Som en oppfølging av tråden
Hjemmepresset matolje - Hjemmelaget mandelolje tenkte jeg det kunne være interessant å se på hva vi har av norske råvarer til matoljeproduksjon. (Jeg tror noen spurte om det et eller annet sted også.)
Hva finnes? Det dyrkes en del raps og ryps i Norge. Den som gir best avling av disse er høstraps som kan gi over 400 kg per mål, altså 400 gram per kvadratmeter. De andre til dels vesentlig mindre. Størrelsen på avling daler i denne rekkefølgen: Høstraps, høstryps, vårraps og vårryps. Men høstrapsen trenger meget gode vekstforhold og en mild vinter. Så å dyrke høstraps er en risikosport på et vis. Ja, og så er den sykdomsutsatt uten at jeg kan noe om det. Vekstskiftet bør derfor være hvert fjerde+ år.
Men det finnes en plante som heter Oljedodre, Camelina sativa, som visstnok skal kunne vokse vilt i Norge. Det har blitt gjort noen forsøk på å dyrke den også de siste årene, men jeg har ikke funnet noen resultater på disse. Oljen fra oljedodre er sunnere enn selv rapsolje!
http://forskning.no/mat-og-helse-plante ... r-god-oljeEllers så har vi jo hasselnøtter. Men så er det å finne sorter som gir god avling da. Mine spede forsøk på å høste(egt bare plukke tilfeldig fra viltvoksende på tur), har ikke vært så gode. Nøttene får relativt tidlig bra utvendig størrelse, men kjernen som jo er det interessante, vokser seg stor senere. Og da får man nok konkurranse av f.eks. ekorn som er raskt på pletten når det er noe å hente…. Men bor man i nærheten av større forekomster av hassel, er det nok en ide å følge med litt.
Mange tenker selvfølgelig på solsikker, og jeg vurderer å prøve meg på det. Men så er det å finne frø på de sortene som dyrkes for oljen sin del da. Det har jeg så langt ikke klart, men jeg har ikke prøvd hardt nok sikkert. Det skal visstnok være sorter med nærmest sorte frø som har høyt nok fettinnhold til at det svarer seg.
Det er også et annet poeng med solsikker: De er flinke til å ta til seg tungmetaller, kadmium for å være mer presis, fra jorden de vokser i. På raffinert solsikkeolje skal ikke dette være noe problem, kadmium kan fjernes. Men jeg er mer usikker på hjemmelaget solsikkeolje. Men med de mengdene det i praksis er mulig å dyrke og konsumere selv, vil dette neppe være noe stort problem. Med mindre jorden din er spesielt forurenset da.
Så har jeg sett at tistelolje dukker opp i disse oversiktene over røykpunkt for oljer. Kanskje kan det være noen viltvoksende sorter som har høy nok fettprosent? Men det å høste viltvoksende frø av den sorter må være svært arbeidskrevende i forhold til utbyttet. Tenk dere hvor lang tid det vil ta å samle inne en kg tistelfrø. Og så blir det bare kanskje toppen 3-4 dl olje av det.
Hva mer har vi, noen som har ideer?