Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2018, 09:53

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Feb 2016, 12:43 
Avlogget

Noen av godtfolket her som har noen erfaring med støping av egne blykuler?

Jeg lader i perioder ganske stort volum ammunisjon til både rifler og pistoler/revolvere.

Har gått å lurt litt på å begynne å støpe mine egne blykuler. Blitt litt youtube videoer for å lære litt.

Noen her som har erfaring med støping? Hvor får dere bly? Hva er rimeligste måte å komme i gang på etc.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2016, 18:53 
Avlogget

Det var en stund siden jeg drev med dette, før mantlede prosjektiler ble veldig billig og blyforgifting gikk ut på dato. Ganske morsomt er det likevel. Raskeste veien å få til et brukbart volum er brukte blyvekter fra et dekkfirma som du får gratis. Lee hadde på min tid en rimelig gryte samt 6 hulls tenger i kurante kaliber som ikke trenger kalibrering etter støp f.eks.
http://www.midwayusa.com/product/704691 ... -wadcutter
Skal du dra på litt volum bør du minst ha to slike tenger ellers blir de for varme. Du må/bør slugge løpet ditt for å finne ut rett diameter slik at du får riktig tang. Det er noe jævl.. gris dette fettet til Lee og lukter døden, men skyter du 500-1000 9mm i uka og ikke har ubegrenset med penger så er dette en mulighet. Presisjonen er grei om du finner rett kule til ditt våpen. Skal du ha mer presisjon og mindre blying så er en kalibreringspresse Veien å gå.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2016, 23:31 
Avlogget

Før man går i gang med å støpe blykuler så tenk på sikkerhet.

Har en kamerat som støpte sine egne kuler til pistol, han ble blyforgiftet.
Det er ikke store mengder som skal til.
Det går bra med han i dag, selv om han har enkelte bivirkninger som ikke ikke slipper taket.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2016, 08:21 
Avlogget

Ble han blyforgiftet av å støpe de eller skyte de?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2016, 13:55 
Avlogget
Brukerens avatar

altså...pass deg for bly...sørg for å ha skikkelig avsug. Det her vil du ikke engang gjøre ute i motvind.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2016, 23:33 
Avlogget

Jeg støper mange blykuler i året. Siste var for å sikre logistikken med 7.62x39. Jeg har hatt forskjellige blygryter med bunntapping men de vil ofte dryppe irriterende. Så nå bruker jeg kokeplate og kjel. Isoler kjelen og hell bly fra ei spesialøse. En med bunntapping. Da får du lite flytegrafs i kulene.
Men bruk jevn varme og nok så blyet flyter ut i rillene i tanga. Fortsett gjerne også å hell selv om det ser ut som om tanga er full. Da har det ikke så lett for å få huller fordi blyet krymper endel.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2018, 18:49 
Avlogget

Bruk termometer for røkgass, disse finner du på clas ohlson.
Da har du kontroll på temperaturen i smeltegryta. Bly i fast form er ikke så farlig som blygass. Og da snakker vi skikkelig farlig.
Rent bly smelter ved 327,5 grader og går over i gassform ved 1477grader. (blyoksid som blir gass først)
Unngå å bruke batterier til smelting. Blyoksid er skikkelig dritt. (du kan skjære av polene og "samlestokken" men la platene og alt løst være da det er skikkelig dritt i støvform (tørt) ) Og puster du inn forstøvet bly, ja, så har du det i kroppen resten av livet. Først i blodet, (lett målbart), så i lagres det i benmarg etc, og med en halveringstid på 30år. ja, så er du sjuk lenge....

Når en varmer bly vil det nærmest varmekilden holde høyere temp enn gjennomsnittet. Det er derfor fornuftig å holde seg under 500 grader...
Og bruk avtrekk... Gjerne friskluftmaske.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2018, 15:53 
Avlogget

Säger som andra passa dig för gaserna . Stå utomhus .

Blyvikter från bildäck är inte längre blyvikter de görs av andra tunga metaller i blandning och kan skapa problem i vapnet tex extra slitage på pipan .

Jag samlar mitt bly på skjutbanan . Det går att sålla fram mycket bly bara i de översta cm av sand och jord .

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: