Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2020, 07:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 12:25 
Avlogget

Skrustikke skrev:
Her og hadde vi første sommeren med egen grønnsakshage.. Helt supert.. tomater..gulerøtter..sukkererter..reddikker og salat... ikke alt gikk like bra men i år blir det utvidet og forsøk på lagring av gulerøtter

Om du bor langs kysten kan du ha gulrøttene i jorda og høste etterhvert. Da kan det være lurt å så dem litt seint.

Jeg hadde nyopptatte gulrøtter til middag igår.
Og de siste årene har jeg hatt gulrøtter i jorda til ut i mars.
Hemmeligheten er å dekke til jorda.
Til det bruker jeg flis, lauv, halm, høy, eller i verste fall bare aviser om ikke jeg har noe av det andre for hånden.

Gulrøttene tåler ikke frost. Men de bli knallgode i kald jord. Søte og sprø :D

Så får det bare være at jeg må ha med en hammer for å slå meg gjennom det frosne laget av jordekke. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 12:31 
Avlogget

Selv skal jeg prøve melkekartonger, med forkultivering inne.
Kan anbefale denne bloggen, hun klarer bra size på gulrota i kartong.

https://detgronneskafferi.com/2018/08/1 ... ube-klipp/

Selv skal jeg prøve å ha en kartong med tre-fire gulrot skal stå til neste år for å prøve å høste egne frø, så da blir det tildekking med gress og tang neste vinter.
Tanken er bare en test hvis «plantasjen» plutselig ikke er tilgjengelig.

Bestilt frø fra solhatt.no og impecta.se

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 12:33 
Avlogget

Åja NÅ skjønner jeg! Jeg har lest det du allerede har skrevet om dette med toppdekke og frost, men jeg har misforstått litt. Nå falt det på plass. :lol:

Jeg tenkte også på det med melkepakker. Det blir jo sannsynligvis ikke noen stor skala i år uansett. Vi får se.

Jeg lurer fortsatt på det med fiberduk, om det er noe å bruke på hügelbed. Og en annen ting jeg lurer på: Den anbefalingen om å så kløver for å fiksere nitrogen - hvordan lar det seg kombinere med å stadig fylle på med materiale? Vil de ikke kveles under alt annet?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 12:37 
Avlogget

Sørbye skrev:
Pokker også Tausa. Du gir meg dårlig samvittighet :)

.

Dårlig samvittighet er en dårlig motivator Sørby. :mrgreen: :mrgreen:

Men om det hjelper, gir jeg deg gjerne et spark til.... om det hjelper deg igang :lol:

Å kunne dyrke noe av sin egen mat er livsviktig i et overlevelsesperspektiv.
Men det er og veldig moro.
Og i våre dager når maten blir sprøytet og sminket for at forbrukerne vil kjøpe dem, så er det å få dyrke egen mat enda mer motiverende.

Og når du først har fått kjent på SMAKEN av frukt og grønt som har fått vokse i næringsrik jord, med nok mineraler, og uten noe tukling. Så vil du aldri ete noe anna.
Du er herved advart :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2019, 12:51 
Avlogget

Vesteråling skrev:
. Bør jeg bruke fiberduk over som man gjør i andre typer bed? Og gjør dere noe for å hindre insekter, larver og snegler? Jeg har bestilt gulrotfrø også, men er usikker på hvor jeg skal så de hen. Jeg må vel ha litt mer dybde til de, så kan hende jeg må ordne en egen plass til dem.

Jeg bruker fiberduk over nysådde frø når fuglene er et problem, altså senvår/tidlig sommer. Eller hvis det er unormalt kaldt når jeg sår på sommeren. (jeg bor på vestlandet)

Insektene er jeg stort sett glad i, de er med å pollinerer plantene.

Sneglene plukker jeg.....og destruerer. Ikke spør! 8-)
Her har vært lite brunsnegler så langt. Men de små brune åkersneglene er omtrent like sultne. Etter at jeg dekket hele hagen med treflis har det blitt mye mindre av dem.
Men jeg har brukt litt ferramol enkelte år, mot åkersnegler

Ang brunsnegler så kan du forhøre deg på et lokalt hagesenter eller et hagelag om der er et fellesprosjekt mot dem. Da kan det hende du får det gratis, eller til redusert pris

Ang gulrøtter så er de veldig fan av løs jord, uten for mye steiner.
De gulrøttene jeg sår for å ha stående ute gjennom vinteren ser ut til å trives best i rett jorda(der er de lettest å verne mot frosten)
Men de jeg sår for konsum gjennom sommer og høst sår jeg i pallekarm. Spireprosenten der er bedre syntes jeg. antagelig for at det er mindre snegler i pallekarmene mine.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Feb 2019, 12:46 
Avlogget

Oppdatering.

Ferdig med:
4 rader med bed à 1.3x10 meter, med stokker i bunn. Ikke proppfulle av stokker men jevnt fordelt som vannreservoar.
2 rader med bed à 1.3x 10 meter, uten stokker i bunn.

Gul og rød løk spirer inne, chilli spirer inne, gulrot er sådd i kartong med snø over ute.

Let the surviving games begin :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2019, 11:39 
Avlogget

Takk for gode tips, Tausa. Jeg hadde ikke fått med meg svaret ditt, av en eller annen grunn.

Det er ikke all verden med snegler her jeg bor, så jeg kan jo prøve først uten noen andre tiltak. Men vi kan ha kalde netter ganske langt utpå sesongen, så det er sikkert ikke dumt å i alle fall ha en duk for hånden.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2019, 12:02 
Avlogget

Jeg har fått tak i en rundball nå. Den skal på bedene. Bedene er gravd opp nå, og er udyrket.
Spørsmålet er hvor tjukt lag første gang?
Er nærmest ubegrenset tilgang hvis jeg skjønte bonden rett. Det er kjekt.

Ellers så blir det bark imellom bedene og ikke flis/flishugger. En entreprenør rett borti gata her har masse bark.

Fordelingsplan av frø i bedene har endret seg endel ganger igjennom vinteren som seg hør og bør.
Grønnkål blir det endel mer av enn planlagt da jeg har klart å introdusere det skikkelig til familien og de digger det.

Tomater ble sådd inne igår.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2019, 18:35 
Avlogget

Sørbye skrev:
Jeg har fått tak i en rundball nå. Den skal på bedene. Bedene er gravd opp nå, og er udyrket.
Spørsmålet er hvor tjukt lag første gang?
Er nærmest ubegrenset tilgang hvis jeg skjønte bonden rett. Det er kjekt.

Så heldig du er som har tilgang på ubegrensa rundball :o Benytt deg av det :mrgreen:

Jeg har et idiotisk svar her: Det kommer an på :mrgreen:
Er bedene spadvent, sånn at det er bare svart jord i beda?
Hva skal du dyrke der?
Hvis du skal så, så ville ikke jeg hatt på gress før plantene har nådd en viss str. Skal du plante, ville jeg lagt på gress, men ikke helt inntil planten med engang.
Ang mengde: der er ingen fasit, så senk skuldrene og bare prøv deg frem. :)
Er det tørke trenger du legge på mer enn om det er en våt sommer.

Om ikke du har tilgang på gjødsel eller kompost, kan du grave ned gress/løv/tang i renner. Det er som en magnet på marker. Jeg tenker på det som "møkk naturell" :lol:

Er beda helt nye, dvs at de ikke er spavendt?
Jeg har satt poteter direkte på gress, i gress og aviser. Kjempeavlinger!
Du har mye moro foran deg nå :-)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2019, 08:24 
Avlogget

Nå har jeg anlagt to Hugelbed på 2x4m. La ned masse stokker og greiner jeg hadde liggende og fyllte på med jord og kompostert hestemøkk. Satte poteter i begge nå første gangen så får vi se hvordan dette blir i årene som kommer. Samler inn tang, gress og løv som jordekke.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support