Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Jul 2018, 03:49

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Haglediskusjoner
InnleggSkrevet: 24 Jun 2015, 22:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Tenkte vi må ha en egen diskusjon rundt hagler, siden den ble plutselig så spennende den som har hvert nå tidligere :mrgreen:

Kan bare starte denne nye tråden med at, Candiru, det blir aldri en grunn å bruke våpen pga skadedyr. De fleste bønder som bor landlig til, har våpen. Mange er igjen med i et jaktlag. Så et behov for våpen til skadedyr vil aldri komme.

Topp

Innleggets emne: Re: Haglediskusjoner
InnleggSkrevet: 29 Jun 2015, 15:07 
Avlogget

I en annen tråd ble hagler diskutert. Det er i og for seg korrekt at dobbeltløpede hagler (dvs hagler med brekk mekanisme og to løp) ofte er justert med et felles treffpunkt på en eller annen avstand. Men utover det.. sto det mye rart i den tråden. :|

Det er i allefall ingen praktiske forskjeller mellom O/U eller SxS hagler, uavhengig om de er til Trap, Skeet, Jakt, en eller to avtrekkere osv...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2015, 21:51 
Avlogget

Filbert skrev:
I en annen tråd ble hagler diskutert. Det er i og for seg korrekt at dobbeltløpede hagler (dvs hagler med brekk mekanisme og to løp) ofte er justert med et felles treffpunkt på en eller annen avstand. Men utover det.. sto det mye rart i den tråden. :|

Det er i allefall ingen praktiske forskjeller mellom O/U eller SxS hagler, uavhengig om de er til Trap, Skeet, Jakt, en eller to avtrekkere osv...

Alle hagler sentrer vel svermen rundt siktekornet på ca 30 meter med riktig tilpasset kolbe?
sånn er den italienske blyspruteren min i det minste... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2015, 09:07 
Avlogget

ja løpen er fra fabrikk laget for samskyting på rundt der. praktisk når man skal skyte på leirduer og slikt. Ikke alle børser er sant samskutte da, og så kommer trangboring inn i bildet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2015, 11:58 
Avlogget

Stemmer det ikke at børser som er samskutte er mindre egnet til langholdsskyting med hagle?
Langholdsskyting med hagle har kun interesse ved skyting på leirdue, da dette nok er uetisk for de som går på jakt...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2015, 17:52 
Avlogget

Candiru skrev:
Stemmer det ikke at børser som er samskutte er mindre egnet til langholdsskyting med hagle?
Langholdsskyting med hagle har kun interesse ved skyting på leirdue, da dette nok er uetisk for de som går på jakt...

Det kan fort bli lengre avstander ved jakt på vadefugler/gjess og sjøfugl-da bruker man oftest hagler med lengre løp for høyere prosjektilhastighet -og mer trangboring.
Hvis du skyter på noe for nærme er det ikke mye ok å spise... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jun 2015, 21:26 
Avlogget

Man skyter stort sett på samme hold på leirduer som på jakt.
Hardskytt vilt fordrer større kaliber, lengre løp og mer trangboring. Samskyting har lite med det å gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2015, 11:40 
Avlogget

Candiru skrev:

Langholdsskyting og hagle er jo to ord jeg aldri har hørt i samme setning før :D

Langholdsskyting snakker man om når avstandene begynner å komme over 300-400 meter.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2018, 09:44 
Avlogget

Hvis du leser hagleboken til Bob Brister, så står det informasjon om hva haglepatroner kan og ikke kan på avstander ut over det som er vanlig på jakt. Denne delen av boken kan kanskje sees på som en advarsel mot skadeskyting...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: