Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Okt 2018, 12:10

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Å dyrke din egen mat.
InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 19:49 
Avlogget
Brukerens avatar

aller først: hva slags jord har du? hva har den vært brukt til før?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 20:53 
Avlogget

Pr i dag er det flerårig gress, 3år siden siste pløying. Påført kufrau og slås 3 ganger i året.
Akkurat typen gress vet jeg ikke.
Aldri vært korn eller potet "i manns minne"..
Går kviger å driter på den ene delen.. :P
Så jeg vil tro at noen rader poteter og jordbær skal være god knall...

Ellers noen blomsterbed, det med mest sol&varme har jeg hatt jordbær i, men Ugresset har tatt overhånd de siste årene. :oops:

Tenker i første omgang om det er noe jeg kan starte med inne i vinter, gjerne som kan ut til våren?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 21:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Hmm...okei, aller enkleste måte.
1. Få tak i et lass med aviser.
2. Legg avisene utover bakken i en passelig tjukt lag (4-5 ark, men gjerne mer.)
3. Vann avisene godt.
4. Riv et lite hull i avisene og putt en velgrodd settepotet innunder.
5. Strø høy over.
6. Husk å vanne av og til.
7. Avhengig av hvilken sort du har satt, ta dem opp når det passer.

Dette er ganske kjappe greier.

Samme metode funker på jordbær. Legg gjerne gressklipp på når du klipper plenen.

Lykke til! :D

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 21:24 
Avlogget

Frøken skrev:

Har lest at hvitløk bør settes på høsten, noen av dere som gjør det? Har mislykkes fullstendig med hvitløken i år så må lage en ny taktikk til neste plantesesong.

Ja Høsten er den perfekte tiden for å sette hvitløk :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2014, 20:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Har et spørsmål angående korn, sikkert et dumt et. Men er det frø i korn som en kan så om igjen? Tenker bare på det at man ikke må være avhengig av å kjøpe frø vær sesong.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2014, 07:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:
Har et spørsmål angående korn, sikkert et dumt et. Men er det frø i korn som en kan så om igjen? Tenker bare på det at man ikke må være avhengig av å kjøpe frø vær sesong.
Korn ER frø. I hvor stor grad de spirer kommer an på hvordan de er behandlet etter at de ble høstet og hvor lenge de har blitt lagret. Det er en myte at korn funnet i pyramidene spirte etter tusenvis av år.

Men en ting er om noe spirer, noe helt annet om du klarer å få det til å gi nye modne korn der du bor. For det første ligger Norge på nordgrensen for hvor det er mulig å dyrke korn og bare i de gunstige strøkene av landet får en modent korn i løpet av en normalsesong. Og for det andre er det kornet du kjøper tilpasset de lokale vekstforholdene der det ble dyrket. Dersom du for eksempel kjøper en pose hele korn i en helsekostforretning, så kan det hende det kornet er dyrket i langt varmere strøk enn Norge og dermed mer varmekjært enn det kornet våre bønder dyrker.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2014, 09:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Må det lagres tørt da?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2014, 14:12 
Avlogget

Alle frø og korn må lagres mørkt og tørt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2014, 22:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk :) Vi har en langtidsplan om å bli veldig selvforsynte, om en del år. Planen er å få satt opp de to gjennstående av tre støler, få noen dyr og begynne å dyrke opp igjen. Derfor hadde det hvert artig å dyrke nok til å ha til et år, pluss nok til neste avling.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 18:36 
Avlogget

Jeg er helt uerfaren med kjøkkenhage. For å ha grønnsaker året rundt kan man ikke bare ha grønnsakshagen innendørs? Hva med et minidrivhus i flere etasjer som man bare plasserer inne? Hva er problemet med det? Er det ikke nok sollys? Kan man ha kunstig lys om vinteren kanskje? Er det plassmangel som gjør at folk ikke har tenkt på dette?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2014, 21:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Kløverdame skrev:
Jeg er helt uerfaren med kjøkkenhage. For å ha grønnsaker året rundt kan man ikke bare ha grønnsakshagen innendørs? Hva med et minidrivhus i flere etasjer som man bare plasserer inne? Hva er problemet med det? Er det ikke nok sollys? Kan man ha kunstig lys om vinteren kanskje? Er det plassmangel som gjør at folk ikke har tenkt på dette?
Vi har faktisk hatt en variant av dette oppe til diskusjon i en gammel og glemt post. Sjekk denne: Dyrke grønnsaker på kjøkkenet Og vekk den gjerne til live om det er noe du lurer på etter å ha lest den.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 00:16 
Avlogget

Ka drivhus bruker dere som har det?
I fjord bygget eg meg et i plast, det holder enormt dårlig på varmen, kan ikkje sette noe ut der før nermere mai/juni. Og det holder svært dårlig på temraturen på kvelden/natten. Og ønsker meg et drivhus på vel 10m2. Vudere å bygge ett, men det vil koste mer enn det smaker vil eg tro.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 12:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Det veksthuset du beskriver er et kaldhus uten isolasjon. Det holder antakelig dårligere på varmen enn en drivbenk eller plasttunell fordi overflaten er så stor i forhold til det som er i stand til å magasinere varme inni. Slike er utmerket til å få en liten tjuvstart på slikt som tåler kalde netter. De blir betydelig varmere enn omgivelsene på dagen, spesielt med litt sol. Men problemet er som du skriver at de holder svært dårlig på varmen på kveld og natt. Temperaturen inni følger da temperaturen ute med en liten tidsforskyvning. Kanskje en liten time eller to?

Med kaldhus bygget med isolerende plater blir det bedre, dvs denne tidsforskyvningen blir lengre. Men det som begrenser bruken er fortsatt hvor godt plantene dine tåler kulde. For kommer det frostnetter etter at huset er tatt i bruk, kan du regne med at det blir skikkelig kaldt inni også. Ut over sommeren holder de antakelig noen få grader høyere temperatur på natten enn ute. Det kan være det som gjør forskjellen på en grei tomatavling og skrantende planter med noen stakkarslige grønne saker langt ut i september for eksempel. (Om du venter lenge nok med å sette dem ut vel å merke.) Men skal du virkelig få gode avlinger av slikt som ikke tåler kalde netter, holder ikke dette.

For å få opp spesielt nattetemperaturen og evt kunne strekke sesongen i for og bakkant når også dagen er for kald, må det aktiv varme til. Selv har jeg bare brukt elektrisitet, men med dagens strømpriser kan det bli dyrt i forhold til det man får igjen for det. Men om man betrakter dette som en hobby, ikke matauk, så er ikke alltid penger noe problem. Det finnes mange dyrere hobbyer enn oppvarmede veksthus. Mange bruker også parafin eller gass. Når jeg får somlet meg til å bygge et nytt veksthus her jeg bor nå, vurderer jeg varmepumpe og en liten vedfyrt løsning for strømløse forhold. Jeg ønsker å bygge noe som er en dyr hobby i gode tider, men som kan omgjøres til noe mer "prepperaktig" i trange tider. Altså noe som kan forsvares økonomiske og i form av arbeidsinnsats og ressurser ellers. (Det å mate en vedovn for å holde huset frostfritt, kan nok bli nokså arbeidsintensivt, både selve fyringen og det å skaffe ved til veie.)

I tillegg er det viktig å gjøre maksimalt for å magasinere varme fra dagen. Stein, betong, vanndunker og lignende magasinerer mye varme som det gir fra seg når solen går ned. Det å redusere varmetapet er også viktig. God isolasjon er alfa og omega. Det går også an å kombinere ved å bygge inntil en vegg eller mur, delvis grave ned eller inn i terrenget o.l. Men det vil selvsagt stjele en del lys. Jeg vil også anbefale å lage et skikkelig gulv. Ikke bare magasinerer et støpt gulv mye varme, det er også lettere å rengjøre. Får du sykdom/skadedyr er det mye lettere å bli kvitt dette om gulvet er lett å rengjøre.

Det finnes egne formler for å regne ut varmebehovet ved gitte utetemperaturer og ønskede innetemperaturer ut i fra overflate og hvor godt vegger og tak isolerer. I farten har jeg ingen link. Men med slike utregninger kan man finne ut hva det egentlig vil koste å varme opp et gitt veksthus.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 21:49 
Avlogget

I år har jeg virkelig tøyd vekstsesongen.

Istedet for å ta opp alle grønnsakene i høst ville jeg finne ut hvordan de ble hvis jeg høstet direkte fra hagen.
Så gjennom hele høsten og frem til jul. har jeg høstet rotvekster, grønnkål,purre og løkvekster.

Først nå har vi hatt snø og kuldegrader, så spenningen var stor da jeg var ute idag og høstet gulrot,purre,kålrot og grønnkål til årets første grønnsaksuppe.

Alt over jorda, utenom grønnkålen, så litt pjusk ut.
Mens alt under jorda var helt nydelig. Grønnkålen var faktisk bedre etter frosten, enn før.
Så alle ti rundt bordet ble mette, og jeg var kjempefornøyd, ....og ganske gira :lol:

Nå er det snart tomt i hagen, men til neste år vil jeg ha enda mer som skal stå utover høsten og vinteren.

Kan det være at de milde vintrene her på vestlandet bare ødelegger de høsta grønnsakene??
Selv om jeg har en ordentlig jordkjeller, syntes jeg likevel at det aldri blir kaldt nok der lenger. Spesielt gulrota tapte seg fort i fjor vinter. Men da var det en ekstrem mild vinter her.

Syntes hvertfall eksperimentet mitt gav mersmak.
Mindre arbeid med høsting, og bedre, friske grønnsaker som bare står i jorda er nesten for godt til å være sant.
Jeg skal vente med å høste resten av rotvekstene til etter neste frost (om vi får) for da å sjekke kvaliteten.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2015, 22:04 
Avlogget

er det noen som har prøvd noe som minner om en mix av drivhus og jordskip??
ser for meg at det kan være interessant i sørlendte områder med skråtomt.
(standard norsk fjordtomt) :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support