Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 02:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 00:05 
Avlogget

Hadde vært veldig morro- men jeg må bare advare om at jeg aldri har satt mine bein i en avtrekker! :D

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 00:29 
Avlogget

Det er god start det da... joa, dert må vi få til. Må bare tuske til meg ny nøkkel og gjøre et halvhjertet forsøk på å ikke bli leder...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 07:46 
Avlogget

Filbert skrev:
Det er god start det da... joa, dert må vi få til. Må bare tuske til meg ny nøkkel og gjøre et halvhjertet forsøk på å ikke bli leder...

Haha, ikke så mange som vil ha styrerverv i skyteklubber, heller? :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2012, 19:01 
Avlogget

Mer det at det er mange som mener jeg bør være det... :lol: :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 22:48 
Avlogget

Man kan ikke bare gå og kjøpe seg en rifle el.l. Man må ha våpentillatelse først, og det utstedes av politi/lensmann hvis du vurderes som skikket til å eie våpen. Man må søke.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 12:30 
Avlogget

Jeg har bestått jegerprøven. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 12:41 
Avlogget

Grattis! :)

Hva syntes du om prøven? Har du skutt praktisk?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:54, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 13:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Jegerprøven er en flott inngangsbillett til jegerverden, kjempefint at du tar/tok den! Men som noen andre også nevnte på er jegerprøven og jegerprøvekurset i seg selv ikke noe som "gjør deg til jeger", uansett hvor mye våpen du har. Tilgang til nettverk i etterkant er kjempeviktig! Anbefaler alle, også de som er "oppvokst på post" å begynne med en god periode med opplæringsjakt der du drar med erfarne folk. De fleste NJFF lokallag har ordinger for dette, samt mange spennende kurs og temakvelder om slakt/forvaltning/bearbeiding/våpen/etc. Mange har også damegrupper hvis du har lyst til å prøve det. Noen spurte om jegerprøven setter krav til skyteevne, det gjør ikke jegerprøven nei men om du vil jakte storvilt er det en obligatorisk skyteprøve involvert. For å bli en god jeger er det å følge en annen erfaren jeger gull verdt. Jegerprøvekurset er en start, men dekker på ingen måte det du trenger av kunnskap for å jakte på en god og effektiv måte. Se på det som trafikalt grunnkurs - som du tar før du begynner å øvelseskjøre!

Er "oppvokst på post" med jaktende familie på alle kanter, tok jegerprøven da jeg var atten og har fulgt min far på opplæringsjakt. Og selv om jeg ikke jakter aktivt akkurat nå er det en erfaring som er gull verdt, synes jeg!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 21:19 
Avlogget

Gullars skrev:
Grattis! :)

Hva syntes du om prøven? Har du skutt praktisk?

Jeg var fornøyd med kurset, og opplegget. Prøven gikk over ca 30 timer fordelt på ni samlinger, den ene en dag på skytebane (med hagler og hørselsvern til utlån) langt oppi skauen. Intensivt, men lett å følge. Pensum var en eneste bok, men den er til gjengjeld ganske tykk. De har den på XXL Sport og Villmark. Jegerprøven med Norges jeger og fiskerforbund, oppdatert med nye forskrifter i 2012.

Neste skritt nå er å få våpentillatelse, betale jegeravgift og kjøpe seg en rimelig hagle som kan brukes til både øving og jakt. Må øve mye på bane før jeg blir god nok til å ta skrittet ut i skauen!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 17:46 
Avlogget

Bor selv ikke så allverdens langt fra Eidsvoll. Ettersom jeg jaktet litt fugl i min pure ungdom da jeg bodde ved kysten, tror jeg ikke jeg trenger jegerprøven, sånn formelt i allefall. Antar jeg fortsatt står i jegerregistret og bare må betale avgiften for å kunne søkevåpnløve og sette i gang.

Men det ville vært en dårlig ide. Det er mange å siden jeg tok i hagle. Er derfor svært rusten.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2016, 12:34 
Avlogget

Er det noen som har prøvd denne siden http://www.jeger-prover.no ? Jeg betalte, men fikk ikke tilgang. Noen som har opplevd det samme?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2016, 09:53 
Avlogget

Kim skrev:
Bor selv ikke så allverdens langt fra Eidsvoll. Ettersom jeg jaktet litt fugl i min pure ungdom da jeg bodde ved kysten, tror jeg ikke jeg trenger jegerprøven, sånn formelt i allefall. Antar jeg fortsatt står i jegerregistret og bare må betale avgiften for å kunne søkevåpnløve og sette i gang.

Men det ville vært en dårlig ide. Det er mange å siden jeg tok i hagle. Er derfor svært rusten.

Har vanskelig får å kunne se hvordan du skulle kunne jakte noe som helst uten jegerprøve.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2016, 14:53 
Avlogget

Hadde man løst jaktkort før... 1988 eller no, så slipper man jegerprøven.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2016, 16:29 
Avlogget

Ja det var nok før 88 ja. Ikke lenge etter jeg skrev det West svarte på betalte jeg ny jegeravgift uten probleer. Har nettopp fått ny epost med spørsmål om felt vilt fra SSB. Må nok en gang svare 0 - har ikke fått kommet i gang enda. Men jeg er enig med (det jeg tror du mener) West, det er ikke lurt å ikke ta jegerprøven når man ikke har vært aktiv jeger på så lang tid. Men det er altsåikke noe formelt krav for slike som meg. Bare fordømt nyttig!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2016, 01:04 
Avlogget

Jeg husker ikke årstallet nøyaktig , om det var 1988 . Men da denne nye forskriften ble innført var jeg en overivrig ungdom som jaktet på alt jeg hadde lov til. Og det de fortalte oss jegere den gangen , var at jegereprøven ble innført for førstegangs jegere , altså ikke for oss. Det vi måtte passe på var å havne i jegerregisteret som ble opprettet samtidig. De som betalte jegereavgiften det året, hvis det var 1988 , ble automatisk innført i registeret og trengte ikke å ta noen jegerprøve. Alle som kom etter måtte. Min storebror , som er 7 år eldre enn meg, og som hadde jaktet lenge før jeg begynte , fulgte ikke med i timen og hadde ikke jaktet på 2 -3 år. Og betalte ikke avgiften det viktige året. Og havnet dermed ikke i registeret og måtte, til hans store forsmedelse , ta jegerprøven for å begynne å jakte igjen. Så det holder ikke å ha jaktet før 1988. Det som er viktig er at jegeravgift ble betalt i 1988.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support