vi sammen disse får vi 9 ganger mer av våre 10 m2 inne enn tilsvarende ute(1,5x3x2), altså tilsvarende 90 m2.

I denne tråden har jeg spekulert i egenodlat mat og arealbehov tidligere. Denne tabellen er derfra:
Bilde

Som dere ser kan man på 667 dyrke nok til at det gir 2500 kcal for en person et helt år. Vi kan dermed med våre 10 m2 regne med å dyrke mat for 49 dager med et kaloribehov på 2500 (90/667*365). Det blir 186 kr i driftskostnader per dagsrasjon.

Men la oss gå ut i fra at vi klarer oss på en sultekost av 1800 kcal. Da kan denne maten strekkes til 68 dager. Prisen på denne sultekosten blir dermed 134 kr per dag.

Og da har vi altså tenkt svært positivt, sett bort fra alt som trekker ned og i realiteten ikke tatt med store deler av kostnadene. Og hva skal man leve av resten av året? Kanskje oppskalere våre 10 m2?

OK, da trenger man 75 m2 med 2 500 kcal og 55 m2 med 1800. Investerings- og driftskostnadene per dag øker selvfølgelig tilsvarende. OG DETTE ER PER PERSON I HUSHOLDET!

D Drift i krisetider
Hva koster strømmen i krisetider hvor man ikke kan gå ut? Er det i det hele tatt noe fungerende strømnett, eller må man bruke sine egne el.generatorer? Hva blir strømprisen da?
Hva med vann og gjødsel?
Her ligger det an til behov for store beredskapslager. Det betyr store investeringskostnader i dag for å være forberedt når dette trengs en gang i framtiden.

E Alternativer
Need I say more…?

PS: Odling inne er sikkert en morsom hobby, men det er bare ikke noen god survivalist-strategi. Jeg har som sagt selv et vekstlys på 2x58 Watt. Det har jeg brukt i kanskje 20 år for å kunne starte odlingen tidligere. Dermed har jeg hatt store planter som kan plantes ut når det er varmt nok og får tidligere og større avling. Vekstlys er også utmerket som tilleggsbelysning i växthus tidlig vår og sen høst når dagslengden er kort.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012, 17:59 
Avlogget

Jeg har dyrket ting som tomater, agurk, pepper, hvitløksspirer, alfalfaspirer og urter på kjøkkenet. Jeg har fått ganske gode resultater. Jeg har også startet med priklinger inne på kjøkken/stue. Det er fullt mulig og dyrke mat på kjøkkenet UTEN tekniske hjelpemidler. Som Bamse tviler jeg på nytten av og invistere mye i et slikt system.

Det er nok heller ikke mulig og dyrke nok mat innendørs til å leve av alene. Men, det er et ekstra suplement og vil drøye maten. Og det er noe alle kan gjøre, uansett. Så jeg anbefaler alle og fylle vinduskarmene med matproduserende planter. Og de som er så heldige og ha en balkong! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 22:33 
Avlogget

Om man hadde basert seg på solcelleenergi som lyskilde til en innendørs grønnsakshage. Ville det da vært for knapt for vinterhalvåret. Det er jo som kjent ikke mange soltimer om vinteren og heller ikke sterk sol, om det er en faktor også....jeg er ikke ekspert her. Ser i tråden at man synes innendørs grønnsakshage blir for usikkert for å brødfø seg i krisetider for en hel familie. Men om man kun er en person da? Jeg så tabellen som var laget. Imponert over hvor flinke enkelte forum folk er til å gå i detalj og finne ut av potensielle problemer/løsninger.

Men solcellerbelysning tilhører kanskje en annen tråd? Men nå var det i sammenheng med grønnsakshage da, og hvor mye lys som skal til.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2014, 11:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Fra innleggene over:
Per 10 kvadratmeter trenger man minst 5 natrium-høytrykkslamper. Effektforbruket per stk er 400 Watt, altså 2000 W samlet. Med en driftstid på 14 timer per døgn blir det 28 kWt per døgn, eller 2,8 kWt per kvadratmeter.

Dersom man går for sultekost på 1800 kcal trenger man da 55 kvadratmeter dyrkingsareal per person. Med effektforbruk på 2,8 kWt per kvadratmeter blir det 154 kWt per døgn. Året har 365 dager stort sett, så dermed er vi oppe i 56210 kWt per år.

