Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 01:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Oppskyting og ammunisjon
InnleggSkrevet: 23 Jun 2016, 17:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei igjen folkens, lenge siden sist!

I år var jeg så heldig å få kort under reinsdyrjakta, to simler/ungdyr og to kalver. Så da er det oppskyting som står for tur. jeg skal skyte med en rifle i kaliber Winchester 308. Spørsmålet mitt er da, hva anbefaler folkene her av ammunisjon? Vil ha noe som fungerer, og ikke blir altfor dyrt :)

Topp

Innleggets emne: Re: Oppskyting og ammunisjon
InnleggSkrevet: 24 Jun 2016, 08:24 
Avlogget

Hei.

Vi er i samme båt. Jeg har også fått to simler og to kalver :-) En simle og kalv på Dovrefjell og en simle og kalv på Hardangervidda. Ser ut som vi begge to får en flott høst.
Og jammen skyter jeg opp med 308Win jeg også :-) Er forøvrig ferdig med oppskytingen allerede.

Treningsskuddene får jeg godkjent uten videre fordi jeg skyter så mye i Forsvaret. Men ellers hadde jeg til disse bare valg rimelige treningsskudd. I hovedsak så holder jeg meg til Lapua og Norma. Litt fordi jeg også driver med lading av egen ammunisjon og disse produsentene har de beste tomhylsene.
En god match kan være Norma Jaktmatch for trening og Norma Oryx for jakt. Disse har veldig likt treffpunkt slik at du kan skyteinn på Oryx'en, og få nesten samme treff når du øver med Jaktmatchen.
Jeg kjørte det opplegget i mange år.
Men nå er det slik at Oryx kulene er ganske mye dyrere å lade om. Derfor har jeg i det siste i stor grad byttet til Lapua.
Da kan man bruke Lapua Scenar til trening, og Lapua Mega for jakten.

Personlig synes jeg at Lapua Mega fungerer vel så godt som Oryx på dyrene. Ikke misforstå for Oryx er noe av den grommeste jaktammo. Det kan være tilfeldig, men de dyrene jeg har tatt med Mega føler jeg har finere sår og dermed mindre ødelagt kjøpt.

Håper det ikke ble for rotete forklaring, og at du forstod innholdet.

Lykke til med jakta, og kanskje vi sees på fjellet?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2016, 23:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk for svar West!
Jeg skøyt 14 av de 30 treningsskuddene i går med noe ammunisjon vi hadde liggende. Slik at jeg fikk skutt inn børsa. Så da stikker jeg på sporten snart å kjøper et par pakker med ammunisjon nå snart.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2016, 23:28 
Avlogget

Enig med West ja, standard formelen er å kjøre på med JaktMatch på trening og Oryx til storviltjakt.
Det er nok det de aller fleste gjør. Det er ikke den billigste løsningen, men den beste.
For mengdetrening/avtrekstrening kan man jo kjøpe belliot eller noen av disse billigmerkene mens de er på ekstremtilbud.

Men for presisjonsmorro på skytebanen er det for meg bare jaktmatch'n som samler enestående.
For oppskyting kan man jo også ha en eske med foreksempel Fusion jaktammo, da den er halve prisen av å skyte opp med Oryx.
For praktisk jakt på levende dyr, ikke vær gjerrig på ammon, går for kvalitet mener jeg, 30+kr pr smell...

Ikke for det jeg har brukt Fusion på både rådyr og elg, fungerer godt det også.
Men det er en liten sak, den følelsen av å sende ivei etter et dyr med noe som ikke er "det beste",
det blir ikke så mange skudd ila et jaktår, så hvorfor ikke går for de dyreste typene.

(har også 308, men på rådyr og elg.)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet