Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 03:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Urtehagen
InnleggSkrevet: 28 Mai 2012, 19:20 
Avlogget

Urter er en kjekk ting og dyrke, både for vitaminer, smak og medisiner. Jeg må innrømme at urtehagen min ikke er det jeg er mest fornøyd med, men jeg har da noen urter. Mesteparten av urtene mine dyrker jeg i et blomsterbed utenfor kjøkkenvinduet mitt, hvor det er mye sol og den svarte grunnmuren min gir masse varme. Der har jeg Isop, Rosmarin, Oregano, Timian, Sitronmelisse, Kruspersille, og gressløk. Utvidelser er planlagt og ønsket, så vi får se hvordan det går.

Basilikum dyrker jeg alltid innendørs, fordi det som regel dør når jeg setter den ut. Derfor har jeg som regel noe inne i kjøkkenvindue, og noe ute i drivhuset. Oppe i frukthagen har jeg en god del løpstikke, som jeg er svært glad for når jeg pensjonerer gamle verpehøner! :)

Jeg har på følelsen at jeg har glemt av en del ting, men det får bli for denne gangen.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Urtehagen
InnleggSkrevet: 01 Jun 2012, 01:23 
Avlogget

Urtehagen er vel den delen av hagen jeg først utviklet og så langt har vært mest fornøyd med. Alikevel har den i år blitt et stebarn, ift kjøkkenhagen. Det settes på konto for de smakfulle neglisjerte, mot målet i næringsinnehold i basis varer. Så til tross for at stebarnet så langt har innfridd, og er blandt de første som har blitt konservert, så tar jeg ansvar og lokker lammet som har gått bort tilbake til flokken før helgen er omme (vakkert bilde Frøya ;) )

Så langt dekker vel urtehagen ca 6kv.m. Det som kommer igjen, og igjen er;
Gressløk, isop, bjørnefot, mynte (kommer igjen og igjen...oppgi hvilket kaliber som skal til for å ta livet av den, så skyter jeg fra hofta..den har fyfilleren flytta inn i postkassa...), lavender, sitronmelisse, kruspersille, løpestikke og oregano. I tillegg fyller jeg på med selvdyrkede og innkjøpte urter, dog litt slakkere enn hare og rådyr spiser de opp (nytt av året er en gås, i plastikk, som sensorutløst skviker når det er bevegelse i nærheten. Jada vi får se...)

Uansett, urter er både god zen i hverdagen og god smak under måltider. Føler meg ganske sikker på at en "spagetti capri" med best før dato for 15 år siden, smaker langt bedre med en god porsjon knuste oregano/løpstikke/persille/ timian, og noen korn havsalt, enn uten. Siden chilli plantene vokser godt andre steder i hagen, så blir det litt spiss med :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012, 14:11 
Avlogget

Er det noen som dyrker, eller har dyrket, Stevia? Jeg husker vi hadde en plante på skolen for mange år siden, men det er også erfaringen jeg har med planten. Har store planer om og dyrke mer av den dog, og kvann, for å redusere bruken min av sukker, hvis ting går som jeg håper. :)

http://www.stevia.no/

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2012, 21:26 
Avlogget

Hm... Skal jeg tolke det slik at ingen har denne erfaringen? ;) Her er i alle fall den eneste nettsiden jeg hittil har funnet frø, som jeg vurderer og kjøpe i fra.
http://www.altshop.no/829-stevia-seeds- ... ia-at-home

Ikke overraskende er det også en Fjesbok gruppe som omhandler Stevia i Norge.
https://www.facebook.com/#!/groups/1002 ... ment_reply

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2012, 21:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen som har erfaring med søtverbena (lippia dulcis) VS stevia?
Det står at søtverbenaen er 1000 ganger søtere enn sukker, mens stevia er bare 300 ganger søtere.
Er den for søt i smaken til bruk i baking, matlaging? Jeg tenkte den kansje ville være bedre pga man behøver mindre?
Eller er jeg litt på bærtur?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2012, 21:59 
Avlogget
Brukerens avatar

litt OT, men siden det ble spurt; ei jeg kjenner kjøpte steviafrø fra impecta.se i vår og plantet. Jeg vet dog ikke hvordan det gikk med det prosjektet, men der kan man altså kjøpe steviafrø :)

Kjøpte derimot en liten boks med stevia for tre år siden eller så, på en martna. Det ble da offisielt solgt som kosttilskudd for dyr, da det den gang ikke var lov å selge stevia som "menneskeføde". Ren stevia er såpass søtt at bare for å søte teen var det nok å stikke spissen av kniveggen ned i boksen før man rørte rundt i teen. Etter tre år har jeg enda den boksen, har knapt kommet en cm ned i boksen. Men det skal dog sies at jeg har ikke brukt stevia til annet enn til te... :lol:

Annet enn stevia kan det jo også være lurt å lese seg opp på hvordan man lager bjørkesukker og lønnesirup, eller eventuelt ha noen sukkerbeter i mathagen. Eller, for de med en skikkelig "sweet tooth" må jo birøkteri være noe? :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2012, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Fortsatt litt OT

Cybele skrev:
. Eller, for de med en skikkelig "sweet tooth" må jo birøkteri være noe? :)

Det er vi allerede, el dvs mannen min er birøkteren og jeg er med å lærer av ham.
Og det kan sterkt anbefales, det er skikkelige nyttedyr også for det du dyrker, avlingene blir garantert større når du har de pollenarbeiderne innen kort avstand.
:D

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2012, 22:43 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Er det noen som dyrker, eller har dyrket, Stevia? Jeg husker vi hadde en plante på skolen for mange år siden, men det er også erfaringen jeg har med planten. Har store planer om og dyrke mer av den dog, og kvann, for å redusere bruken min av sukker, hvis ting går som jeg håper. :)

http://www.stevia.no/

hadde plante for noen år siden.. men spiste den opp ganske fort. :D nammenam

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 05:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Akkurat nå har vi honning fra tre forskjellige lokale produsenter i kjøkkenskapet. En av dem er fra en i familien.

Men når det er sagt så bør en være svært forsiktig med alt sukkerinntak i tider hvor tannleger ikke er like tilgjengelige som i dag. Ikke overse behovet for tannbørster, tannkrem og evt fluor i forberedelsene. Derfor er sikkert disse sukkererstatningene en god ide. Men så langt har jeg ikke prøvd noen selv.

Forøvrig er det mange som ikke er klar over hva biene får av tilleggskost på vinteren. Hvor mye overskudd vil de klare å produsere dersom de ikke får sukkervann mon tro? Hva er egentlig forholdet mellom kg honning tatt ut og sukker til føde i en gjennomsnittsesong?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 14:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamsebrakar. Det skal jeg sjekke med gubben og skrive på birøkt tråden.
Men en kube kan produsere mellom 20-50 kg honning alt ettersom naturen gir og om man er på lyngtrekk i tillegg, så blir det ofte mer.
Hørte om en som hadde hatt 80kg på en kube en god sommer.(det er litt sjeldnere)
Men det skal jeg høre med han som kan litt mer om det.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 19:35 
Avlogget

Fikk tak i chilipepper planter fra Crosue, og jeg gleder meg til å se hvordan det går. De skal angivelig kunne plantes utendørs i sommerhalvåret, men må taes inn om vinteren. For sikkerhets skyld kommer en av plantene til å plasseres i drivhuset mitt tenker jeg. Paprika skal også eksperimenteres med til neste år tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 00:26 
Avlogget

Fant dette bildet om hvordan bygge en spiralformet Hugelkultur. Akkurat denne typen tror jeg passer best for urter, derfor plasserer jeg den her.
Vedlegg:
62909_468735236515427_186394304_n.jpg
62909_468735236515427_186394304_n.jpg [ 45.06 KiB | Vist 3727 ganger ]

Mer om hugelkultur i link:
http://www.richsoil.com/hugelkultur/

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 20:39 
Avlogget

Hvis du gjør et bildesøk på "herb spiral" finner du zillioner av ideer!
Ellers kan jeg si at urtehagen i Norge er noe dere skal være takknemlige for - urter dyrket i Norge har mye høyere innhold av ditt og datt enn det som vokser her på kontinentet grunnet mer lys og mindre varme i vekstsesongen hos dere - her gror ting som sitronmelisse så heftig at jeg må forte meg å skjære det før det blir gammalt og seigt og hullete, noe jeg aldri hadde problemer med i Norge!
Ellers er jo løpstikke noe alle bør ha i hagen - adjø buljongterninger, også for oss som er vegetarianere!
Ang. Stevia: har ikke dyrket det, men har testet det i matlagning og må innrømme: noe så inni .... søtt har jeg aldri smakt før - da er en knivspiss mer enn nok til å gjøre sjokoladepuddingen (den uten sukker) så søt at du må koke dobbel porsjon for å få det spiselig igjen!
Ellers er jo kamille, akkurat som peppermynte og timian fantastisk både som som medisin, te, krydder og salver. Fant nylig ut at det norske "ugresset" som kalles hundekamille hvis jeg husker riktig er like bra som den ekte, dvs.officinalis-versjonen av kamille! Like interessant som at du faktisk ikke trenger å kjøpe dyr nattlysolje når du har solbær, eller agurkurt i hagen, siden frøene inneholder akkurat den samme gammalinol-oljen som nattlys! Også lurt for vegetarianere/ veganere å vite at man ikke trenger å spise fisk for å få i seg omega 3. Se her under "mattilsetninger":
http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over ... lske_oljer

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 22:21 
Avlogget

Kunne tenkt meg å ha noen få low key urteplanter til sallaten min på kontoret mitt. Kontoret mitt har et digert vindu så lys er ikke noe problem. Det vender sørover. Tempen på kontoret mitt er gjerne 22 grader + , da ingen har funnet ut hvordan man kjøler ned galskapen!

Forslag?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:01, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2013, 22:27 
Avlogget

Svartkummin är en ört som man innan kryddor importerades från fjärran öster användes som peppar i matlagningen .
Ska smaka lite mer åt kryddpepparhållet .
Ska odla den i år och se vad det blir .

Maten blir nog inte lika god utan peppar om importen stoppas , så ett substitut är ett måste .
Även munkpeppar har använts . Den kommer från medelhavet och går bra här sommartid ute och i växthus eller inne vintertid , en flerårig buske .
Svartkummin kommer från Turkiet , men kan odlas som ettårig på friland här i norden .

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: