Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jan 2018, 08:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 21:44 
Avlogget

Jeg har vært her i et års tid, og jeg ser at det kommer en god del spørsmål og innlegg om ting det ikke umiddelbart finnes svar på her, men som er godt dekket opp i andre norske eller internasjonale forum. Å småprate om jo greit nok det, men personlig vil jeg ha mest mulig fakta og erfaringer så fort som mulig når jeg lurer på noe, og jeg vil kunne lære av alle som er der ute og har gjort feilene før, så jeg slipper å gjøre de samme. Hovedsaklig gjelder dette bushcraft/turutstyr (som er dekket på fjellforum), grønnsaker (hagepraten+++) og våpenspørsmål (der alt som er lov i norge er besvart på kammeret).

Burde vi fortsette dagens praksis og diskutere alt som er, eller er det stuerent å sende folk videre til andre forum med større aktivitet?

Er det riktig å lenke til andre forum som har detaljer og et større miljø for et tema, eller er det illojalt?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2014, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kan ikke se noen videre problemer med det. Og det lenkes da i utstrakt grad til andre kilder slik det er i dag. Jeg har for eksempel vært ganske aktiv i dag siden jeg har hatt fri, men jeg tror jeg har tre-fire ganger så mang linker og referanser til andre steder på nettet som jeg har egne innlegg denne fredagen. Men mange ønsker å ta disse diskusjonene her hos oss med folk som er på bølgelengde med dem selv om dette med prepping. Nettet er stort og det er lett å drukne eller gå seg vill. Da er det fint å ha en mindre gruppe som en i noen grad kan få et mer "personlig" forhold til.

For å ta et eksempel så har Kammeret uttalt forbud mot lenker som er survivalorientert. Mange her er medlem begge steder, men andre foretrekker å forholde seg til bare et forum, det de føler seg mest hjemme i. Heldigvis har vi medlemmer som gjerne deler av sine erfaringer over disse grensene og ofte har de referanser til steder hvor man kan gå mer i dybden enn det vi klarer her. Og for egen del kan jeg si at mange ganger er det respons fra noen som ser prepper-perspektivet jeg trenger, ikke noen som bare er opptatt av det ene snevre feltet det er snakk om. Folk som forstår sammenhengen jeg ser problemet i.

Om vi IKKE følger opp med forsøk på svar når noen lurer, men bare lenker videre, tror jeg mange vil la være å undersøke sakene nærmere, men bare logger ut. Kun lenker kan fortone seg som en jungel som er uoverkommelig. Om vi prøver å svare etter beste evne og i tillegg henviser til noen som har større kunnskaper enn oss selv, så helgarderer vi. Skulle alle ført den praksis at man KUN lenket videre, ville til slutt Wikipedia vært eneste sted for faktainformasjon for å dra det litt ekstra langt.

Jeg prøver heller å sortere ut relevant kunnskap til den som spør for så å vise til steder hvor man kan gå mer i dybden dersom jeg kjenner til slike.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2014, 19:28 
Avlogget

Må si meg enig i Bamse Brakar, det blir som på kammeret for å ta den siden til et eks, det må gå begge veier, både gode svar og linken til emnet.
Og ha en samletråd til alt mulig her inne vil vel bare føre til endre mindre aktivitet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: