Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 14 Aug 2018, 09:26

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Sep 2013, 21:39 
Avlogget

Har ikke vært så fryktelig interessert i å eie våpen privat før nå. Den eneste omgangen jeg har vært med våpen tidligere er i forsvaret i Sverige og skyting med min bestefar når jeg var barn/ungdom.

Jeg har ingen psykiske lidelser, jeg er myndig, jeg er svensk statsborger, er ikke tidligere straffedømt, MEN jeg ble slengt i arresten en gang når jeg var 17 pga. at jeg fikk panikk og sjokk når min far holdt på å drukne, noe som førte til at politiet følte at det var best at de tok meg med til arresten.

Vet at det er svært, svært strengt å få eie skytevåpen. Så det jeg lurer på er om det blir et problem for meg når jeg skal skaffe meg lisens med tanke på at jeg ikke er Norsk statsborger og at jeg har tilbrakt en natt i arresten?

Takk.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 09:31 
Avlogget

Jeg er ganske sikker på at du etter det du nevner her skal kunne få våpenlisens. Jeg tok nylig kontakt med politiet her for å høre om nettopp våpenlisenden ettersom jeg også vurderer å bli med på jaktlaget, men jeg har en fartsbot, to parkeringsbøter og et par netter i fullearresten fra ungdomstiden, så jeg sendte politiet en mail her forleden, svaret jeg fikk i retur var:

Hei!
Har du tidligere vært registrert med våpen?
Generelt sett kan jeg si at du kan søke på vanlig skjema(fås ved alle lensmannskontorer/politistasjoner), så vil vandelen din bli sjekket opp. Dersom du har fått et forenklet forelegg de siste 2 årene, eller har sittet inne de siste 5 årene, vil søknaden få avslag. Dersom du har flere grove forbrytelser over tid, vil juristen se på helheten, dvs om du er skikket/pålitelig nok til å inneha skytevåpen.
Rus, vold og/eller psykiatri er ikke forenlig med å inneha skytevåpen, men over tid kan svært mange forbedre seg:-)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 12:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt OT; fantastisk å språklig likestille ordene rus, vold og psykiatri (!)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 12:28 
Avlogget

Ville du ikke si at alle kan gjøre deg til en heller ustabil person? Ref Ålesund saken.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 12:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Helt klart! Men vil tro at det er mange som ruser seg på alkohol hver helg uten at det går ut over våpenlisensen deres. Og ordet psykiatri er en medisinsk spesialitet på psykisk lidelser.

Det er den upresise språkbruken jeg "kicker" på. :geek:

Det alle forstår at politimannen/kvinnen her mener er at dersom man har rusproblemer, er dømt for voldsforbrytelser eller har en alvorlig psykisk lidelse vil man neppe få våpenlisensens.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2013, 13:18 
Avlogget

Start med å ta jegerprøven. Så kan du se om jakt er noe for deg. Det er et godt kurs å ha om du kan anskaffe våpen eller ei. Fellefangst er en fin måte å ballanse naturen på.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2013, 13:16 
Avlogget

Kjellz skrev:
Jeg er ganske sikker på at du etter det du nevner her skal kunne få våpenlisens. Jeg tok nylig kontakt med politiet her for å høre om nettopp våpenlisenden ettersom jeg også vurderer å bli med på jaktlaget, men jeg har en fartsbot, to parkeringsbøter og et par netter i fullearresten fra ungdomstiden, så jeg sendte politiet en mail her forleden, svaret jeg fikk i retur var:

Hei!
Har du tidligere vært registrert med våpen?
Generelt sett kan jeg si at du kan søke på vanlig skjema(fås ved alle lensmannskontorer/politistasjoner), så vil vandelen din bli sjekket opp. Dersom du har fått et forenklet forelegg de siste 2 årene, eller har sittet inne de siste 5 årene, vil søknaden få avslag. Dersom du har flere grove forbrytelser over tid, vil juristen se på helheten, dvs om du er skikket/pålitelig nok til å inneha skytevåpen.
Rus, vold og/eller psykiatri er ikke forenlig med å inneha skytevåpen, men over tid kan svært mange forbedre seg:-)

Det er da rart; jeg fikk et forenklet forelegg rett før jeg fikk min første lisens (fortkjøring). I tillegg fikk jeg slite litt med Jegerregisteret da jeg har utenlandsk jegerprøve, men etterhvert ble det godkjent.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2013, 13:41 
Avlogget

Både fartsbot og parkeringsbot har jeg "på rullebladet" det siste året, og dette nevnte jeg selvsagt i mailen min,
men helt til slutt i mailen svarer politiet at jeg trolig ville få innvilger en søknad om opplysningene er korrekte.

Så trolig ser di ann saken på alvorlighetsgrad og faren for gjentakelser.

Men som Gullars skriver, jegerprøven må vi ta uansett, den erfaringen og kunskapen man får der kan ialefall ingen ta fra en etterpå :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Sep 2013, 17:01 
Avlogget

Så sant så sant. Det er da godt at politi både har lov og hue til å bruke litt skjønn. Akkurat der må man skryte litt av korpset her til lands; dem gjør selvfølgelig en jobb og følger instrukser dem óg, men oftest bruker dem det på toppen óg. Hatten av for det! ;)

Men er også enig i prøven; ikke bare at man må/bør ha den for å få våpen på jaktlisens, men også at man lærer mye nyttig, mye som er i linie med det vi driver med her og ting flere burde kjenne til, ikke bare blant aktive jegere...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2014, 21:22 
Avlogget

Tror du får litt broblemer siden du ikke er norsk statsborger, sjekk det :?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2014, 13:24 
Avlogget

A) Necro post
B) Utenladnske stgatsborgere bosatt i Norge kan kjøpe og erveve skytevvåpen på lik linje med statsborgere.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2014, 20:40 
Avlogget

Du kan fint få tak i våpen til konkurranse skyting, da må du melde deg inn i en klubb, å så kan du søke. Husk at du må ha Fg-godkjentvåpenskap.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2014, 08:41 
Avlogget

JuliettBravo - Sist besøkt: 27 Mar 2014, 18:50

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2015, 16:35 
Avlogget

Spørsmålet er jo:

Hva slags våpen vil du eie?

Det er ingen poeng å ta jegerprøven for å få våpenløyve om du vil kjøpe deg en pistol, AR15, skarpskytterrifle eller hagle. Det holder å bli medlem og skyte i en klubb. Dersom intensjonen er å kjøpe våpen for å gå på jakt er jegerprøven tingen, hvis du ikke gidder eller ønsker å jakte er det like greit å være med i en klubb å kjøpe gjennom den veien.

Husk jegerprøven gir rett til jaktvåpen, ikke pistol, ikke AR15, MP5 og lignende da er det kun klubb som teller.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2015, 07:34 
Avlogget

Se dato på tråden. Dette er jo et år gammelt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: