Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 06:31

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 13:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Sikkert flere av oss som dyrker poteter til eget bruk, og da kommer vi ofte i kontakt med tørråteproblemet. Selv om mitt og mange andre sitt mål er å drive økologisk og uten sprøytemidler, er det fint lite vi kan gjøre uten sprøyting hvis tørråten slår til.
Prøvde uten sprøytemidler i fjor.. satte smitteresistente potetsorter og prøvde å fjerne smitte der jeg så angrep, men i mitt område var smittepresset så stort at alt sammen gikk tapt. Det hadde ikke vært spesielt morsomt i en nødssituasjon der mat er mangelvare :(

Det er med andre ord ikke dumt å bygge seg opp et lite lager av sprøytemidler.. Har sjekket litt rundt med bønder, forhandlere og sprøytemiddelprodusenter og det ser ut som at de mest effektive og langtidsholdbare midlene er Ridomil Gold MZ Pepite (systemisk middel), Revus og Ranman.
Produsentene oppgir at midlene er holdbare i mange år, minimum 5 år. Er det ikke bunnfelling kan de også være holdbare lengre enn dette. Får en løst om bunnfellingen ved risting er det normalt ok å bruke. Midlene skal lagres frostfritt og ikke i direkte sollys.

Husk at dette er farlige midler og les grundig bruksanvisninger før bruk. Kjøp av midler krever sprøytesertifikat eller en behjelpelig bonde i nærheten ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: