Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 03:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 88 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Pumpehagler
InnleggSkrevet: 20 Aug 2015, 08:41 
Avlogget

Poste-feil

Sist endret av West den 20 Aug 2015, 13:19, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2015, 12:11 
Avlogget
Brukerens avatar

magasinforlengermarkedet mistet brått bunnen, ja....

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2015, 23:26 
Avlogget

Det stemmer at magasinforlengere er forbudt med unntak

Dersom din hagle ble levert med dette før forbudet, altså den ikke har drillet hull i magasin slik at du kan forlenge dette og er kjøpt med dette. Det betyr haglen ble levert med mer en 5 skudds magasin, ja da er den helt lovlig. Og det er min :)

Så ja dere har rett og feil, så det er litt dumt å dømme før alle fakta er på bordet.

Per i dag kan du kjøpe forlengere men de er ikke lovlige å montere dersom haglen ikke kom levert med dette FØR loven ble forandret til å forby dette. Er den FØR dette og du kan dokumentere det er den helt 100% lovlig, ref våpenloven.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2015, 07:12 
Avlogget

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

Det er altså ikke våpenloven som regluerer dette, men forskrift om fourbudte skytevåpen. (linket til ovenfor)
§ 1.Forbudte skytevåpen
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:
[...]
c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.
Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.
Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler
Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:
a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,
b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,
c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller
d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.
Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Det foreligger altså ikke noen bestemmelser eller beskrivelser, slik du beskriver. Forskriften er elendig og et usaklig og vanskelig forståbart makkverk. men om du har ei hagle som du monterer av og på en forelenger, så vil jeg tro at en rettsinstans vil se på det som et brudd på denne forskriften.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 16:46 
Avlogget

Er det mulig å få tak i ei uregistrert hagle bare til selvforsvar?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 17:36 
Avlogget

Ja men det er vel ikke lov x)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 20:01 
Avlogget

Alle hagler, Registrerte og uregistrrte skal selges med kjøpetilatelse og registrering om de overtas av ny eier.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2015, 09:37 
Avlogget

Men det er fortsatt mulig x)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2015, 09:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvordan er regelen om jakt igjen? Er det 1 i kammeret og et i magasin, eller er det 1 i kammeret og 2 i magasin?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2015, 10:18 
Avlogget

Totalt 2 skudd i haglen er lov.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2017, 15:10 
Avlogget

Gammel tråd, men jeg tar sjansen på å kommentere, da det er ganske relevant i forhold til å utøve lovlig jakt.

Mossberg skrev:
Totalt 2 skudd i haglen er lov.

Det som står om våpen og ammunisjon, og begrensninger her er vel kun:
Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.
Under jakt på øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Slik det er skrevet her, så er det pr nå ingen begrensninger i magasinkapasitet eller antall patroner i magasinet dersom man har et repetervåpen.
Begrensningene gjelder vel nå KUN halvautomatiske våpen om jeg leser ting riktig.

Kom gjerne med synspunkter, og korriger meg dersom jeg leser ting feil.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2017, 16:56 
Avlogget

§ 15.Våpen under jakt og felling
Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.
Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.
Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.
Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.
Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_5

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2017, 20:58 
Avlogget

Slik det er beskrevet her, er det ikke noe som tilsier at det er begrensninger på repeter rifle neio. Men NB det er mange lover/forskrifter som regulerer dette.

Dog... denne tråden handler egentlig om pumpe hagler, og i hagle er det max 2 skudd.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 88 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support