Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 25 Mai 2018, 12:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:26 
Avlogget

Enig, Frøyatro.

Har selv en billg hytte som bare er en liten firkant, bare såvidt mer enn en brakke. Ikkeno strøm, ikke noe vann, ikke en gang en utedo (men vi driver og lager det, da). Inne i skogen.
Jeg ville aldri kjøpt hytte på et hyttefelt. Dersom hytta har tv så er det ikke hytte for meg. Da er det bare et avlastningshus/feriehus/ferieleilighet.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 22:32 
Avlogget

Jeg vil ha hytte ved siden av hytta di... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 23:20 
Avlogget
Brukerens avatar

og jeg vil ha hytte på den andre sia, men da er det vel et hyttefelt? :D Helst ville jeg hatt en støl i huttiheita eller et torp langt inne på skauen.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 11:50 
Avlogget

Viktig å huske at det sosiale lenken er et av de 7 kravene for en varig overlevelse! Man kan ikke klare seg alene.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 12:13 
Avlogget

shattenjager78 skrev:

Og en lenke er kun så sterk som det svakeste ledd. Det er ikke lett å finne riktig type kontakter.

duck&cover høres ut som en bok fra fallout ?

Jeg har som referanse i survivalisme Piero san Giorgio sin bok "Survivre" han er sveitsisk og leder de fransktalende survivalister sammen med amerikansk-fransk Volwind.
Han beskriver i 7 punkter de viktige elementene i survivalisme, den siste er den sosiale lenken. Når man er ferdig med å bygge sin ASF (Autonomous Sustainable Facility) og eier den, er det naturlig at man bestemmer også hvem kan være med eller ikke.
En ASF kan være en gammel fort som de finnes enda i Frankrike men er generelt et lukket og bevoktet område som kan være en hel landsby. I slike baser har man behov for spesiale kompetanser eller å være flere for å holde en bra sikkerhetsnivå.

"duck & cover" var slagordet som barna i USA lærte på skolen en 1951 i tilfellet av et atomangrep: http://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 15:50 
Avlogget

shattenjager78 skrev:
duck&cover skrev:
shattenjager78 skrev:

Og en lenke er kun så sterk som det svakeste ledd. Det er ikke lett å finne riktig type kontakter.

Jeg har som referanse i survivalisme Piero san Giorgio sin bok "Survivre" han er sveitsisk og leder de fransktalende survivalister sammen med amerikansk-fransk Volwind.
Han beskriver i 7 punkter de viktige elementene i survivalisme, den siste er den sosiale lenken. Når man er ferdig med å bygge sin ASF (Autonomous Sustainable Facility) og eier den, er det naturlig at man bestemmer også hvem kan være med eller ikke.
En ASF kan være en gammel fort som de finnes enda i Frankrike men er generelt et lukket og bevoktet område som kan være en hel landsby. I slike baser har man behov for spesiale kompetanser eller å være flere for å holde en bra sikkerhetsnivå.

"duck & cover" var slagordet som barna i USA lærte på skolen en 1951 i tilfellet av et atomangrep: http://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60

Hva er de syv punktene da? Prøvde å søke på Piero men dukka ikke opp noe konkret.

Jeg vil vel tippe at de syv punktene er slike standardting a'la Maslows behovspyramide

1. Grunnleggende behov Mat,drikke, varme
2. Kommunikasjon
3. Våpen/beskyttelse
4. Eventuelt et sosialt nettverk.

Jeg ser på det med å ha et sosialt nettverk både som et spennende og ikke minst farlig prosjekt. Fordi en vet aldri hvordan en krise vil påvirke de som er i det sosiale nettverket. Da kan en plutselig sitte igjen med drama a'la robinsonekspedisjonen, surmuling, krangling og mange negative konsekvenser. Det kan også være vanskelig og nedbrytende med en kommandostruktur i et slikt nettverk, da dette kan føre til undertrykking og opprør. Det hele spørs vel litt hvordan man gjør det.

Det hadde vært interessant for egen og andres del å kartlagt slike ferdigheter i et anonymt nettverk på internett og sett om man hadde noen man ville danne et slikt nettverk med.

Mennesker er ikke dumme når maten tar slutt. Det er bare å følge dem som ser velfødde ut, har man ikke skjult eller holdt sine varer hemmelig, vil man få besøk av mennesker med høygafler og fakler som kommer på døra.

Våpen er jeg motstander av, har man våpen er man helt sikker på at dem som dukker opp har tyngre og flere våpen.

Man kan ikke klare seg alene over lengre perioder så noe sosialt nettverk må man nesten ha, og da aller helst i nærmiljøet, at det over tid blir konflikter er ikke til å unngå.

Nettverk for oss preppere er ikke dumt.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 16:02 
Avlogget

" Våpen er jeg motstander av, har man våpen er man helt sikker på at dem som dukker opp har tyngre og flere våpen. "

Det argumentet har jeg aldri forstått! Jeg respekterer selvsagt din mening.

Men om du sier nei til disse sultne menneskene som er desperate, og har kone og barn som sulter. Tror du virkelig de tar nei for et nei?

Selv med de beste dørene og vinduene så vil de heller brenne ned huset ditt enn å ta nei for et nei.

Min favoritt er koreanerne som forsvarte sine hus og butikker under LA Riots.

http://www.youtube.com/watch?v=uRc_FlmW2Jc

http://www.youtube.com/watch?v=4UYWmTQRqAo

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:20, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 16:16 
Avlogget

Hadde mennesker vært ute etter mat og ikke bare for å plyndre, hadde det ikke vært en eneste Koreanere i live.
Valget er da enkelt bli drept eller del dine varer.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 16:27 
Avlogget

Om det var matvarer eller elektronikk er ikke så mye forskjell på. Folk i flokk klarer å unnskylde seg mye og rettferdigegjøre mye.

http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=3&t=27&hilit=orkan

Jeg foreslår du leser denne og så poster du der, så tar vi diskusjonen derifra. Legg merke til historien fra Survivalistboards.

Denne posten har glidd ut allerede.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:20, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 16:49 
Avlogget

Gullars skrev:
Om det var matvarer eller elektronikk er ikke så mye forskjell på. Folk i flokk klarer å unnskylde seg mye og rettferdigegjøre mye.

http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=3&t=27&hilit=orkan

Jeg foreslår du leser denne og så poster du der, så tar vi diskusjonen derifra. Legg merke til historien fra Survivalistboards.

Denne posten har glidd ut allerede.

Er helt enig med deg :D gir ikke bort varer som jeg har preppet til andre som ikke ville preppe, da får dem klare seg selv.

Det med våpen er helt opp til deg, men sansynligheten for at den som bærer våpen dør før den som ikke har våpen er ganske åpenbar.
Det ser man i alle konflikter både der det gjelder varer, relgiøs, sosial uro osv. de som bærer våpen tar også kvelden raskere en den som ikke bærer våpen.
Kan garantere deg om du hadde skutt mot meg eller noen andre hadde jeg nok sett annerledes på det, og det hadde vært lovløse tillstander, da hadde jeg kommet tilbake med tungre våpen en du har. med de konsekvenser det hadde fått får deg og meg.
Det er det vel ingen som ønsker, derfor er jeg mot våpen, for det avler bare noe verre.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2012, 16:57 
Avlogget

shattenjager78 skrev:
duck&cover skrev:
shattenjager78 skrev:

Hva er de syv punktene da? Prøvde å søke på Piero men dukka ikke opp noe konkret.

Jeg vil vel tippe at de syv punktene er slike standardting a'la Maslows behovspyramide

1. Grunnleggende behov Mat,drikke, varme
2. Kommunikasjon
3. Våpen/beskyttelse
4. Eventuelt et sosialt nettverk.

Jeg ser på det med å ha et sosialt nettverk både som et spennende og ikke minst farlig prosjekt. Fordi en vet aldri hvordan en krise vil påvirke de som er i det sosiale nettverket. Da kan en plutselig sitte igjen med drama a'la robinsonekspedisjonen, surmuling, krangling og mange negative konsekvenser. Det kan også være vanskelig og nedbrytende med en kommandostruktur i et slikt nettverk, da dette kan føre til undertrykking og opprør. Det hele spørs vel litt hvordan man gjør det.

Det hadde vært interessant for egen og andres del å kartlagt slike ferdigheter i et anonymt nettverk på internett og sett om man hadde noen man ville danne et slikt nettverk med.

Hei. Det stemmer at han siterer Maslow. Jeg tror ikke at han har funnet mye nytt i forhold til det som allerede er publisert på engelsk men det som gjør hans bok ordentlig spennende er at det er tilpasset Europa. Piero San Giorgio har en webside: piero.com (bare slå uten www). Han kjenner godt Frankrike og han vet hvor ødelagt dette samfunnet er. Desverre det han skriver i hans bok kan være rimelig aktuelt. Det ville ikke ta lenge før det hele politisk infrastruktur ramler sammen i dette landet hvis man må fronte en alvorlig strukturel krise.
Hans bok har 5 store kapitler:
1. Risikoer og konsekvenser, der han beskriver meget godt hvorfor systemet ville ramle fortere i Frankrike enn f. eks i Sveits eller Norge. Det ville være verst for England som per i dag importerer nesten hele maten sin.
2.Kollapset: de forskjellige scenarioer for en global kollaps. Han gir eksempler som er såpass åpenbare at det killer i ryggen!
3.Overleve: det er det viktigste kapittel med de 7 underkapitler:
- Vanntilgang og oppbevaring
- Mat
- Hygiene og helse
- Energikilder
- Kunnskaper for hverdagen "etter"
- Forsvaret
- Den sosiale lenken, der han forklarer hvordan man velger folk som kan være med i deres ASF eller unngå bråkmakere. Her er det snakk om et skikkelig sorteringssamfunn men det er også i en verden som er blitt meget annerledes, enten det skejdde brått eller gradvis

Han har også en del lister av ting å ha med seg som kan være nyttig å oversette her på forumet. Lister for korte og lengere perioder med rasjonmåler og oppbevaringtider

Forresten leter han etter et forlag som kan publisere ham på engelsk. Han kan kontaktes direkt via websiden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support