Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Sep 2018, 08:51

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 28 Apr 2012, 13:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Av og til kan det være hensiktsmessig å sette ting på spissen for å bedre få fram positive og negative sider. Derfor trekker jeg den helt ut og ber dere tenke dere følgende scenario:

TEOTWAWKI (The End Of The World As We Know It) er et faktum. Tiden har kommet for å måtte klare seg med det vi dyrker selv. All lagret mat er borte, men vi har vært forutseende nok til å lagre det som trengs for å komme i gang med å dyrke mat til eget forbruk. Vi disponerer omtrent et dekar(1000 kvadratmeter) gjennomsnittelig god jord per person i vår lille husholdning/familie.

Det er lite vilt igjen i området rundt oss. Mens vi stort sett levde av mat fra lager, ble det som fantes av elg, hjort og småvilt nærmest utryddet av dem som ikke hadde vært forutseende nok til å legge opp et lager. Folk sulter rundt oss. Feil- og underernæring har ført til svekket helse blant folk. Om folk dør av direkte sult eller bare fordi de lettere blir syke enn før, er ikke godt å si. Sannsynligvis er det begge deler. I tillegg har mange dødt fordi de ikke lenger klarte å skaffe medisiner de var avhengige av.

Dette dreier seg altså om å overleve. Det gjelder å få så stor avling som mulig i form av kalorier og nok av alle næringsstoffer slik at vi beholder helsa og ikke utvikler mangelsykdommer. Og vi bør ha så stor variasjon som mulig. Men hva skal vi dyrke og hvor stort areal trenger vi?

Det finnes selvfølgelig ikke ETT svar på dette. Men her er et eksempel på hva som er mulig i mitt område med det klima vi har her. Jeg har tatt utgangspunkt i gjennomsnittsavlinger vi har nå i KONVENSJONELT jordbruk i lavlandet i sørøstlige deler av Norge. Det er imidlertid IKKE realistisk å oppnå så store avlinger som dette de første årene i et scenario som over. Derfor ville man i en slik situasjon måtte ha et større areal for å få samme avling. Jeg har i dette eksemplet tatt utgangspunkt i et areal på 667 m2. Men dersom avlingen bare blir 2/3 av dagens konvensjonelle, må arealet økes med 3/2 (1,5) for å få like mange kg avling. Det vil si at 1000 m2 da vil gi like mange kg som 667 m2 gir i dag. Sannsynligvis er dette svært optimistisk i første omgang, men jeg lar det spørsmålet ligge i dette eksemplet. Jeg nøyer meg med å konstatere at det finnes argumenter som taler for at avlingen både kan bli større og mindre.

Det første bildet viser hvor stort areal per person man må sette av for å få et bestemt antall kg av 11 forskjellige avlinger. Det andre viser næringsstoffer per dag fordelt jevnt over et år.

PS: Det er minst to forhold ved eksemplet som vil/kan få betydelige konsekvenser dersom de ikke takles riktig. Den ene er negativt og den andre positivt. Den første som ser hva det er får stjerne i margen. ;) TIPS: Det ene svekker bærekraften, den andre kan være med på å gjøre dette eksemplet mer bærekraftig. Dette er tatt med for å demonstrere hvorfor det er så vanskelig å få noe slikt til å fungere uten erfaring og kunnskap.

Bilde

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 20:17 
Avlogget

Nok engang ett flott innlegg som gir stort rom for ettertanke. Tror jeg trenger å gå svært mye mer vitenskapelig tilverks ift selvdyrking enn jeg har tenkt tidligere.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2012, 22:57 
Avlogget

Jeg får angst bare jeg ser sånne tabeller og kalkulatorer.. :p

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2012, 09:38 
Avlogget

Jeg begynner å forstå hvorfor jeg bare fikk 2 i Matte! * svetter *

Takk for godt arbeid du nedlegger Bamse! Man trenger en del mat!

Hovedangsten må jo være å gå tom for enkelte matvarer under vinteren! Noen form for vitaminer og mineraler!

Man overlever vinteren, men mistet halvparten av tenner og tånegler!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2012, 10:42 
Avlogget

Spiring av frø om vinteren burde holde mangelsykdommene unna.
Hvetegress er suveren næring/medisin, men da trengs det en egen juicer..
http://www.ukjuicers.com/lexen-healthy-juicer
Erter, solsikke og bokhvete til greens.. 15cm lange skudd.. übersuperfood!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2012, 16:50 
Avlogget

Takker og bukker for en skikkelig god og informativ tråd Bamse!

Jeg er skeptisk til spiring i et fullstendig TEOTWAWKI situasjon, jeg tror man fort kan komme til å få problemer og skaffe nok mat til at man har råd til og bruke såkornet sitt til. Hvis du lar grønnsaker og slikt få frø, går kvaliteten i grønnsakene fort nedover. Så jeg tror vinninga fort kan gå opp i spinninga, hvis man ikke har mye jord og mye ressurser og legge ned i jorden.

Når det er sagt, så er det ikke tvil om at spirer er sunt. Jeg er svært glad i hvitløkspirer, som har en mildere smak enn vanlig hvitløk. Det har blitt nevnt av andre at de setter pris på at jeg bare spiser hvitløksspirer også. ;) Plasser feddene i jord, så kommer det opp ganske fort etterpå. Det beste stedet og dyrke dem på er på kjøkkenet, så er de lett tilgjengelige.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2012, 20:11 
Avlogget

Permakultur, mange tips her: http://gronnfremtid-aktivungdom.blogspot.de/ og potettårn. Solsikker og bønner kan vokse sammen og fordobler matmengden per kvadratmeter. Dyrking av champignoner i kjelleren utvider arealet. Square foot gardening. Samle nøtter (masse fett, proteiner og vitaminer). Plant spiselige trær og busker nå (solbær har masse omega3-olje inni frøene), lær alt om "Forest gardening". Vinduskarm: paprika, urter, jordbær, tomater. Sydfrukter i stua.
Sjekk ut bokhvete, (google Fukoka), den er et korn men samtidig nitrogenbindende for jorda (tror jeg å huske).

Hvis du har plass til lin og mais (helst en gammel sort), har du proteiner, fett, papir og klær også!

Litt selvskryt til slutt: Her en link til en artikkel jeg skrev på survivalblog om livet som selvorsørget bondefamilie i 1940-åra: http://www.survivalblog.com/2012/01/sel ... n-eas.html

.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2012, 15:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
PS: Det er minst to forhold ved eksemplet som vil/kan få betydelige konsekvenser dersom de ikke takles riktig. Den ene er negativt og den andre positivt. Den første som ser hva det er får stjerne i margen. ;) TIPS: Det ene svekker bærekraften, den andre kan være med på å gjøre dette eksemplet mer bærekraftig. Dette er tatt med for å demonstrere hvorfor det er så vanskelig å få noe slikt til å fungere uten erfaring og kunnskap.

Siden ingen har kommet med forslag til hva problemet med eksemplet over er, får jeg ta det selv.

Vekstskifte er et nøkkelord som vi bare må lære oss straks og øyeblikkelig. Dersom man forsøker å dyrke den samme veksten på samme sted år etter år, vil avlingen bli stadig dårligere. Jorden blir utarmet for de næringsstoffene som akkurat denne planten trenger. Og ikke minst vil sykdommer og insektsangrep bli et problem når samme planter dyrkes for lenge på samme sted.

For eksempel bør det gå minst 6-7 år mellom to avlinger av kål på samme areal. Ved kortere vekstskifte vil man få problemer med klumprot. Og kål er ikke bare hodekål, vi snakker her om hele planteslekten Brassica som også innbefatter grønnkål, raps, kålrot, nepe, brokkoli, blomkål, rosenkål, ryps og sikkert flere jeg ikke kommer på i farten.

5 av forslagene mine på til sammen 250 m2 av de 667 m2 tilhører Brassicaslekten. Det er umulig å få et forsvarlig vekstskifte på mer enn knappe 3 år med dette. Balansen mellom det jeg har foreslått er derfor slik at selv med den mest nøye planlegging av hva som dyrkes hvor, vil det blir problemer alt fra år to og i hvert fall fra år tre. Konklusjon: Fra år 2 og 3 MÅ arealet utvides og/eller brukes annerledes.

Her er LITT morsomt lesestoff http://agropub.no/id/1722 som viser hvor komplisert det egentlig er dersom man vil ha best mulig avling. Men det er greit å vite om slikt FØR man skal prøve seg fram med livet som innsats!

Om vekstskifte: http://agropub.no/id/5750 og http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/p ... t_id=52320

Det positive elementet er muligheten for å holde høns eller kaniner. Ugras og planterester som ikke er menneskemat, samt insekter, kan nok gi noen egg og litt kjøtt som ekstrabonus.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2012, 18:44 
Avlogget

Veldig viktig info bamse. Man skal alltid rotere feltene, og i tillegg er det mange ting som kan dyrkes ved siden av hverandre for motstå sykdommer, insekter og gi hverandre fordeler. Likeledes er det noen planter som aldri må plantes nært hverandre, det vil man fort oppdage om man leser gjennom kjøkkenhage bøker.

Også dyr bør ikke gå for lenge på samme beite. Med fordel kan du ha flere dyreraser på et beite, enten samtidig eller etterhverandre. Da utnyttes beite bedre, og sykdommer og parasitter får det vanskeligere. Mono bør være et skjellsord blant alle og enhver, spesielt gjelder dette i primærnæringene.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 17:47 
Avlogget

Jeg tror for de fleste av oss vil det å prøve å overleve på det vi dyrker/samler/fanger/jakter selv, kun utsette det uungåelige.
Og mange av oss har ikke tilgang til nok areal til å bygge opp/forberede åkere for matproduksjon.

Man kan selvfølgelig "gå i hi" og håpe på at befolkningen har blitt så redusert etter en vinter, at det er tilstrekkelig med dyrkbar jord tilgjengelig, men jeg tor ikke det er et lotteri jeg kommer til å satse på.

I Bygda hvor jeg vokste opp, så hadde (tror det var 4H) "felles Åkre". Ganske enkelt system, de som var med og hjalp til med arbeidet, var med å delte på resultatet.

Hvis "undergangen" ikke resulterer i at man blir helt alene i et område, og MÅ klare seg alene, så tror jeg det beste er å være forberedt på å starte noe slikt "kooperativ". Og hvis man er "den eneste" i bygda med "heirloom" frø, så tror jeg man kan få noen popularitetspoeng. :-)

Jeg planlegger en liten kjøkkenhage i sommer, mye for å lære meg hvordan å dyrke matvekster, men og litt for å få litt egen matforsyning. Jeg vil da og lære meg hvilke vekster som trives godt i det omrædet hvor jeg bor, noe som kan være grei lærdom den dagen man MÅ dyrke egne grønnsaker.

Det kan også være greit å fokusere litt plass og energi på vekster med medisinske egenskaper. Tror apotekene er en av de plassene det fort "blir tomt".

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 20:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det noen som har anelse om hvordan man får skallet av solsikkene?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 22:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Putte de i varmt vann? Vet man gjør slikt med mandler.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 22:29 
Avlogget

Steg 1: Bruk modne solsikkefrø.
Steg 2: Pass på at de er tørre.
Steg 3: Knus skallet på en eller annen måte, for eksempel i en kvern stilt veldig grovt.
Steg 4: Tøm alt sammen i kaldt vann. Frøene synker, skallet flyter.
Steg 5: Tøm av skall, så vann, og legg frøene til tørk.

Google answers: shelling sunflower seeds

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet