Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 10 Des 2019, 12:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Høstingsesong
InnleggSkrevet: 11 Aug 2019, 18:27 
Avlogget

Da er det høsten og tid for å få litt proviant i huset for vinteren.
Her har det blitt plukket litt multer som fryses ned. Solbær ble det også brukbart med ,det går til syltetøy. Stikkelsbær modnes litt etter litt, blir også syltet eller fryst for senere sylting. Kirsebær ble det også bra med i år. Syltes eller fryses for senere å lage saft. De første tidligpotene er også ferdig. Det smaker ekstra godt de første tidligpotetene.
Kom dere ut og høst av de ressursene som finnes der ute. Det smaker ekstra godt og litt trim får en også på kjøpet.

Topp

Innleggets emne: Re: Høstingsesong
InnleggSkrevet: 11 Aug 2019, 21:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Gøy er det og! Mye kantaraller i år!

Har lyst til å prøve meg på hasselnøtter i år. De vokser over alt her. Er det noen som har erfaring med når man skal plukke, og hva man gjør med dem? Tørking?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2019, 00:02 
Avlogget

Av ville vekster har jeg plukket blåbær

Av "tamme" vekster er det full guffe med høsting i hagen.
Tidligpotetene ble ferdig høsta for 3 uker siden. Og jeg satte en ny runde med poteter som jeg hadde igjen fra i vår. Det å utnytte bedene til doble avlinger har det nå gått sport i.
Det er ikke alltid jeg får det til, men gøy når det lykkes.
I noen bed har jeg nå avling nr 3 på gang.
Det er stas :mrgreen:

Mesteparten av rotvekstene skal få stå i jorda, og høstes utover vinteren og våren.
Det er sånn som er mulig å gjøre her på kysten. :)

Ellers er det bare å fortsette å så.
Målet er å høste mer utover høsten og i vinter og vårmånedene.

Det andre av markens grøde som blir høsta nå går til safting og sylting og tørking :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2019, 01:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Har plukket villrips, blåbær og bringebær så langt.
Har en plan om å få plukket krekling, einebær og tyttebær også. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2019, 22:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Hasselnøttene viste seg å være en super ressurs. De går raskt å samle inn i store mengder, er enkle å sortere og trenger lite behandling før langtidslagring opp mot et år. Trengte ikke lese oss mye opp for å fikse dette. Som ferske og rå nøtter har de også en helt annen veldig god smak, som man ikke får i butikken. Anbefales!

Men det jeg leste meg opp på, gjorde meg oppmerksom på at nøtter ikke faller under allemannsretten like mye som det sopp og bær gjør... Man skal i teorien ha sjekket med grunneier, altså... All den tid vi raidet selvfrøede trær i klynge, dypt inne i kommunal skog, så valgte jeg å se på dette som høstens rogue harvesting. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2019, 16:06 
Avlogget

Jeg har en del hassel her på gården også. Den har stått mange år og vokst seg stor. Så en del av vinterarbeidet mitt er å sage ned store hasseltrær og tynne og toppe hasselkjerrene slik at de blir lettere å høste. Hasselnøttene er ikke så store som de som er å få kjøpt i butikken men de har desto mer smak. Holder seg lenge gjør de også. Jeg har en pose nøtter som er 5 år gamle og like fine.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2019, 21:18 
Avlogget

Tausa skrev:

Jeg er mektig imponert over innsatsen i kjøkkenhagen. Hvor mye åker har du og hvilke grønnsaker satser du hardest på?
Jeg har bare 30 kvadratmeter og har droppa potetene (poteter får jeg kjøpt for seks kroner kiloen hos en bonde i omgivelsene). I år ble rødbeter, løk og gulrot hovedfokus her på bruket.
Et forsøk med bladbeter ga mersmak. Seks bladbeter har blitt høsta fortløpende helt til nå (de setter sideskudd og har blitt frodigere for hvert blad jeg jeg har plukka) og er brukt som vitaminbombe i så si alle middager.
Rødbetene brukes i ukrainsk borsj, som har blitt en favoritt på middagsbordet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2019, 18:19 
Avlogget

Oldis skrev:
Tausa skrev:

Hvor mye åker har du og hvilke grønnsaker satser du hardest på?
.

Jeg har ca 20 pallekarmer, og ca like mye areal i bed tenker jeg.
De siste årene har jeg laget endel hugelbed.
Dette fordi jeg så fordelene det var med dem når det var ekstremt tørt, eller ekstremt mye nedbør :roll:

De grønnsakene jeg satser mest på er vekster som tåler det kaldt og guffent.
Gulrot, kålrot, målselvnepe,div grønnkål, rosenkål, hodekål, chalottløk(for da sparer jeg på egne setteløk og er mindre sårbar) bondebønner, hvitløk, og poteter.

Jeg bor på kysten og da går det an å høste av sånne hardføre sorter på vinteren. Jeg greier meg fint ut mars med grønnsaker fra egen hage, høsta på rot. Jeg har dekka bedene med treflis. Det isolerer. På høsten bruker jeg å ta på mer treflis der jeg har gulrot og kålrot. Da setter telen seg i treflisa, og jorda under er uten frost.
I år skal jeg og prøve å lagre potetene i jorda. Men for enkelhets skyld på vinteren skal jeg først ta dem opp, og deretter lagre noen av dem i egne bygde kasser av musenetting, før jeg har jord, lauv og treflis over dem.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2019, 18:10 
Avlogget

Vedrørende lagring av poteter ute.
Poteter må en huske får søtsmak dersom den har det for kaldt. Før het det i hvert fall at poteter ikke må lagres kaldere enn 4 grader.
Selv med kystklima tror jeg dette blir litt risikosport. Ville i hvert fall prøvd med en liten mengde første året. Gulrot og kålrot tåler mer kulde.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2019, 01:13 
Avlogget

Green hat skrev:
Vedrørende lagring av poteter ute.
Poteter må en huske får søtsmak dersom den har det for kaldt. Før het det i hvert fall at poteter ikke må lagres kaldere enn 4 grader.
Selv med kystklima tror jeg dette blir litt risikosport. Ville i hvert fall prøvd med en liten mengde første året. Gulrot og kålrot tåler mer kulde.

Det er flere år siden jeg slutta å høste rotvekster og endel kålplanter. De tåler heller ikke frost, men de liker det kaldt, og blir mye søtere. Moro å utstyre seg med hammer (for å banke løs treflisa) og spade for å ta opp rotvekster en sen vinterdag. Om telen setter seg i treflisa, er jorda under mjuk og fin her jeg bor. :)
Treflisa er min venn, og isolerer ypperlig :mrgreen:

Selvsagt må potetene dekkes til ved lagring ute. Men det er utrolig hva de tåler. Flere ganger har jeg satt poteter samme dag som jeg tar de opp, og det går helt fint.

Jeg har bare tenkt å lagre et par bøtter, sånn for gøy.
Det er nå vi må teste sånt ut.
Om vi virkelig skulle få behov for å skjule avlingene har vi ikke råd til å gjøre feil :?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2019, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Usitangi skrev:
Jeg har en del hassel her på gården også. Den har stått mange år og vokst seg stor. Så en del av vinterarbeidet mitt er å sage ned store hasseltrær og tynne og toppe hasselkjerrene slik at de blir lettere å høste. Hasselnøttene er ikke så store som de som er å få kjøpt i butikken men de har desto mer smak. Holder seg lenge gjør de også. Jeg har en pose nøtter som er 5 år gamle og like fine.

De som du har lagret i flere år... Er de bare tørket, eller ristet, eller behandlet på annet vis?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2019, 22:39 
Avlogget

De er nøtter med skallet på. Jeg tørket nøttene i romtemperatur. Brukte luftavfukter for å få god tørke. Kunne sikkert tørket de ute i sola også, om været hadde vært bra.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: