Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 29 Mai 2020, 01:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Å dyrke din egen mat.
InnleggSkrevet: 06 Jan 2020, 01:27 
Avlogget

Er det mange her som ser på å dyrke egen mat som del av en nødvendig beredskap?

Eller er de fleste der at de tenker å hiver børsa på ryggen og drar til skogs? :geek:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2020, 16:24 
Avlogget

Hei !
Jeg ser på dyrking av grønnsaker , potet og frukt, bær som en vikitig sak. Har ikke hatt så mye grønnsaker og poteter men startet i fjor med økt innsats. På bær og fruktfronten ligger jeg bra an med noen frukttrær i god bæringsdyktig alder samt en del ganske nyplantet.
Til våren er planen betydelig mer potet og rotgrønnsaker. Sitter I disse tider å leter etter gode potetsorter. Må også finne gode gulrot og kålrotsorter samt løk.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2020, 11:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Har kjøkkenhage for gøy. Men kjenner likevel på at urmennesket i meg stortrives hver gang jeg høster inn nok til at jeg ikke må kjøpe det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2020, 15:29 
Avlogget

Å satse på å dra til skogs med børsa er kanskje en smule romantisk? Grunneierne passer på elgen sin og holder nøye oppsyn med hvem som beveger seg i reviret deres.
Hvis du er ikke tilhører tredjegenerasjon på jaktlaget, ligger du j----- tynt an hvis du blir observert med våpen ute i terrenget deres, enten det er krig eller ikke.
Her på bygda er ikke skogen ødemark. De lokale jegerne kjenner den som sin egen bukselomme og vet nøyaktig hvor du kommer til å gjemme deg.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020, 00:26 
Avlogget

Mitt fokus er å dyrke så mye mat jeg kan. :)
De siste årene er jeg blitt ganske så selvberget på grønt og frukt som trives i vårt klima.
Jeg høster faktisk mat hver måned. Ute altså. Det er veldig mye som går an om en bare prøver.

Den store mangelen blir selvsagt proteinrik mat. :geek:
Jeg sliter med å få dem til å gro. Det er bare jærerter og favabønner jeg lykkes skikkelig med.
Så om en tenker selvberging på alt kommer jeg til å sulte.
Som nevnt over her så kommer nok grunneigerene til å verne sine områder. Og ingen kan vel klandre dem i det. ;)

Men jeg har et stort nettverk. :mrgreen:
Og allerede nå bytter jeg grønnsakene mine med fangsten til lokale fiskere og jegere.
Å skape et nettverk i gode dager tror jeg vil være viktig for å kunne overleve om tilførselen av mat i butikkene skulle bli små, eller i verste fall utebli.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020, 08:46 
Avlogget

Ja ditt siste avsnitt tror jeg blir det som blir veldig viktig. Tilbake til naturalhusholdningprinsippet og byttehandel. Alle kan ikke greie alt men de fleste har sin nisje de er gode I. Dette ble solid praktisert under andre verdenskrig og folk I østblokklandene under den kalde krigen forsto disse prinsippene.
Og som du skriver et nettverk av mennesker man kan stole på. Bedre enn gull.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020, 12:05 
Avlogget

Og da blir vel neste spørsmål: Hva vil fungere best som hard cash i et byttesamfunn?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020, 21:49 
Avlogget

Det beste hard cash blir vel det alle andre har lite av .

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2020, 03:17 
Avlogget

Vær obs på at det kan være farlig å drive byttehandel i et samfunn i kaos. Byttevarer bør være noe som er lett ,billig i dag, og værdifullt i en vanskelig situasjon fordi de er vanskelige å lage når samfunnet ikke fungerer. Salt og ammunisjon skulle passe inn her.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support