Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Des 2018, 02:29

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Dyrking av mat i skogen.
InnleggSkrevet: 29 Aug 2012, 08:43 
Avlogget

Hei
Jeg er interessert i selvdyrking av mat men bor i sentrum med en liten skyggefull hage som ikke egner seg for dyrking av mat. Jeg har en liten skogstomt på 700m2 ca. 15 minutter unna.

Noen som har noen erfaring med å dyrke mat i skogen? Bortsett fra å rydde tomten hva bør jeg ta hensyn til? Hva egner seg for dyrking og hva må man tenke på i forhold til skadedyr etc.?
Finnes det noen bøker som tar for seg dette?

Setter pris på alle tips og triks.

Topp

Innleggets emne: Re: Dyrking av mat i skogen.
InnleggSkrevet: 29 Aug 2012, 10:20 
Avlogget

Jeg er ikke noe ekspert, men finner du mye elg & rådyr spor på skogseiendommen din? Når jeg tenker skadedyr tenker jeg på de på 2 føtter som liker å ødelegge andres eiendom.

Jeg tenker at det letteste å plante er potteter.

Kan du leie deg en Jordfreser for en dag eller to som gjør oppryddingen din litt lettere.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:38, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2012, 16:34 
Avlogget
Brukerens avatar

hmm...det du trenger er å sette deg inn i filosofien rundt permakultur. noe av tanken er at man kopierer skogens måte å vokse på, men at man sår planter man kan bruke istedet. det fine er at man slipper jordfreser, graving, luking etc. finnes en link her som kanskje kan hjelpe deg. https://www.youtube.com/watch?v=9HH3lFr ... re=related

Topp

InnleggSkrevet: 29 Aug 2012, 16:41 
Avlogget

Hva som egner seg til dyrking avhenger veldig av hvor mye arbeid du legger ned i ryddingen av landet. Det jeg ville vurdert var å først rydde en overkommelig flekk til å begynne med. Sag med tømmer, og grav opp røtter. Brenn GROT på det området du skal dyrke opp. Det vil tilføre mineraler og ta seg av en del ugras.

Så blir spørsmålet hvorvidt du tenker og dynge på med kompostjord, enten kjøpt eller egenprodusert. Det anbefaler jeg i stor grad. Dessuten er det et spørsmål hvor mye trær og slikt du tar ned rundt området du vil dyrke.

Et annet spørsmål blir her: Vil du virkelig dyrke "i skogen" eller vil du lage ny dyrkamark ut av nåværende skog? Jeg er ganske sikker på at det vil lønne seg og gå for å lage åkerjord først som sist, i stedet for å forsøke og dyrke mat innimellom grantrær. Men et interessant tema er det jo.

Poteter er selvsagt uansett hva du vil lage. Likeledes kan bønner og erter være verdt og se på. Salat, redikker og bladbete/spinat er også muligheter. Du bør plante ut planter, i særdeleshet om du ikke dynger på med matjord. Min mor fikk tilkjørt et lass matjord til seg inne i Trondheimsområdet i midten av nitti tallet (jeg vet altså ikke om det finnes muligheter for slikt i dag); og jeg vet at flere resikuleringsstasjoner tilbyr deg og fylle tilhengeren din selv for en hundrelapp eller så.

Bedre råd om hva du skal dyrke kan jeg dessverre ikke gi deg. Men jeg vet at det i det føydale Japan og deler av Europa var vanlig og ha åkrer inne i skogsområder for å unngå skattlegging, så det er jo noe du kan søke på. Jeg gjorde et søk på guerilla growing på google, og kom til mange sider om å plante ute i skogen. Grunnen til at jeg ikke legger ut noen linker til det søket var hva de plantet... ;)

Fant dog denne, som jeg ikke har hatt tid til å lese igjennom selv enda en gang. http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_gardening

Ellers er det flere på dette forumet som har tenkt i samme baner som deg, men du får lete deg igjennom trådene selv er jeg redd. http://www.survivalistboards.com/forumdisplay.php?f=13

En bok som jeg tror blir det nærmeste jeg vet om til det du ønsker deg: Grønnsaker på friland.
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... Id=1873145

Fukoka kan vel når jeg tenker meg om også være en mulighet for inspirasjon: http://www.youtube.com/watch?v=sQOG-dBsgzQ

Håper dette er til hjelp, og hvis du skriver litt mer detaljert om hva du planlegger skal jeg forsøke å hjelpe deg videre. :) Lykke til uansett!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2013, 12:27 
Avlogget

Eller: Istedet for min arbeidskrevende metode som jeg beskriver ovenfor kan du jo lage deg en spiselig skogshage. :)

Norsk beskrivelse av hva en skogshage er:
http://www.efferus.no/trehage.html

Youtube video som beskriver det hele veldig godt.
http://www.youtube.com/watch?v=6juUcYsLAYw

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 10:09 
Avlogget

likte godt det jeg leste om skogshagen.
har allerede plukket meg ut et område på tomta dette kan prøves ut :-)
sør-vendt med mye potensiale.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 18:05 
Avlogget

Jeg (vi) sådde fornepe i skogen , på ei lita lysning som vi ryddet litt for kratt og slikt. Nå gjorde vi det nettopp for å lokke rådyr og hjort. Ikke for å spise avlingen. Avlingene ble ikke imponerende ,men vi gjerdet inne åkeren etter at vi hadde sådd, og så åpnet vi gjerdet rett før jakta begynte. Men det slår meg at det burde kunne dyrkes andre ting også. Og hadde vi pløyd litt bedre hadde sikkert avlingen blitt bedre også. Men rådyr ble det av åkeren, selv om vi ikke felte hjort i den. Vi så sporene etter hjorten, men den var der nok bare om nettene...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: