Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Des 2018, 16:56

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Å dyrke din egen mat.
InnleggSkrevet: 09 Mar 2012, 17:52 
Avlogget

For å dyrke en kjøkkenhage trengs år med erfaring og arbeid. Tro ikke at du bare kan kaste ut frø og få mat igjen! Jeg brukte fire år på å få brukbare avlinger fra min egen kjøkkenhage, og jeg hadde nokså brukbar matjord.

Først og fremst bør det være god matjord, men det finnes vekster som trives i magrere jordsmål også. Et tegn på fruktbar matjord er brennesle, der den vokser er det god jord. spavend kjøkkenhagen, få ut ugressrøttene du finner, og gjødsle. Tenk på hva slags gjødsel du bruker, det er stor forskjell på geit og menneske for eksempel. Om du ikke har dyr, og kvier deg for og bruke din egen gjødsel finnes det planter som gir god gjødsel. Jeg bruker og ha brennesle og valurt i en gammel plasttønne og lar dette stå ca to uker. Du kan bruke eggeskall på samme måte.

For det andre kan det være lurt og forkultivere plantene. Plant frø inne i veksthus, og plant ut unge planter. Da har plantene et forsprang på ugraset. Plant alt i rader, da kan du bruke ugressharve for å luke vekk det verste, sparer tid og arbeid.
Tenk nå på hva slags planter du vil ha, og hva du bør ha, og hva du kan ha. På grunn av jordsmonn og klima er det ikke alle planter som vokser like godt, det kan hende du er nødt til og kutte ut noen planter til fordel for andre. Men det er enkelte planter som er greit og ha, Spinat eller Mangold (husker ikke hva Mangold er på norsk) er sunne, neper har blitt dyrket siden vikingenes tidsalder, mens agurk er et rent luksusprodukt mener jeg.

Potet tar jeg med som et eget kapittel fordi det er så viktig. Den er en glimrende vitaminkilde, og er allsidig. Start med å la poteten sette groer før du planter den ut. Dette er små utvekster på poteten som er det som blir røtter og slikt senere, og da går det fortere når du planter ut. Plant i rader, og husk på å hyppe poteten. Hyppe vil si at du tilfører et ekstra lag jord etterhvert som poteten vokser, ellers får den sollys på seg, blir grønn og uspiselig. Det beste redskapet er et potetgrev, det bruker du når du lager radene uansett.

Korn har jeg omtrent ingen erfaring med, bortsett fra at jeg vet at om du planter et korn kan det potensielt bli fire aks ut av dette ene kornet.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Å dyrke din egen mat.
InnleggSkrevet: 11 Mar 2012, 00:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Nyttig info Frøyatro!

Jeg kan også anbefale spirer som er fulle av vitaminer og mineraler. Disse spises i tillegg til den normale kosten.
Spirene dyrkes i en spirepose, spireglass eller spireboks. Trenger kun å skylles i vann med jevne mellomrom og det tar ikke mange dagene før de er klar til å spises.

For mere info:
http://mjuuugly.blogg.no/spirer.html
http://veg-veg.no/rawfood/slik_spirer_du

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 22:45 
Avlogget

Jordforbedring:

For å få god avling kreves det en hel del forarbeid. Det første du bør gjøre er å sørge for god matjord. Det enkelste er å la dyrene dine gå på det området du bruker som kjøkkenhage om høsten og vinteren. Særlig høns og griser vil gjøre underverker med å rote rundt i jorden og tilføre gjødsel.

Kompostbingen er også et nyttig verktøy. Du kan bygge deg en binge, eller kjøpe ferdig, eller bare la alt ligge på bakken. Bygg opp lagvis med møkk og plantemateriale, og vend alt sammen en gang i blant. Om du har høns kan de gjerne få rote rundt der.

Dyrk poteter, Bønner eller kløver for å tilføre næring til jorden. Spre dødt løv og/eller bregner over kjøkkenhagen om høsten, eller hva slags planter for den saks skyld. Om sommeren bruker jeg ofte å vanne med neslevann mellom radene.

Drener jorden! Det letteste vil være en åpen dreneringsgrøft. Om du har råd, kan du gjerne fylle pukk i grøften, det letter vedlikeholdet. Du kan også grave ned rør selvsagt, men de er vanskelige og vedlikeholde da du gjerne må grave opp igjen hele sulamitten etter noen år.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Apr 2012, 23:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Vedr. kompost. Det skilles mellom kald- og varmkompost. Den sistnevnte er til kompostering av matrester, dvs slikt med høyt proteininnhold. Mange kommuner gir fratrekk i renovasjonsavgiften og sterkt redusert pris på kompostbinge til dem som vil drive med varmkompostering av matavfall. De krever gjerne kurs først og årlig kontroll for å se at man behersker metoden. En skikkelig vinn-vinn situasjon. Lavere utgifter OG gratis kompost! :D

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2012, 22:23 
Avlogget

Takker for svært fornuftig og godt innlegg Frøyatro! Har lite å tilføye til det du har skrevet, annet enn å oppfordre til å bygge opp frøbanker. Slik ting er nå kan man kjøpe frø, for en slik og ingenting. Tror Kiwi tar 11kr pakka. Om det kommer en dag hvor frøkjøp vansklig lar seg realisere, så er det greit å ha noen selv. Det lar seg gjøre om man ikke høster enkelte planter, men lar de frø seg. Man kan da høste frøene og ha de til neste år. Prøveplanter selv høstede frø for å se at de spirer, på den måten kan man også bygge en bank, med mange ulike generasjoner man vet har spiringspotensial. Man kan forøvrig aldri få for mange frø (eller våpen), da frøspirer i seg selv kan benyttes som svært næringsrik føde.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2012, 05:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Men hold dere langt unna F1-hybrider dersom dere har tenkt å ta vare på frøene.

F1-hybrider er "barn" av foreldre med forskjellige egenskaper. Og disse egenskapene er IKKE nødvendigvis at de selv er bærer mye og god avling, men at avkommet deres i første generasjon gjør det. Planter i "barnebarn-generasjonen" kan bli hva som helst. Og størstedelen med dårligere egenskaper enn generasjonen før.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2012, 17:28 
Avlogget

Et lager av frø er absolutt ingen dum ide nei! Godt forslag, som jeg glemte og skrive om. Jeg har en blanding av frø fra egne planter og fra plantasjen/felleskjøpet som jeg planter ut om årene. Test for all del ut frøene før dere kjøper et stort lager av dem!

Men hvis du vet at frøene fungerer og kan få egne frø senere, er det ingen grunn til å ikke ha et stort lager av dem. Frø som lagres tørt kommer til å holde leeenge over din egen levetid. De fant palmefrø inne i en pyramide, som spirte noen årtusener etter at det var lagt der! :) Frø er også et godt byttemiddel, hvis det skulle bli behov for mat senere.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012, 22:43 
Avlogget

Takker for info Bamse, synes selv at det er slik infoutveksling som viser at det er behov for slike fora. Hva i all verden er F1-hybrider? Har selv bare høstet frø fra egene planter, men har bare 2. generasjon som stikklinger nå. Noe er fra kjøpte frø til plante og derretter frø, andre er kjøpt som planter/frukter, høstet frø og er 1. generasjon her nå. Kom gjerne med tips om det er mulig å generalisere.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2012, 12:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Crusoe skrev:
Takker for info Bamse, synes selv at det er slik infoutveksling som viser at det er behov for slike fora. Hva i all verden er F1-hybrider? Har selv bare høstet frø fra egene planter, men har bare 2. generasjon som stikklinger nå. Noe er fra kjøpte frø til plante og derretter frø, andre er kjøpt som planter/frukter, høstet frø og er 1. generasjon her nå. Kom gjerne med tips om det er mulig å generalisere.

Jeg har startet en ny tråd der jeg forsøker å forklare forskjellene på forskjellige typer frø. Link her.

Stiklinger er forøvrig å betrakte som kloner av foreldreplanten. De er identisk like genetisk.

Frukttrær er ofte en blanding av to sorter. Roten er en fra en sort med spesielt godt rotsystem, stammen og greinene er podet på denne roten fordi de har gode "fruktegenskaper".

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2012, 21:27 
Avlogget

Takker for svar og info. Har ikke sjekket linken enda, men gjør det senere. Mente "prikklinger"(fremdeles i såbrett), ikke stikklinger :oops: : :oops: Skal lese meg opp, skjønner at det er mye å lære her. Hva tror du om ideen om å bygge opp frøbank basert på å plante litt fra hver høstede generasjon av frø og se på resultatet? Siden jeg ikke benytter varme i veksthuset i dag, så regner jeg med at det også vil funke i fremtiden.(med unntak under en atomvinter selvfølgelig.) Om min frøbank bærer fremover, kan jeg da regne den som "trygg", eller kan det alikevel være "hybrider" hvor latente egenskaper springer frem etter flere generasjoner?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2012, 19:34 
Avlogget

Det sikreste må vel være og kjøpe økologiske frø? Jeg husker at jeg fant noen på en Helios butikk på Rotvoll, som er en heløkologisk butikkjede i Trondheim ialle fall. Vet ikke om den finnes noen andre steder?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2012, 17:13 
Avlogget

Ugressbekjempelse:

Bruk gjerne svart plastikk med hull til plantene på radene. Dette er vanlig i kommersielt jordbruk, og det blir myye mindre ugress på denne måten. Det som jeg er mest kjent med et maisplast, som blir pløyet ned om høsten og går i oppløsing til neste vår.

Ellers er en ugressharve et hendig verktøy. Men det kan hende at du må luke for hånd, og det kan hende at ugresset nærmest tar over hagen før plantene kommer opp, om du sår frøene direkte. Jeg har gjort dette selv, og har oppdaget at selv om alt jeg ser i kjøkkenhagen er ugress, er det ofte små grønnaksplanter under alt ugresset. Det beste er og finne ut hvor plantene er, og så luke rundt planten til du er sikker på hvor planten er, ellers er det fort gjort og luke ut både ugress og grønnsaker.

Sprøytemidler aner jeg så og si ingenting om, bortsett fra at det er en hel del bønder som bruker alt for mye av den. Det skal tydeligvis mindre til for å ta knekken på ugresset en de fleste tror, i følge mine kilder innen jordbruket.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jul 2012, 18:48 
Avlogget

Et par bilder, som viser at du trenger ikke noen stor hage for å dyrke din egen mat! :mrgreen: http://homesteadsurvival.blogspot.no/20 ... -fish.html

Vedlegg:
558088_426528260732842_1435774886_n.jpg
558088_426528260732842_1435774886_n.jpg [ 50.88 KiB | Vist 5634 ganger ]
399510_269407389834606_356943070_n.jpg
399510_269407389834606_356943070_n.jpg [ 83.83 KiB | Vist 5634 ganger ]

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jul 2012, 20:55 
Avlogget

Jeg har prøvd ut økologisk dyrking av mat, med godt hell. Det fungerte veldig bra, etter følgende metode : Jeg la ett lag med plenklippet gress rundt, og mellom plantene. Dette gjorde at jordsmonnet holdt godt på vannet, og ikke tørket ut. Plantene tok godt til seg næring fra gresset etter hvert som det ble brutt ned. Via denne metoden, fikk jeg svært lite ugress. Når jeg kunne se at nedbrytningen av gresset var kommet så langt, at jeg kunne se jorden under, la jeg ett nytt lag på. Grønnsakene vokste seg store og fine, og full av næring. Denne metoden lærte jeg på kurs i økologisk hagebruk for mange år siden. :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2012, 22:19 
Avlogget

Vertikal kjøkkenhage. Virker på meg som en svært god ide. http://www.dagbladet.no/2010/05/06/tema ... /11602676/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 105 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support