Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Nov 2018, 19:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Å sette poteter...
InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 16:45 
Avlogget

Potetene sér ut til å nærme seg ferdig-ish... :)
Vedlegg:
20180807_123718.jpg
20180807_123718.jpg [ 252.68 KiB | Vist 622 ganger ]

Endel av risene har lagt seg ned pga. høyden på riset og endel vind, så neste gang bør det bli en sort med lavere ris. :)
Noen av risene hadde visnet helt, mens andre er litt pjuskete, og enkelte fortsatt helt friske... De som har visnet helt (hvilket de gjorde for litt over en uke siden), har nok det pga. min sløvhet med vanning den siste tiden, og størrelsen på de potetene lå på 3-7 cm, mens de med friskere ris, har endel større poteter.
Vedlegg:
20180807_123740.jpg
20180807_123740.jpg [ 212.83 KiB | Vist 622 ganger ]

Jeg har tatt opp ca 25 (av 75) ris så langt (de mest visne), og det ble dét ca. 17 kg potet ut av - kun to mindre poteter hadde noe brunt på seg.

Spørsmålet er nå om jeg burde ta opp resten av potetene, for å unngå å bare få gigantpoteter, eller vente til alt visner, for maks fangst? :)
Potetene er jo bare til meg, så hvis jeg får rundt 50 kg tilsammen, så må jeg spise 250 gram poteter hver dag i 200 dager før jeg er tom... Og jeg spiser vanligvis poteter bare en sjelden gang...:roll:

Det er fortsatt vann i oppkommet mitt, men nå bruker det over 12 timer på å fylle opp den kulpen det kommer opp i - heldigvis har de meldt noen gode skyllebøtter mot helgen her. :) Forøvrig, så mudret jeg opp den kulpen, så nå kan jeg tappe 450 liter ut av den mot ca. 300 før. (Kjøpte en sånn Gardena vannmåler - praktisk sak. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 18:35 
Avlogget

Ser veldig bra ut.

Jeg hadde ventet til alt riset har visnet for maks fangst men her i huset spiser vi mye poteter.

Hos meg er det nokså likt med tanke på riset, noe er visnet, noe er pjuskete og noe er friskt men kommer allikevel til å
vente til alt har visnet ned før jeg tar det. Regner med vi er ca halveis uti september når det skjer. Pleier å være den tiden
jeg høster poteter på.

Har forsøkt flere sorter iår (van gogh settepoteter fra egen avling ifjor samt nye arielle og juno) men tilstanden på riset er ikke forskjellig fra sort til sort så det blir spennende å se.

Du kan kanskje forsøke å fermentere noe av det? Ikke at jeg vet om det er noe godt da. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Aug 2018, 19:27 
Avlogget

Nå fikk jeg tatt opp resten av potetene for et par dager siden; var noe grønt igjen på risene, men stort sett ganske triste. :)

Den totale summen ble ca. 53 kg fra 75 settepoteter, hvorav ca. 4 kg har noe tørråte på seg; dog, de fleste av de har bare litt brunt skall... (lagt til side)
Vedlegg:
Filkommentar: De siste ca. 25 kg.
20180820_201539.jpg
20180820_201539.jpg [ 188.72 KiB | Vist 584 ganger ]

Var igrunn litt overrasket at det ble såpass med tørråte, siden det har vært så tørt i år - tørråte skal jo ha det varmt og fuktig for å trives...
Jeg mistenker det er fordi jeg har brukt spreder for å vanne åkerlappen, så til neste år blir det dryppslanger istedet. ;) (Hvis vi da ikke får en regnsommer da... :roll: )

Jeg føler jeg hadde lite å vinne på å drøye disse siste to ukene før jeg tok resten; de risene som fortsatt var grønne, hadde fått en haug med småpoteter (<= 1,5 cm) på seg tett inntil ris-stammen, og det var ellers ikkenoe større poteter jevnt over enn de jeg tok opp tidligere... Det kan til og med være at jeg hadde unngått tørråte på knollene, hadde jeg tatt de opp tidligere.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2018, 14:39 
Avlogget

Så fine poteter. Det er både artig og lærerikt å holde på med matauk :mrgreen:

Her i vest har vi og hatt det fryktelig tørt, og det har vært totalt vanningsforbud :roll:

Men potetene mine står grønne og fine ennå. Noen står i hugelbed, og noen rett i vanlige bed. Felles for dem, og antagelig det som har berget dem, er at jeg har vært iherdig med å dekke til jorden med all slags organisk materiale.
På våte OG tørre somre.... er potetene i hugelbeda som har greid seg best. :D

Men potetene jeg har tatt opp, har hatt litt skurv.
Det kan forverre lagringsevnen, men vi får nå se.
Jeg fikk skurv på noen i fjor og, likevel hadde jeg usedvanlig fine poteter til langt ut i juli.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2018, 12:59 
Avlogget

Ikke helt poteter - men innhøstinga av epler er nesten ferdig; har 1 tre igjen (av 5) å høste, men jeg kjører det første lasset til pressing først.
Vedlegg:
Filkommentar: 14 kasser...
20180905_184909.jpg
20180905_184909.jpg [ 199.54 KiB | Vist 175 ganger ]

Fikk såvidt studd alle 14 kassene inn i Leaf'en, og resultatet ble 197 kg fra 4 trær. Dvs., det ble noe mér, for jeg har satt til side en 10L bøtte til å knaske på, eplemos, eplekake, osv... :) (I fjor ble det bare rundt 35 kg... :roll: )

De 4 jeg har høstet nå, er alle Fillipa, det 5 er ukjent, men eplene er lysegule, nesten hvite.
Jeg har ett tre til, men det er vinterepler, av typen Bramley's Seedling, og de skal få lov til å henge litt til. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: