Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 01:02

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Apr 2012, 19:06 
Avlogget

Men hvem er det som er uavhengige da? Eremitter?

Jeg forstår godt hva dere tenker på, tror jeg. I en kritisk situasjon, vil du da klare å ta vare på dine og dine nærmestes behov inntil faren er over, eller noe i den retning. Men jeg mener at et godt slagord må sitte for alle uten at det må forklares. Det må ikke være slik at halvparten rygger unna med det samme. Både i dag og etter en eventuell katastrofe/krise, vil i trenge hverandre. Jeg tror til og med det følte behovet for samhold og samarbeid vil være større da enn i dag hvor mange ikke en gang kjenner de nærmeste naboene.

Jeg synes ikke vi trenger noen flere slagord enn de beskrivende ordene "Forberedelses og overlevelses-forum" på toppen her. La heller folk lese innholdet og gjøre seg opp en mening ut i fra det. Har de først funnet fram til siden, tror jeg ikke de trenger noen ekstra dytt for å finne ut hva det dreier seg om. Og i hvert fall ikke noen dytt som kan forstås/tolkes på så mange måter.

Dette med samhold/uavhengighet er et stort dilemma for mange survivalister/preppere - ikke spesielt samlende tror jeg.[/quote]

Ja, er helt enig i at folk må jobbe sammen i en krise. Det er antagelig en dødsdom og skulle klare seg gjennom store kriser alene. Men det er forskjell på det og stå rundt og vente på at staten eller noen andre skal ta vare på deg, og at du er i stand til å ta vare på deg og dine i et nyopprettet overlevelsessamfunn som har oppstått som følge av en krise. Sånn at i stedet for å ha hjelp til å kle på deg, kan du hjelpe andre og kle på deg. Og ja, mange der ute må nok få hjelp til å kle på seg etterhvert...

Så et mer riktig ordvalg ville kanskje være :er du en bidragsyter: eller noe i den retningen der.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mai 2012, 02:39 
Avlogget
Brukerens avatar

"I uventede situasjoner er det greit å ha løsninger"

Selv om slagordet nå gjør jobben blir det på en måte en gjentakelse av forumnavnet, bare oversatt imo.
Ev, med forslag til ord å bytte ut hvor man vil:
"Uventede/Alvorlige situasjoner krever gode løsninger"

Casuals må starte i det små de også, og ingen blir født prepper/overlever [bortsett fra Lars Monsen], så
jeg mener det første de ser burde hjelpe til med å åpne sinnet deres og klikke seg videre. Det finnes de
som er håpløse til det skjer noe, som visse i familien som heller vil dø enn å leve litt tøft, men jeg tror
potensialet er veldig stort med så mye naturglade folk og bønder i vårt lille land.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mai 2012, 02:54 
Avlogget

" Stå på egne bein, når situasjonen krever det"

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2012, 21:01 
Avlogget

Don`t get scared, be prepared...Okay...Skjønner... Vi er i "nisseland Norge" Hva med: "Hvordan leve og spise, når det kommer en krise" Ha ha.... :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2012, 07:00 
Avlogget
Brukerens avatar

nettvenninnen skrev:
Don`t get scared, be prepared...Okay...Skjønner... Vi er i "nisseland Norge" Hva med: "Hvordan leve og spise, når det kommer en krise" Ha ha.... :lol:

Disse to synes jeg er de beste som hittil er foreslått. Både rett på sak og humoristiske samtidig! :D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2012, 14:06 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
nettvenninnen skrev:

Disse to synes jeg er de beste som hittil er foreslått. Både rett på sak og humoristiske samtidig! :D

Thanks. Hadde noen spontane lyse øyeblikk. Bare så synd at ingen kan bruke det... :? Men så kom jeg kanskje for sent til dette foraet. Når jeg ble medlem var sikkert slagord og alt i skjønneste orden (?).

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jul 2012, 21:48 
Avlogget

Jeg likte veldig godt hvordan leve osv...
skulle ønske vi hadde med selvbergingsbiten også.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 15:45 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
nettvenninnen skrev:
"Hvordan leve og spise, når det kommer en krise" Ha ha.... :lol:

:mrgreen: Enig. Dette.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 19:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Vet ikke med slagord, men symbol burde jo være lett som en plett. Ekorn. Samler og samler til vinteren. Ikke noe "hus under hver busk" der i gården, nei!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 20:08 
Avlogget

"Vi orker alt når staten har falt" :lol: (Skremmer sikkert ingen herfra, neeeeida :roll: )
"Vær beredt- rett og slett" :P

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 22:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Takker for alle kreative forslag så langt :)
Det eksisterende slagordet kan muligens virke litt traust og kjedelig, men velger å beholde det inntil videre da det enkelt beskriver forumet.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 16:32 
Avlogget

Hva med.

Mangel på forberedelse er lik forberedelese på mangel.
Fra: Failing to prepare is preparing to fail.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2012, 23:54 
Avlogget

"Til Dovre Faller" ville vært noe for dere norske survivalister! Jeg er ny på forumet og selv om jeg er utlending ville jeg antakelig ikke kunne flytte tilbake til mitt fedreland om det skulle skje noe alvorlig og brått, men uansett er jeg her for å lære om diverse kunnskaper som eventuelt kan læres fra nordmenn om Norge som jeg må si er spesielt velegnet til survivalisme. Ingen atomkraftverk i nærheten, et solid og samholdt samfunn (hittill), rik natur og mye folkevett om den. Hytteliv er også meget egnet til survivalistisk trening fordig det er mest sansynlig sånn man kommer til å leve etter oljetørket (tror jeg)
Den eneste fare så langt jeg kan tenke meg er at Norge ville være da en target for fremmede styrker som ønsker å kapre til seg goder for sin egen overlevelse, spesielt hvis Norge er et av de siste å ha olje. Derfor håper jeg inderlig at oljetørke kommer til Norge først og ikke sist, fordi alle vet hva som skjer når noen har det eneste som alle vil ha.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 10:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes som flere har foreslått at "selvbergimg" burde stå med "forbredelse og overlevelse". Det er en del av fokuset her og som ny medlem(for meg ihvertfall) er det fort å tenke at overlevelse/forbredelse kategoriene kun henviser til en del av denne bølgen men ikle helhetspakka. Det er kanskje viktigere for en på homesteading -delen av skalaen men likefult en viktig del av hva dette kulturelle fenomenet handler om. (hvis man tar det internationale miljøet som modell.)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 14:28 
Avlogget

duck&cover skrev:
"Til Dovre Faller" ville vært noe for dere norske survivalister! Jeg er ny på forumet og selv om jeg er utlending ville jeg antakelig ikke kunne flytte tilbake til mitt fedreland om det skulle skje noe alvorlig og brått, men uansett er jeg her for å lære om diverse kunnskaper som eventuelt kan læres fra nordmenn om Norge som jeg må si er spesielt velegnet til survivalisme. Ingen atomkraftverk i nærheten, et solid og samholdt samfunn (hittill), rik natur og mye folkevett om den. Hytteliv er også meget egnet til survivalistisk trening fordig det er mest sansynlig sånn man kommer til å leve etter oljetørket (tror jeg)
Den eneste fare så langt jeg kan tenke meg er at Norge ville være da en target for fremmede styrker som ønsker å kapre til seg goder for sin egen overlevelse, spesielt hvis Norge er et av de siste å ha olje. Derfor håper jeg inderlig at oljetørke kommer til Norge først og ikke sist, fordi alle vet hva som skjer når noen har det eneste som alle vil ha.

Til Dovre faller likte jeg godt, og det samme med selvbergings-perspektive som Frøken kom med. Det siste er definitivt noe som er kjekt å ha mer fokus på, mener i alle fall jeg personlig.

Men hvordan hyttelivet i Norge er egnet som trening i noen grad, der man kjører helt opp på hyttetrappen, og går inn i den allerede ferdige oppvarmede hytta, slenger mat på den elektriske stekeovnen og slapper av foran TV-en har jeg mer problemer med å forstå... Det begynner og bli lenger og lenger mellom hyttene fra femtitallet, mens villahyttene vokser frem som ugress. Også friluftslivet synes jeg begynner å få karakter av noe uvettig, når vi ser ungdommer dra ut på snøskuter tur i Joggesko... :ugeek:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support