Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Des 2018, 02:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Garderoben
InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 00:41 
Avlogget

Åpner en tråd her med :?
Hvilken våpengarderobe har man da? Full forståelse om man velger å ligge unna dette temaet og minner alle om at det man oppgir bør være lovlig.

Selv omfatter min garderobe:

Uten registreringsplikt / ærvervet før pålagt registrering:
Div. Luft åpen, slynger, harpun, håndarmbrøst, jr. Coumpound bue, 3 hagler (s/s, 2 enkelt s.)

Reg.plikt:
2 stk. o/u 12x70 hagler
12x89mag. Pumpe hagle
22.cal. Rifle
2 stk. .308 win., klassisk tikka lux og tactical xtrem long range remington

Låne/kjøpt med tanke på utvidet garderobe:6,5x55 k/j.

Topp

Innleggets emne: Re: Garderoben
InnleggSkrevet: 14 Apr 2012, 10:57 
Avlogget

Et par kniver av norsk og utenlands fabrikant, har en hawaislynge i boden. Den er dog en stund siden jeg har brukt.

Arvet et ekte Masai spyd. :lol: Nifst så ballansert det er.

2 hagler, 2 stk 22LR, 1 stk 308 rifle.

Føler kanskje at 22LR blir det viktigste i fremtiden!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Apr 2012, 20:16 
Avlogget

Jeg har foreløpig mest pistoler

.22
Hammerlie sp20 rss
Ruger mark III

9mm
Tanfuglio combat
Smith & Wesson M&P 9L

Rifler
Krag jørgensen 6.5
Mauser K98 Norsk hær model.

Og har en HK-416 på lån fra staten

Topp

InnleggSkrevet: 21 Apr 2012, 23:03 
Avlogget

Hyggelig å se at flere også deltok under denne tråden. Etter en uke utenfor landet har jeg hatt nok tid til å forestille meg at dette var en tråd jeg ikke burde startet. Ettertanken sier meg at man ikke bør opplyse om hva slags våpen man besitter...alikevel; hyggelig at flere deltar..

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 00:07 
Avlogget

Myndighetene har jo alt i registeret sitt! Jeg er en person som holder norsk lov, jeg respekterer og følger norsk våpenlovgivning. Jeg er en aktiv jeger, slik som 144 100 andre aktive jegere i dette landet.

http://www.ssb.no/jeja/ Min eneste forskjell er at jeg liker å ha mat lager for litt mer enn 3 dager, og at jeg ikke er like gal i samfunnets rotte-race!

Jeg har ingen dårlig samvittighet! Har du?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:11, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 00:56 
Avlogget

Nope! Finnes ingen dårlig samvittighet her Gullars. Alle mine våpen er lovlige, er oppbevart på lovlig måte og ammunisjonen er forskriftsmessig låst ned. Livsstil forøverig er nok også (muligens desverre ovenfor ditt inntrykk av meg) nokså upåklagelig, er ikke straffedømt, har ikke engang en bot (muligens siden jeg ikke kjører bil) bak meg. Bryr meg om min neste gjør jeg også, både i handling og ord. Min bekymring i forhold til å opprette tråden var bare basert på at jeg var på terskelen til å reise bort på ferie. Det er ikke noe jeg gjør hvert år, men tanken slo meg når jeg var borte at å opplyse om hva slags våpen man har i huset (man har reist i bort fra), var svært dumt.

Siden jeg ikke har fulgt linken du la ut, så aner jeg ikke hva du mener om matlagring utover 3dgr, eller samfunnets rotterace forøverig, jeg regner uansett med at du er grei nok til å opplyse meg om det ;)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 01:27 
Avlogget

Jeg mener ingenting vondt om deg! I tider med lite mat gjør folk det de må for å overleve! Så lenge man er lovlig så er jo alt bra. Dog jeg frykter at Norge vil bli som England i fremtiden der tannpriker regner som dødelig våpen!

Jeg leste om folk i konsentrasjonsleier som spiste bitte små bær og insekter de klarte å tak i når de strakk hånden utenfor gjerdet. Den måten fikk de akkurat i seg bitte litt vitaminer for å overleve.

Det jeg prøver å si er at vi vel strengt talt som alle andre " normale nordmenn ". Vi er som besteforeldrene våre. De aller fleste av oss har sett at det er litt mer enn 8-20 jobb, ny BMW hvert år, hytte ved vann, fjell og sjø!

Jeg er veldig obs på hva jeg skriver på facebook. Når jeg er på ferie så lagrer jeg ikke våpene mine hjemme forøvrig. Alt for mange Øst Europeiske bander som herjer rundt. Og rundt samtidig som hvitveisen dukker opp så rammler det inn med Sigøynere for deres " sesong arbeid", og det er ikke for å plukke jordbær for å si det slikt!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:11, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 02:02 
Avlogget

Sorry Mac. Har nok vært litt for "fintfølende" overfor alle innlegg frem til nå, hvor jeg har vært mer enn nødvendig aggresiv, overfor deg. Er nok litt for rask på avtrekkeren innimellom...ber uansett om unnskyld for alt som kan ha blitt oppfattet som fientlig. Mye av min person som fremstilles her kan nok oppfattes som svært uspiselig (no pun intended), men det kommer ann på at det jeg skriver er basert på ett fullstendig katastrofe scenario, hvor man må være forberedt på alt.
Uansett; Sier nok en gang unnskyld siden jeg har vært utrivelig, skal skjerpe meg :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 09:13 
Avlogget

Jeg synes det er interessant å se forskjellen på eierskap til våpen i Norge og USA.
I norge så er vi ekstra redde får innbrudd hvis vi har våpen i huset, redd for at noen skal bryte seg inn og stjele de.
I USA har de våpen i huset fo
rdi de er redd for at noen skal bryte seg inn, og de har våpenet til å forsvare seg.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 10:23 
Avlogget

Det jeg synes er enda mer interessant er hva som defineres som våpen. Sverd, kastekniver, kasteøkser og macheter er noe politiet helst ikke ønsker i dette landet her. Jeg lurer på hva som egentlig er årsaken til at de ikke ønsker det, siden jeg heller vil møte en forbryter med en kastekniv enn med en øks, som er fullstendig lovlig i landet her.

Jeg husker at en kamerat av meg fikk noen våpen konfiskert for et års tid siden, blant annet tok de med seg en cold steel kalistav. Poenget med det forstår jeg ikke, når han fikk beholde brekkjernet sitt. Greit nok, et brekkjern er et redskap, men likevel... Om jeg drar til noen med en slik kalistav, er det en person som får det ganske vondt en tid fremover. Får den samme personen et brekkjern i hodet, er det en person som ikke trenger og bekymre seg lenger... 8-)

Det får meg til og lure litt på hva politiet egentlig er redd for. :roll:

Ikke meningen og kuppe tråden, jeg får vel slenge ut det jeg har av våpen. Ingen kruttvåpen for tiden, men en del annet har jeg da.

Luftgevær.
Langbue.
Take-down bue.
Katana.
Wakizashi.
Hjemmelaget klubbe.
Daneøks.
Skrammarsaks.
To millioner kastestein i bedagelig avstand fra hjemmet mitt... ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 11:08 
Avlogget

Det er jo for å avvæpne borgere step by step! Kan de det i England, så kan det her. Dessverre!
Det mest brukte drapvåpenet i Norge i følge Kripos er faktisk hammeren! Men jeg ser ikke at de konfiskerer hammere eller setter lisens på dem! Skytevåpen er faktisk langt nede på den listen. Et annet våpen som er veldig mye brukte er den mest basic kjøkkenkniven fra IKEA. :lol:

Har du ikke rifler Frøyatro, du som bor på landet?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:13, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 12:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Ang. politiets beslaglegging så går det nok på gjenstandens bruksområde, dvs. hva den er laget for. Ett brekkjern er et nyttig verktøy som kan bli brukt som våpen pga. dets vekt og form mens en slik stav du nevner(uten at jeg kjenner til hvordan en slik stav ser ut) sånnsynligvis er laget for å være et våpen og således ikke har et fredelig nytteformål slik som brekkjernet.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 13:17 
Avlogget

Det er nok det ja, men staven er rett og slett en stav. Den er ikke dødelig, og du trenger et minutt for og lage en slik en. Og kastekniver... Med all den brosteinen som er lagt i norske byer, er det jo egentlig snakk om at kommunene legger ut masseødeleggelsesvåpen for innbyggerne. En vanlig spaserstav kan jo også brukes mye det samme som en kali stav. Jeg synes det er så idiotisk og bruke tid og ressurser på og beslaglegge, forby og rett og slett gjøre live surt for folk som er interesset i martial arts. Det er ingen som er drept med sverd i Norge i nyere tid, mens det derimot har vært begått to drap med kjevle! Alt kan brukes som et våpen, og da er det idiotisk, trangsynt og rett og slett urnorsk og forby ting som er nye og spennende. Det er puritanismen i virke, alt skal være kjedelig, du skal ikke more deg, ikke komme her og klage.

Nei Gullars, ingen kruttvåpen av hverken det ene eller det andre. Jeg er for paranoid til å søke om våpentillatelse, jeg ser rett og slett for meg at de bare får meg til og forsvinne. Det er noe jeg driver og jobber for, men når jeg etterhvert har fått med meg hva politiet egentlig driver med så undres jeg... Hørte om en fyr som hadde skutt med hagle på en av naboens biler eller noe slikt, var i alle fall en bil som fikk gjennomgå uten at det var folk der. Han fikk beslagtlagt alle våpen, noe jeg forså vidt kan forstå, men at de tok med seg smørknivene hans..!? :shock: Da virker det som om politiet prøver og være drittsekker rett og slett.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2012, 18:06 
Avlogget

Høres litt merkelig ut, men men :mrgreen: Ikke alt jeg forstår! Å være en småviltjeger kan da ikke være så skummelt.

Angående drap i Norge:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_1128.pdf Kripos rapport for 2010 da 2011 vil være skyhøy pga terrorisme.

https://www.politi.no/kripos/statistikk/drap/ Annen oversikt for tidligere år!

Generelt så ser jeg at kniv og stump genstand, dvs hammeren er mest brukt. Samt Øks og kveling!

Revolver og hagle er 1-2 av tilfellene.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:14, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2012, 11:05 
Avlogget

Crusoe skrev:

Sorry Mac. Har nok vært litt for "fintfølende" overfor alle innlegg frem til nå, hvor jeg har vært mer enn nødvendig aggresiv, overfor deg. Er nok litt for rask på avtrekkeren innimellom...ber uansett om unnskyld for alt som kan ha blitt oppfattet som fientlig. Mye av min person som fremstilles her kan nok oppfattes som svært uspiselig (no pun intended), men det kommer ann på at det jeg skriver er basert på ett fullstendig katastrofe scenario, hvor man må være forberedt på alt.
Uansett; Sier nok en gang unnskyld siden jeg har vært utrivelig, skal skjerpe meg :oops:

No offense taken! Tror nok at enkelte ting må rett og slett sies som det er. Survival er survival. Hva som er moral og etikk blir som oftest opp til en hver hvilken rettning man vil følge. 8-)

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:14, endret 2 ganger.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 87 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support