Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Des 2018, 16:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Aug 2018, 20:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det gjelder flishugger er større bedre. Dog, om du skal ha en. Liten, så synes jeg bosch sin langsomme, elwktriske variant er utrolig fin å jobbe med, opp til ca. 25-30 mm. Om du skal ha bensindrevet og har råd, ta en som er stor og som har honda eller b&s-motor. De kan ta, med litt teknikk, opp til 70mm ferskt virke. Vi bruker det i gangene i kjøkkenhagen, der trevirket skundært danner prima forhold for sopp, som igjen er bra for planter (les: mykorrhiza-sopp).

Selv har vi en hondakopi som er helt ok.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2018, 20:28 
Avlogget

Takk for svar.

Har lurt litt på denne https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =126267117
Ikke motor av merket du nevnte, men gjør vel jobben hvis man holder seg til 7-8 cm.
Er endel av slikt virke i omegn. Fristende å ta det i bruk i en evt kjøkkenhage av litt size.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Aug 2018, 00:18 
Avlogget

Sørbye skrev:
Tausa skrev:
Men likevel vokser det helt ubegripelig.
Under jorddekke (treflis, gress, tang osv) er jorda fuktig.

Hei igjen. Nytt spørsmål.

Treflis, hvilket type utstyr bruker du i arbeidet? Eller kjøper du det kanskje?
.

Jeg har en stor fliskutter som kan ta småtrær med 8-9 cm i diameter.
Den har surra og gått i 5-6 år nå. :lol:
Den går på bensin.

Ikke gå for en liten fliskutter. du vil bare irritere deg.
Om du ikke vil kjøpe, så fell endel løvskog og lei deg en fliskutter. Da slipper du vedlikehold og sånn på den :mrgreen:

Den fyller flere behov: Når kantene er rydda, er det slutt på store kvisthauger, nå blir alt flisa, og brukt i hagen. Skogskantene er rene og uten store og skjemmende kvisthauger. :D

Topp

InnleggSkrevet: 16 Aug 2018, 15:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Sørbye: det er den samme som vi har, men ett hakk større. Loncin (e.l.) hondakopi er nok ikke like bra som originalen, men dundrer og går for det. Et tips er å ikke fore den med for mye tynne grankvister.de setter seg fast og lager stopp i systemet. Den klarer opp til 70mm ferskt løvtre om du vrir litt på stokken under veis og drar den tilbake når turtallet synker.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2018, 10:35 
Avlogget

Foreløpig så går jeg får tausa sin løsning, leie en etter å ha hugget endel. Smartest inntil videre.

Men en gledens dag. Har fått meg gressplen på 200 kvm. Kjøkkenhage på alt på sikt, men starter litt roligere.

Tausa: Din latmannsgartner stil er akkurat det jeg digger! Klima er antagelig ganske likt også.
Leste på en annen post om potetdyrkingen din, med avis, litt jord og jorddekke, uten å vende plenen i utgangspunktet. En kjapp step by step én gang til, inkl evt forarbeid høsten før (som i denne høsten)??
Fungerer det på bondebønne også, eller bør de i pallekasse?

Hugelbed i ca 5-8-10 pallekasser. Fant en fin step by step side på det.
https://detgronneskafferi.com/2017/10/2 ... llekarmer/

Da skal jeg være klar for sesong én i «storhagen» min snart, som starter i høst med fylling av kassene med diverse.
Blir løv, småtrær, flis og tang som basic, samt noe jord jeg har liggende fra før.

Antar at gulrøttene ikke går i de kassene første året, pga liten dybde og hindringer.
Hvordan fixer du det problemet tausa?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Sep 2018, 23:05 
Avlogget

Sørbye skrev:
. En kjapp step by step én gang til, inkl evt forarbeid høsten før (som i denne høsten)??
Fungerer det på bondebønne også, eller bør de i pallekasse?

Da skal jeg være klar for sesong én i «storhagen» min snart, som starter i høst med fylling av kassene med diverse.
Blir løv, småtrær, flis og tang som basic, samt noe jord jeg har liggende fra før.

Antar at gulrøttene ikke går i de kassene første året, pga liten dybde og hindringer.
Hvordan fixer du det problemet tausa?

Poteter:
Det jeg liker best med "min" måte å dyrke på er at jeg kan gjøre vårarbeidet på høsten/vinteren :)
Hvis det er poteter du skal sette til våren behøver du ikke gjøre noen forberedelser til det. Men det KAN være lurt å legge å en vegduk over området du skal ha poteter. Dette vil senke kraften i de ugressplantene som er der.

Men til våren legger du aviser over hele åkeren. Husk å overlappe.
Om det er mye ugress der setter du potetene OPPÅ avisene , samt en neve med jord under, og har litt mold over der igjen.
Er det lite ugress der, bare gress/plen, kan du lage et hull i avisa og sette poteta i det hullet. Ha så litt mold over poteta.
På dette tidspunktet er det ikke så nøye om det kommer lys på poteta.

Rundt potetene har du på gress,høy,lauv, tang. Men ikke ha for mye oppå settepoteta.
Men når poteta begynner å spire og det kommer lauv opp, begynner du å ha mer organisk materiale helt inntil potetriset.
Det kan være lurt å bruke litt forskjellig dekkmaterial, da får du god struktur i det som senere kommer til å bli jord, og dekket blir ikke så kladdete.
Jeg legger det organiske materiale lagvis med aviser. Sånn annahver gang.
Så fortsetter du bare å "hyppe" etterhvert som potetriset vokser.
Jeg gjør det 2-3 ganger pr sesong.

Bondebønner:
De greier seg som regel uten for mye stell.
Og det er ingen av mine bondebønner som står i pallekarmer. Jeg setter dem der det er plass. Ofte står de bare i litt kompostert treflis der jeg har lager ei får i treflisa, har på litt kompost/jord og sår dem rett ut.

Gulerøtter:
Stort sett alle gulerøttene mine står i pallekarmer. Og jeg sår i flere omganger. jeg bruker å la gulerøttene stå ute til jeg skal spise dem.
Når en dyrker gulrøtter må en ha dyp nok jord.
Men frem til det er blitt nok jord i hugelbedene så dyrker jeg poteter og vekster som har grøden sin over jorda.

Og om en tenker sjølvberging i en SHTF situasjon er det ypperlig å bo på kysten og ha alle gulerøttene i jorda. :mrgreen:
Det er nok ingen som kommer på å lete etter mat i jorda sånn litt ut på vinteren.
Jeg høster som regel de siste gulrøttene sånn i slutten av mars.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2018, 16:21 
Avlogget

Takk for svar tausa. Jeg er godt i gang.

Grunnet litt våt og grunn jord (30 cm) så har jeg gravd opp, lagt ned i noen stokker og flis, og fylt igjen. Jeg fikk hevet bedet til ca 20 cm over bakkenivå. Skal helt klart overleve en ny tørkesommer ala 2018 uten for mye vanning nå, i tillegg til hjelp av gressdekke over, og tang.

Tanken var å gjøre slik du gjør, men det ble det ikke. Ble spade jobb så svetten silte.
Bra for helsa om ikke annet :-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet