Jeg gjorde dette opp igjennom barndommen, men da ikke for lagring. Det enkleste er å skjære av ei tynn grein, og binde opp ei flaske så greina henger ned i flaska. Selv grein på en cm eller to leverer kanskje et par desiliter i døgnet. Det er om våren når det begynner å grønnes i skogen at det er mest å hente. Om høsten får man omtrent ingenting. Men i likhet med egne sår så stopper det å blø etter ei stund, og man må skjære lenger inn på greina. Jeg prøvde en gang med slange og hull i stammen, men fikk det ikke tett nok, selv om hullet var trangt. Det lakk ganske mye.
Jeg er helt enig, det er kjempegodt. Særlig fra bjørk, synes jeg. Men jeg tenker at man skal være litt varsom for ikke å ramponere skogen. Det er vel sikkert også grunnen til at allemannsretten ikke omfatter denne typen sanking. Men ei bjørk eller selje har mange greiner, så man kan tappe lenge før det får betydning, om man ellers er omtenksom. Så kan den jo bli til ved i neste omgang.

Sevja har ganske kort holdbarhet, så du bør hente den allerede dagen etter. Jeg kan tro at frysing eller å koke ned til sirup er det enkleste, men det har jeg ingen erfaring med.