Sitat fra http://www.catchsolar.no/pages/solenergi_fakta.php :
Sitat:
Den årlige sol-innstrålingen i Norge varierer fra ca. 700 kWt/m² i nord til 1100 kWt/m² i sør.
Men som kjent er det meget store årsvariasjoner i tillegg til de vi har fra dag til dag pga værforhold. Eksempelvis er maks teoretisk solinnstråling i Larvik i dag, dvs midt på dagen dersom solen kommer fram på skyfri himmel, 118 W. I skrivende stund er den for øvrig 21 W……(Kl 11:35). Ved å vinkle solcellepanelene og la dem følge solens gang kan man muligens få et noe større utbytte, men det krever et avansert anlegg og at panelene står et stykke fra hverandre for ikke å kaste skygge på naboen. Og selvfølgelig et åpent landskap uten trær og hus som skygger.

La oss for enkelthetsskyld ta makstallet for Norge, 1100 kWt, og se bort fra sesongvariasjoner. Hvor mange kvadratmeter solcellepanel vil man trenge? Virkningsgraden for kommersielle solceller ligger i dag på 16 %, sånn løselig anslått. Virkningsgrad er den andelen av solenergien cellen klarer å omgjøre til elektrisk energi. Men la oss si at utviklingene går framover og at paneler med 20 % virkningsgrad blir mulig å skaffe til en fornuftig pris. Da vil man få ut 220 kWt per kvadratmeter panel per år.

Denne strømmen må lagres slik at vekstlysene våre kan brukes i 14 timer per døgn. De må jo lyse like sterkt enten det er morgen, kveld eller midt på dagen. Dessuten er det betydelig mindre energi å hente på en overskyet dag i forhold til en med strålende sol. Så vi vil trenge en skikkelig svær batteribank for å takle dette. Da vil vi få et energitap, men la oss ikke være opptatt av slike bagateller.

Vel, med et årlig behov på 56 210 kWt og 220 kWt per kvadratmeter panel, vil vi trenge 255,5 kvadratmeter solcellepanel totalt. Men husk at dette gjelder på en gjennomsnittsdag. I vintermånedene er innstrålingen bare en brøkdel av dette. Så i realiteten vil en innendørs produksjon måtte skaleres betydelig ned vinterstid. Her er en oversikt over innstrålingen i Bergen gjennom året for å illustrere dette. http://veret.gfi.uib.no/?action=timeseries&prod=9

Men i “reel life” om man kan bruke det begrepet om dette temaet da, så vil man neppe oppnå 20 % virkningsgrad. Det vil være et betydelig tap når man putter strømmen inn i batteribanken, mens man lagrer den der og når man tar den ut og mater lysarmaturene med den. Dess lenger ut over høst/vinter man ønsker å drive anlegget, dess flere kvadratmeter panel vil man trenge. Jeg tror trygt man må regne med å doble arealet.( Vi har en del folk her på forumet som sitter inne med masse kunnskap og erfaring med solcelleanlegg, så kanskje noen av disse har noe konkret å komme med der.) Da vil man ha flere kvadratmeter enn nødvendig for lyset på sommeren, men jeg nevnte vel behovet for aircondition og avfukting over. Det vil gå mye strøm, spesielt på sommeren, for å holde temperatur og luftfuktighet nede slik at ikke plantene dør av heteslag eller gror fullstendig over av mugg.

Så for å gjenta meg selv; innendørs dyrkning er nok en morsom hobby, men det er ingen farbar veg for matauk. Ja, man kan dyrke basilikum i vinduskarmen – eller kjelleren – men det er heller tvilsomt at det er kosteffektivt. For å ta eksemplet basilikum, så kommer man langt billigere fra det ved å dyrke masse på sommeren og tørke overskuddet. Men det er klart at frisk er nå best da, så vil man ha litt luksus er det moro med basilikum på kjøkkenbenken. Det har faktisk kommet noen produkter ment for akkurat det i det siste. For eksempel denne: http://www.denlillegartner.no/produkt/v ... herbgarden

Og så langt har jeg kanskje glemt å nevne at man må regne med å få besøk av det lokale politiet ganske raskt om man setter i gang med noe slikt. Det er jo avlinger som kanskje ER kostnadseffektive selv med et slikt anlegg….. :shock: Men de ble vel ikke drevet med solceller, men tjuvkoblet nettstøm tror jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2014, 11:51 
Avlogget

Litt naivt spørsmål kanskje, men hva har politiet med det å gjøre?

For mitt vedkommende er det verken plassmangel eller naboer å ta hensyn til, dette er jo en gård som ligger for seg selv. Kanskje mest et økonomisk spørsmål, om man
tar seg råd til å skaffe så store solcellepanel og ventilasjonsanlegg. Blir sikkert ganske dyrt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2014, 12:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er et par eksempler på folk som har fått besøk, med god grunn kan jeg vel tilføye:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/avsl ... /a/190481/
http://www.nrk.no/buskerud/cannabisplan ... -1.5209446

Og ja, det blir ikke bare ganske dyrt, det blir fryktelig dyrt. Og når man snakker om så store investeringer bør man alltid tenke alternativer. Hva kunne man ellers fått ut av så store summer som det dreier seg om her? For eksempel hvor store (utendørs) veksthus med varmepumpe/vedfyring/tilleggsbelysning etc.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2014, 13:49 
Avlogget

OK, da skjønner jeg bedre. Men der ser man at det i hvertfall kan la seg gjøre, om man bytter ut plantesorten da. Men etter min mening burde ikke kanabisplanten eller hamp vært ulovlig å dyrke. Kan brukes til så uendelig mye nyttig. Men det hører vel hjemme i en annen tråd hehe.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2015, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

I illustrert vitenskap kom jeg over en henvisning til hvor mye plass deltakerne i “Mars One” ville trenge for å dyrke sin egen mat. Denne og andre antagelser omkring løsningene det prosjektet foreløpig legger til grunn, har så blitt gått etter i sømmene av meget kompetente folk. I en av disse rapportene “Mars one feasibility study”, er de svært kritiske til hvor lite plass som er satt av til å dyrke mat(google dette og “PDF” så får du fram rapporten). Og de går meget nøye inn i forutsetningene som skal til for å dyrke tilstrekkelig og variert nok mat. Konklusjonen er at det vil minst trenges 46 m2 per person for å få nok kalorier, protein og fett. Men da kan de kun dyrke peanøtter og hvete. Når andre typer planter inkluderes øker arealbehovet. Med salat, soyabønner og søtpotet i tillegg er arealbehovet oppe i 50 m2. De har ikke regnet videre på andre avlinger, men tendensen er klar – jo større variasjon, dess større areal kreves.

En annen meget interessant sak i den studien er hvilken type vekstlys de antar at vil egne seg og i hvilket antall. De mener Heliospectra L4A Series som er meget effektive LED-lamper som kan programmeres/justeres i lysspekteret. Dette er det absolutt ypperste som er å få tak i og brukes til forskning og i laboratorier. Ved å justere bølgelengden i lyset kan man antagelig spare litt strøm ved kun å gi plantene det lyset de trenger, og ikke det de ikke klarer å bruke. Dermed spares energi.

Denne rapporten mener det trengs 219 stykker av disse armaturene for å gi gode nok vekstforhold på 50 kvadratmeter. Det vil si at lysarmaturene i praksis dekker hele taket over plantene. Heliospectra opplyser at de gir 1138 μmol photons /m2 på 63 cm avstand. Hva dette utgjør i lux er vanskelig å si fordi det avhenger av lyskilden og jeg finner ikke verdier for LED, og vet for så vidt ikke hvilke LED det er snakk om her. Men om vi går ut i fra denne verdien og sollys vil det si ca 62 500 lux. Sollys på en klar og fin dag gir mellom 32 000 og 100 000 lux til sammenligning.

Antakelig vil de 62 500 luxene være mer effektive enn rent sollys, men det er ikke godt å si fordi det ikke opplyses hva max μmol photons /m2-verdi er når lyset optimaliseres maksimalt for de aktuelle plantene. Kanskje er det det de har gjort, kanskje ikke. Men i alle fulle fall så trekker 219 av dem 3 150 kWt per døgn på maks effekt (dersom plantene tåler kontinuerlig lys). Det blir en ganske heftig strømregning, eller ganske mange kvadrat solcellepanel…..

Sitat:
POWERFUL A 600 W LED lamp. At full capacity across the entire spectrum it delivers 1138 μmol photons / m2 / s at a distance of 63 cm in a Conviron A1000 growth cabinet
http://www.egc.com/useful_info_lighting.php

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jan 2015, 20:37 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tror den eneste veksten du kan dyrke innendørs som du faktisk får noe ut av er spiring av frø, bønner og korn. interessant at du får langt mer ut av maten om du lar den spire litt først.

bortsett fra det er det smalhans. takk til bamse for grundig (!) gjennomgang.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 08:05 
Avlogget

Søren! Der røyk planene om å dyrke opp terrassene. :D Selv om jeg skulle slippe kunstig lys, så er de ikke så store. :lol: :lol: :lol:

Men alvorlig talt så tenkte vi å få til noen tomatplanter eller lignende i år.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 13:12 
Avlogget

"eksotiske" krydder og lignende kan jo være greit til kjøkkenet?
som mange nevner er variasjon på smaker godt for å holde matlysta oppe
og krydderurter o.l. vil jo være ypperlig på kjøkkenet :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: