Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 16:22

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Norske oljefrø
InnleggSkrevet: 27 Feb 2015, 11:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Som en oppfølging av tråden Hjemmepresset matolje - Hjemmelaget mandelolje tenkte jeg det kunne være interessant å se på hva vi har av norske råvarer til matoljeproduksjon. (Jeg tror noen spurte om det et eller annet sted også.)

Hva finnes? Det dyrkes en del raps og ryps i Norge. Den som gir best avling av disse er høstraps som kan gi over 400 kg per mål, altså 400 gram per kvadratmeter. De andre til dels vesentlig mindre. Størrelsen på avling daler i denne rekkefølgen: Høstraps, høstryps, vårraps og vårryps. Men høstrapsen trenger meget gode vekstforhold og en mild vinter. Så å dyrke høstraps er en risikosport på et vis. Ja, og så er den sykdomsutsatt uten at jeg kan noe om det. Vekstskiftet bør derfor være hvert fjerde+ år.

Men det finnes en plante som heter Oljedodre, Camelina sativa, som visstnok skal kunne vokse vilt i Norge. Det har blitt gjort noen forsøk på å dyrke den også de siste årene, men jeg har ikke funnet noen resultater på disse. Oljen fra oljedodre er sunnere enn selv rapsolje! http://forskning.no/mat-og-helse-plante ... r-god-olje

Ellers så har vi jo hasselnøtter. Men så er det å finne sorter som gir god avling da. Mine spede forsøk på å høste(egt bare plukke tilfeldig fra viltvoksende på tur), har ikke vært så gode. Nøttene får relativt tidlig bra utvendig størrelse, men kjernen som jo er det interessante, vokser seg stor senere. Og da får man nok konkurranse av f.eks. ekorn som er raskt på pletten når det er noe å hente…. Men bor man i nærheten av større forekomster av hassel, er det nok en ide å følge med litt.

Mange tenker selvfølgelig på solsikker, og jeg vurderer å prøve meg på det. Men så er det å finne frø på de sortene som dyrkes for oljen sin del da. Det har jeg så langt ikke klart, men jeg har ikke prøvd hardt nok sikkert. Det skal visstnok være sorter med nærmest sorte frø som har høyt nok fettinnhold til at det svarer seg.

Det er også et annet poeng med solsikker: De er flinke til å ta til seg tungmetaller, kadmium for å være mer presis, fra jorden de vokser i. På raffinert solsikkeolje skal ikke dette være noe problem, kadmium kan fjernes. Men jeg er mer usikker på hjemmelaget solsikkeolje. Men med de mengdene det i praksis er mulig å dyrke og konsumere selv, vil dette neppe være noe stort problem. Med mindre jorden din er spesielt forurenset da.

Så har jeg sett at tistelolje dukker opp i disse oversiktene over røykpunkt for oljer. Kanskje kan det være noen viltvoksende sorter som har høy nok fettprosent? Men det å høste viltvoksende frø av den sorter må være svært arbeidskrevende i forhold til utbyttet. Tenk dere hvor lang tid det vil ta å samle inne en kg tistelfrø. Og så blir det bare kanskje toppen 3-4 dl olje av det.

Hva mer har vi, noen som har ideer?

Topp

Innleggets emne: Re: Norske oljefrø
InnleggSkrevet: 27 Feb 2015, 21:19 
Avlogget
Brukerens avatar

hva med groblad? Frøene inneholder såvidt jeg vet opptil 30% proteiner.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 11:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Groblad var et interessant forslag og jeg har prøvd å gjøre litt research. Jeg fant bare en kilde angående fettinnhold. Denne anga fettinnhold i frøene til 14% og proteininnhold tett opp til tretti prosent, nærmere bestemt 26,2%. Som vanlig er for plantefett var innholdet for det mest umettet og av essensielle fettsyrer hovedsakelig omega 6, ikke omega 3. Det er en ulempe i forhold til raps som har sjeldent høy andel omega 3.

Det jeg er usikker på er om 14 prosent fett er for lite for den oljepressen jeg har. Piteba selv opplyser at frø bør ha et fettinnhold over 25 prosent. Om det betyr null olje fra frø med 14 prosent, eller bare at kun en mindre andel av de 14 prosentene lar seg presse ut, er jeg usikker på. Jeg tror bare praktiske forsøk vil vise det.

Men det som kanskje blir det største problemet er å få samlet inn disse frøene. Flere steder ble det kommentert at frøene kunne spises, men at det var en kjedelig og tidkrevende oppgave å samle dem inn. Så (arbeids-)økonomisk sett, kan dette bli en svært kostbar olje.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 14:22 
Avlogget
Brukerens avatar

hm..hva med eikenøtter? de er jo bitre, men det skal kunne gå an å varmebehandle dem for å fjerne bitterstoffer.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015, 08:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, kanskje eikenøtter kunne være noe. Fettinnholdet er bortimot 24 prosent, så det nærmer seg minimumsnivået til Piteba. Det store spørsmålet er bitterstoffene. Vil det være mulig å fjerne disse på en effektiv måte slik at det passerer smakstesten? Bitterstoffene må være vannløselige i og med at utvanning er en av metodene for å fjerne dem. Dermed er det jo en mulighet for at oljen vil være betydelig mindre bitter. Den andre metoden for å fjerne bitterstoffer er oppvarming. Og selv om dette dreier seg om kaldpressing, så gjør trykket som skal til for å få ut oljen at det blir en temperaturstigning (selv uten bruk av oljelampe om det hadde vært mulig). Jeg heller til at oljen bare vil egne seg til å behandle treverk, men det er jo også noe man vil ha bruk for.

Ellers har eikenøtter inngått i kosten her i landet tidligere:
Sitat:
Bruksområder i mat og drikke:
Sommereik (Quercus robur)

Eikenøtter inneholder mye tanniner og er svært bitre.
De er imidlertid næringsrike og inneholder mye stivelse. Eikenøttene kan spises grønne innen de får skall, og smaken er da mindre besk enn når de er modne. Næringsinnholdet er imidlertid bedre i modne nøtter. Eikenøtter blir ikke lengre benyttet som menneskeføde, men er å betrakte som nødmat.

For våre forfedre var eikenøtter trolig et viktig næringsmiddel, og det er funnet eikenøtter på steinalderboplasser [2].

Eikenøtter har først og fremst blitt benyttet til mel og meldrøying. Av melet kan man lagde kaker og grøt, gjerne blandet med søte bær. Ristende eikenøtter har også vært brukt som kaffeerstatning.

Eikenøtter må behandles før de kan spises, og de beske garvestoffene må fjernes. Dette kan gjøres ved å riste nøttene, eller og legge dem i vann slik at garvestffene utvannes. Ved risting plaseres hele eikenøtter med skall i glørne av et bål eller i en stekeovn på 175 °C i ca. 15 minutter, til skallet er brunkullet. Skallet fjernes, og nøttene kan brukes hele eller malte. For og vaske ut garvestoffene plasseres hele avskallede eller malte eikenøtter i kaldt vann. La eikenæøttene stå i minst noen dager, og bytt vannet jevnlig. Utvanningen kan også gjøres raskere hvis man koker nøttene, vannet må da byttes flere ganger til det ikke lengre smaker beskt. Hvis man skal koke eikenøtter, er det best å hakke dem opp først [1]. http://nyttevekster.wikidot.com/eik-sommer-vinter

Og så er det vel på sin plass med en advarsel:
Sitat:
Advarsler:

Giftinformasjonen skriver følgende om eik:

Nøtter fra eiketreet (Quercus) inneholder irriterende forbindelser.

Symptomer:
Eikenøtter inneholder irriterende forbindelser. Symptomer som kan oppstå dersom barnet ditt har spist eikenøtter er magesmerter, kvalme, oppkast og/eller forstoppelse.

Førstehjelp når barnet har spist eikenøtter:
Fjern eventuelle rester fra barnets munn. Gi deretter barnet noe å drikke.
Ta kontakt med Giftinformasjonen dersom barnet ditt har spist mer 5-10 eikenøtter.

NB! Enkelte av plantene som nevnes på http://nyttevekster.wikidot.com er giftige uten forbehandling, eller det er bare enkelte plantedeler som er spiselige mens andre deler kan være giftige. Spis eller bruk derfor aldri en plante uten først å ha kontrollert hvilke deler som kan brukes og hvordan. Dette er en side hvor mange kan bidra, og ikke alle artene er like utfyllende beskrevet, informasjonen kan derfor noen steder være mangelfull. Ikke bruk planter, alger, sopp eller lav til mat med mindre du er 100% sikker på bruken av arten. http://nyttevekster.wikidot.com/eik-sommer-vinter

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 15:56 
Avlogget

Enkelte steder i Norge kan man dyrke jordmandel. Det er en liten knoll som smaker litt nøtteaktig. Du kan presse ut litt olje av de, men jeg ville nok heller brukt de i panna for å få "stekeolje". Etpar knoller er nok i en ganske stor jernpanne. Veldig gode som snacks, og det samme er jo kjernene på solsikker,greskar og melon :-)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

noen som vet hvor man kan få kjøpt solsikker egnet for å få frø (vil dyrke til hønene)? de fleste jeg har sett er jo for prydbruk.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 06:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
noen som vet hvor man kan få kjøpt solsikker egnet for å få frø (vil dyrke til hønene)? de fleste jeg har sett er jo for prydbruk.
Da vil jeg henge meg på Draugjeger her og spørre om noen vet hvor man får tak i oljevarianten av solsikke. Den skal ha meget mørke, nærmest svarte frø. Ja, og så er det et poeng at de produserer godt også i vårt klima.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2015, 22:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Apropos oljepressing, så vil du jo kunne presse av både hassel og valnøtt, om du får stor avling, da...

om noen ser valnøttrær til salgs noe sted, rop ut.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: