Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 20:30

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Mai 2012, 18:56 
Avlogget

Har drevet på noen år i skogen etterhvert, og legger ut en del utstyr som er uhyre kjekt og ha når man skal drive tømmerhogst.

Motorsag, med reservedeler, bensin/olje og alltid, alltid verneutstyr!
Trampejern: I bøkene står det at trampejern bare kan bruker på relativt små trær, men det er tull. Med den rette teknikken er trampejern mye sikrere og bruke, fordi det er umulig og overanstrenge ryggen på den. Skli, falle og få den opp mellom beina derimot... 8-)
Tømmersaks.
Skogsøks, og turøks/ryddekniv/machete
Buesag.
Kjetting, tau, lastestropper.
Shakkel, i varierte størrelser.
Vannflaske. Fort gjort og bli dehydret ved hardt arbeid.
Førstehjelpskrin: Skal alltid være med, men husk: Kapper du pulsåren med motorsaga i skogen er du rimelig fucked uansett. Bruk alltid, alltid verneutstyr!
Mobiltelefon så fremt det er mulig, og du ikke har gjort det smarteste, nemlig og ikke jobbe alene. :)
Henger for tømmerfrakt, og det er en klar fordel om det er en traktor, ATV, eller hest foran nevnte henger! ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 18:17 
Avlogget

Har aldri drevet med noe form for tømmerhogst Frøyatro, de "kjempettrærne" jeg har felt blir av folk som hogger tømmer karakterisert som "busker" :oops: Hadde en far som trolig var modell for låta Øystein Sunde skrev om svigerfar med motorsag :lol: Han målte trehøyde i kubikk og forstod ikke ordsammensettningen "nok ved". Etter han la saga på hylla for godt, så har jeg byttet ut min elektriske symaskin til hagebruk med en enkel stigasag. Har felt mine første "busker" med den og har planer om å jobbe meg oppover. Prøver å huske alt min far har fortalt og gjort :?

Siden jeg bor på naturtomt, så ble min far våt i blikket hver gang han besøkte oss, og han har tatt ned en del trær her. Vel nede har jeg tatt over og kappet, klyvd og stablet. Et nyttig hjelpemiddel til det har vært vedkiler og slegge. Har forøvrig en hydraulisk klyver, men har benyttet kiler mye alikevel. Til og med svært store oppgravde røtter har havnet i peisen etter nok timer med nevnte redskap. Hadde en traktorgraver her som gravde opp to sammengrodde røtter. De var så tunge at han ikke fikk de på lastebilen. Etter flere omganger med vannslange, høytrykkspyler og symaskinsaga (jepp det kjedet gikk fort...) så var det kilene og sleggas tur. Kjøpte 4 av de største hos Biltema og rota måtte gi tapt. Nå er den brent på peisen, men den varmet nok mye mer før den havnet der ;)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 21:27 
Avlogget

Kiler er definitivt noe og ha når treet først er felt! Pussig at du skulle nevne det akkurat i dag, for i dag hugg jeg ned en orestamme med toegg øksa mi (fytti den leveres skarp!) og delte drøye to meter av stokken med kiler på langs. Jeg har aldri hatt sansen eller forstått poenget med disse små, vridde kilene de selger for dyre penger, jeg kjøpte meg mine rette og store kiler for 96 kroner på felleskjøpet. Ellers er en god sleggehammer også fint med kiler, da vanlig slegge ofte blir vanskelig og sikte med bare en hand synes jeg.

Ellers er en god sleggeøks eller klyvøks også god hjelp i delearbeidet.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 22:41 
Avlogget

Må bare kaste inn en "best i test" :roll: .... kjøpte selv testvinner etter å ha lest denne men har ikke prøvd den skikkelig. Det var flere gode økser i denne testen.
http://www.klikk.no/bonytt/verktoy/article718942.ece

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 23:10 
Avlogget

Hujeda mig for noen øksepriser :o Om jeg hadde hatt behov for å kjøpe nytt, hadde det nok blitt Claes Ohlson på meg, til tross for at skaftet ikke ikke var godt nok :roll: Takk og lov har jeg fått et par gode klyveøkse i bursdagsgave :?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: