Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Sep 2019, 05:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Tapping av trær
InnleggSkrevet: 12 Jun 2019, 00:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve tapping av sevje/saft fra trær. Har prøvd både seljesaft, bjørkesevje og så klart lønnesirup. Meget godt!

Såvidt jeg har skjønt får man også ganske mye væske per tre, Som kan enten drikkes og lagres som melk, fryses eller kokes ned til sirup.
Jeg har også skjønt at man må ha grunneiers tillatelse til å tappe, og at allemannsretten ikke gjelder tapping.
https://plukkselv.no/web/side/8

Noen som har erfaring med dette og vil dele kunnskapen sin? :)

Topp

Innleggets emne: Re: Tapping av trær
InnleggSkrevet: 12 Jun 2019, 14:58 
Avlogget

Jeg gjorde dette opp igjennom barndommen, men da ikke for lagring. Det enkleste er å skjære av ei tynn grein, og binde opp ei flaske så greina henger ned i flaska. Selv grein på en cm eller to leverer kanskje et par desiliter i døgnet. Det er om våren når det begynner å grønnes i skogen at det er mest å hente. Om høsten får man omtrent ingenting. Men i likhet med egne sår så stopper det å blø etter ei stund, og man må skjære lenger inn på greina. Jeg prøvde en gang med slange og hull i stammen, men fikk det ikke tett nok, selv om hullet var trangt. Det lakk ganske mye.

Jeg er helt enig, det er kjempegodt. Særlig fra bjørk, synes jeg. Men jeg tenker at man skal være litt varsom for ikke å ramponere skogen. Det er vel sikkert også grunnen til at allemannsretten ikke omfatter denne typen sanking. Men ei bjørk eller selje har mange greiner, så man kan tappe lenge før det får betydning, om man ellers er omtenksom. Så kan den jo bli til ved i neste omgang. :)

Sevja har ganske kort holdbarhet, så du bør hente den allerede dagen etter. Jeg kan tro at frysing eller å koke ned til sirup er det enkleste, men det har jeg ingen erfaring med.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2019, 15:06 
Avlogget

For øvrig, angående allemannsretten, så har jeg også forstått det slik at det ikke er lov å tappe uten tillatelse. Men jeg er usikker på hvor det er nedfelt. Jeg finner det igjen mange steder på nettet, men uten henvisning. Friluftsloven sier i §5 at "Under ferdsel i utmark kan allmennheten høste ville nøtter som skal spises på stedet og plukke og ta med seg ville blomster, planter, bær og vill sopp, samt røtter av ville urter, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet." Er det slik at du får ikke tappe sevje, men du kan godt ta med deg hele buska...? :lol: Noen som vet hvor det er nedfelt?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2019, 20:42 
Avlogget

Dette med tapping av bjørkesaft er en morsom erfaring mange har. Lønnesirup er jo tilsvarende satt i system, og det finnes sikkert mye info om hvordan dette gjøres.

Det finnes også "medisinsk" bruk av safter fra bjørk. på NRK viste de et russisk triks hvor man fikke en sirup fra bjørkenever som skulle ha god effekt på sår som ikke ville gro. Tilsvarende "kjerringråd" i Norge er å ta syvende laget av bjørkeneveren å legge på såret for å trekke verken ut. Dette skal byttes ganske ofte, men jeg er overbevist om at det har en effekt, og da er jo placeboeffekten med i prosessen. :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: