Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 11:40

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Å dyrke din egen mat.
InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 20:01 
Avlogget
Brukerens avatar

har høstet to sorter bønner og erter. neste år dropper vi en bønnesort og går kun for brekkbønner. enorm avling til bare å være tre planter.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2013, 11:00 
Avlogget

http://milwaukee.uwex.edu/files/2010/05 ... aleWSU.pdf

Gratis PDF fil om å dyrke i halmballer. Kan gjøres så og si over alt.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Sep 2013, 23:40 
Avlogget

Bør det ikke være løse halmballer?

En annen ting annen kan bruke halmballer til er å fjerne "grønske" og andre algevekster fra vassdrag, og innsjøer.
Man plasserer ut disse med jevne mellomrom.
Mikrober som dannes i halmballene gjør at alger ikke vil trives på naturlig vis.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 18:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Frosten har kommet, og tomatkjøkkenhagen er evakuert innendørs. Tre av de tolv pottene fikk en verdig avskjed etter sommeren, men de resterende ti var fulle av grønne tomater jeg gjerne ville spise røde, så de ble tatt inn og puttet i vinduskarmer rundt om i huset. Jeg vanner dem med varmt vann og uka de har stått inne har de allerede gitt avkastning med seks nye fullmodne tomater som ellers måtte brukes grønne.(for å legge dem på kjøkkenbenken for modning funker bare om de er nesten ferdige; ikke når de er små og knallgrønne.) Persillen og gressløken har også kommet inn; og den overvintret vellykket ifjor vinter. Jeg er spent på å se hvor lenge tomatene klarer seg inne, og om hvor lenge de vil fortsette å produsere. Noen andre som har erfaring med dette eller innomhus overvintring av andre planter?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 20:57 
Avlogget

Frøken:
Står tomatplantene dine i drivhus eller ute i det fri?
Jeg har så lyst til å prøve, men har ikke drivhus.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 07:51 
Avlogget
Brukerens avatar

De stod ute i det fri; satt dem fra frø inne i våres, plantet dem ut i mai og så har de stått ute hele sommeren. Har dem i potter så jeg kan regulere for best mulig solforhold på eiendommen og ta dem under tak ved ekstremvær. Jeg har ikke drivhus; har rett og slett bare satt dem inne i vinduskarmene/oppå bord inntill vinduskarmene. Luftfuktigheten gikk noe opp men kombinert med vedfyring ble det perfekt. Enda er det nokså stabilt, men jeg tenker jeg må gjøre noe når temperaturen synker mer; bare soverom og bad har gjevn varme og begge rom har elendige mulighet for å sette ting i vinduene. Som en kamerat kommenterte: "Det er jo som å ha potteplanter; bare du eter av dem."

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 10:48 
Avlogget

Jeg også har hatt stor lykke med å dyrke tomater og agurker inne på kjøkkenet. Javel, litt lite utsyn etterhvert, men det kan jeg leve med. Jeg har forsåvidt fått både agurker og tomater ute i det fri, dog er både plante og frukt små og blir ikke alltid modne. Kaldbenk kan hjelpe, og du kan også bygge et drivhus for svært lite. Jeg husker ikke direkte link til hvem som har satt det ut, men du kan prøve grow food not lawns på facebook, eller facebook siden til easyprepper.com. Jeg er sikker på at jeg fant flere alternativer på sistnevnte. Lykke til med tomatdyrkingen i hvertfall! :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 22:05 
Avlogget

Frøken:
Takk for svar :)
Det der høres jo alle tiders ut. :)
Neste vår blir det sådd tomatfrø her i heimen. Jeg var sikker på at de måtte være i drivhus her i vårt klima.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 22:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk Frøyatro; godt å høre at det kan fungere! Hvor lenge overlevde plantene inne? Overvintret dem?
Og det blir nok drivhus etterhvert, må bare finne en god løsning i forbindelse med frost!

Tausa: Helt klart! Man må vente en stund på dem og det er viktig at de står på den medt solfylte plassen du har tilgjengelig; men jeg har ikke kjøpt tomater på måndesvis:-)
Jeg vil btw advare mot Marmande -busktomat typen fra Runåbergs; har ikke fått en eneste tomat som ikke har råtnet på planten! Og jeg har hatt seks planter av dem; som alle har feilet. Sub-arctic plenty derimot har gitt kjempeavkastning!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 22:48 
Avlogget

Frøken:
Igjen: tusen takk for svar. Skal skrive det meg på minne at jeg må sjekke ut frøsortene jeg skal velge.
Ingenting er som å slippe å gjøre alle tabbene selv-

Synes det er helt nydelig og surfe på første klasse og få høre om andres erfaringer på godt og vondt,- slik at jeg kan velge en anna løsning (forhåpentlig bedre)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 10:14 
Avlogget

Frøken skrev:
Takk Frøyatro; godt å høre at det kan fungere! Hvor lenge overlevde plantene inne? Overvintret dem?
Og det blir nok drivhus etterhvert, må bare finne en god løsning i forbindelse med frost!

Dem overvintrer ikke hos meg nei. Er ikke tomater og agurker ettårige uansett? Litt vær avhengig vil jeg tro, men agurkplanten min hadde ikke dødd enda i tidlig september, og i det siste har jeg ikke sett etter den. Ikke så mye og se akkurat... Agurker dyrkes forresten kommersielt ute her i Norge, så det er absolutt mulig. Tomater har jeg stort sett bare hørt om at blir dyrket i drivhus, men såes plantene inne og du planter ut småplanter når frostfaren er over og du velger et solrikt og lunt sted vil du få både tomater og agurker. Kaldbenk kan være et stort pluss her også, og drivhus fungerer godt. Isolerer du drivhuset bra nok, burde ikke en enkelt frostnatt ødelegge plantene. Oppvarming eller bare å sette en vannbøtte i drivhuset bør hjelpe på i så fall.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 13:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro: Jeg måtte dobbelskjekke for jeg var litt i tvil, men joda; tomater er flerårige(prennials). Det er bare det at de ikke tåler frost, så de funker ikke som flerårige i vårt klima.(samme som potet, egentlig.) Men de har en periode med "dvale" om vinteren der de produserer mindre/ikke produserer. Leser flere eksempler på folk som har vellykket overvintret dem og hatt god suksess med å plante den ut igjen neste sommer. Jeg vet ikke om jeg får gjort det, både fordi endel av plantene allerede begynner å se stusselige ut og fordi jeg har ekstremt begrenset med frostfrie rom om vinteren. Men jeg vanner dem nå med varmtvann og håper på det beste, får ihvertfall masse flere røde tomater på denne måten!
Vanne med varmtvann er forresten et bra tips til juletrær; de snøss nye mindre og setter granskudd; et godt tegn for det nye året og selvfølgelig flott til granskudd -te og sirup:)

Har hatt jordbær i potter siden midtsonmer fordi bedet de bodde i ble "lagt ned" pga ubruklige solforhold. Leste igår at de må stå inne for å tåle vinteren når de er i potter, og det er helt uaktuelt så da plantet jeg dem tilbake i et annet bed. Jordbær har klart seg helt fint gjennom vinteren i bakken her før, så det satser jeg på de gjør nå også.
Har lest at hvitløk bør settes på høsten, noen av dere som gjør det? Har mislykkes fullstendig med hvitløken i år så må lage en ny taktikk til neste plantesesong.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Kom over en fin link jeg måtte dele. Det står om dyrking av grønnsaker på vinterstid (I Kanada men det er sånn noenlunde likt Norsk klima i det landet ;) )

http://www.greenhousecanada.com/index.p ... Itemid=153

Små utdrag: "The list of cold-hardy vegetables includes the familiar – spinach, chard, carrots, scallions – and the novel – mâche, claytonia, minutina and arugula. To date there are some 30 different vegetables...."

"The success of our cold houses seems unlikely in our Zone 5 Maine winters where temperatures can drop to –20°F (–29°C). But our growing system works because we have learned to augment the climate-tempering effect of the cold house itself by adding a second layer of protection. We place floating row-cover material over the crops inside the greenhouse to create a twice-tempered climate. "

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 14:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Forøvrig kan det nevnes at tomater modner fortere i kontakt med epler, da epler utsondrer etylengass som setter fart på tomatene.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 15:43 
Avlogget

Har så lyst til å prøve meg på så dyrke, prøve i det små først...

Har 4 mål med dyrket jord som jeg leier ut pr i dag som jeg fint kan ta tilbake å bruke til poteter ol, + resten av eiendomen..
Kan sette opp drivhus, har kompost, og planer om å samle regnvann...

Har kjeller som er frostfri vinterstid, lurer på om lysrør kan være aktuelt. til vintersdyrking? +8gader og UV/fullfarge lysrør på det kaldeste.

Men.. Hvor begynner jeg?
Hva er så hardfør at selv jeg klarer å bringe det til live, og som gir en god nok avkastning at det er verd det?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support